تبیان، دستیار زندگی
هنگامى كه مشكل بزرگى داریم و خود و اطرافیان را از حل آن ناتوان مى‏بینیم، از همه نا امید مى‏شویم و دست به دعا برمى‏داریم. در چنین لحظاتى، خداى توانا را مى‏خوانیم و از او یارى مى‏خواهیم. اما بعضى از مردم كه ایمان واقعى ندارند،
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی انعام - آیات 63 الی 73

خدا شما را نجات مى‏دهد

هنگامى كه مشكل بزرگى داریم و خود و اطرافیان را از حل آن ناتوان مى‏بینیم، از همه نا امید مى‏شویم و دست به دعا برمى‏داریم. در چنین لحظاتى، خداى توانا را مى‏خوانیم و از او یارى مى‏خواهیم. اما بعضى از مردم كه ایمان واقعى ندارند، پس از این كه مشكلشان حل مى‏شود، خیلى زود خداى مهربان و لطف او را فراموش مى‏كنند و از یاد او غافل مى‏شوند. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

بگو: چه كسى شما را از تاریكى‏هاى خشكى و دریا نجات مى‏دهد. او را به زارى و پنهانى مى‏خوانید كه اگر ما را از این نجات دهى، حتماً از شكرگزاران خواهیم بود. بگو: خدا شما را از آن، و از هر اندوهى نجات مى‏دهد؛ باز شما شرك مى‏آورید.

آیات 63 و 64

هر خبرى، زمان معیّنى دارد

خداوند بسیار مهربان است و به بندگانش نعمت‏هاى فراوان داده است. او پیامبران را مبعوث فرموده تا مردم را هدایت كنند؛ و راه و رسم درست زندگى را به آنان بیاموزند. اما ستمكاران و گناهكاران از دستورات الهى پیروى نمى‏كنند و دچار اختلاف و پراكندگى مى‏شوند. آنان به گروه‏هاى مختلف تقسیم مى‏شوند و با یكدیگر به جنگ و مبارزه مى‏پردازند. خداوند یگانه مى‏فرماید:

بگو: او مى‏تواند عذابى از بالاى سرتان یا از زیر پاهایتان براى شما بفرستد، یا شما را گروه گروه كند و آسیب بعضى از شما را به بعضى دیگر بچشاند. بنگر، چگونه آیات را گوناگون بیان مى‏كنیم، شاید بفهمند. و قوم تو آن را دروغ خواندند و آن حق است. بگو: من وكیل شما نیستم. هر خبرى، زمان معینى دارد و به زودى خواهید دانست.

آیات 65 الى 67

با آنان منشین

مسلمانان نباید با مردم نادانى كه دین و آیات خدا را مسخره مى‏كنند، همنشین باشند. دوستى و رفت و آمد با این گونه افراد، جز گمراهى و گناه نتیجه‏اى ندارد. خداوند مهربان، به مردم هشدار مى‏دهد كه اگر شیطان باعث شد با گناهكاران همنشین شوند، به محض این كه متوجه شدند، باید برخیزند و از آنان دورى كنند و یا با استفاده از آیات قرآن آنان را نصیحت و راهنمایى كنند.

در قرآن چنین مى‏خوانیم:

و هر وقت كسانى را دیدى كه در آیات ما گفت‏وگوى بى‏اساس مى‏كنند، از ایشان روى بگردان تا به موضوع دیگرى بپردازند و اگر شیطان، تو را به فراموشى انداخت، پس از یاد آوردن، با گروه ستمكاران منشین؛ و چیزى از حساب آنان بر عهده‌ی پرهیزكاران نیست، ولى براى یادآورى است؛ باشد كه پرهیزكار شوند. و كسانى را كه دینشان را به بازى و سرگرمى گرفته‏اند و زندگى دنیا فریبشان داده است رها كن و به این وسیله یادآورى كن تا مبادا كسى به سبب آن‏چه به دست آورده، به هلاكت افتد؛ كه به جز خدا هیچ یار و شفیعى ندارد و اگر هر فدیه‏اى بدهد از او پذیرفته نمى‏شود. آنان كسانى هستند كه به سبب آن‏چه به دست آورده‏اند به هلاكت افتاده‏اند و به خاطر آن كه كافر شدند، نوشیدنى از آب جوشان و عذابى دردناك خواهند داشت.

آیات 68 الى 70

هدایت واقعى

كافران لجباز، نه تنها خودشان ایمان نمى‏آورند، بلكه دیگران را نیز در كفر و گناه خود شریك مى‏كنند. مومنان باید هشیار باشند؛ نماز برپا دارند و تقوى داشته باشند. از كسانى پیروى كنند كه آنان را به ایمان و خداپرستى دعوت مى‏كنند و آگاه باشند كه با فرمان خداوند، روز قیامت برپا مى‏شود و به حساب اعمال همه رسیدگى مى‏شود. خداوند مهربان مى‏فرماید:

بگو: آیا غیر از الله، كسى را بخوانیم كه براى ما هیچ سود و زیانى ندارد؟ و بعد از آن كه خدا ما را هدایت كرد، به عقب بازگردیم؟ مانند كسى كه شیطان‏ها، گمراهش كرده و در زمین حیرانش ساخته اند. او یارانى دارد كه به هدایت دعوتش مى‏كنند كه: به سوى ما بیا! بگو: هدایت خداوند، هدایت واقعى است و به ما فرمان داده شده كه تسلیم پروردگار جهانیان باشیم. و این كه نماز برپاى دارید و از او بترسید؛ و اوست كه به سوى او محشور مى‏شوید. و او كسى است كه آسمان‏ها و زمین را به حق آفرید، و روزى كه مى‏گوید: موجود باش! پس موجود مى‏شود. سخن او حق است و روزى كه در صور دمیده مى‏شود، فرمانروایى مخصوص اوست. پنهان و آشكار را مى‏داند و او حكیمِ آگاه است.

آیات 71 الى 73

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء هفتم - سوره‌ی انعام

سوره ی انعام - آیات 52 الی 62

سوره ی انعام آیات 46 الی 51

سوره ی انعام - آیات 38 الی 45


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.