تبیان، دستیار زندگی
بعضى از مردم آن‏قدر در بى‏ایمانى و كفر، لجاجت مى‏كنند كه لیاقتِ هدایت شدن و سعادت را از دست مى‏دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی انعام - آیات 25 الی 32

كافران نمى‏دانند

بعضى از مردم آن‏قدر در بى‏ایمانى و كفر، لجاجت مى‏كنند كه لیاقتِ هدایت شدن و سعادت را از دست مى‏دهند. هر چه براى راهنمایى این گونه افراد كوشش مى‏شود نتیجه‏اى ندارد. انگار سخنان حق را نمى‏شنوند و بر دل‏هایشان هیچ چیز اثر ندارد. اینان به سبب گناه، از رحمت خدا دور شده‏اند. سخنان پیامبر(ص) نیز در بعضى از كافران اثر نداشت، انگار حرف‏هاى او را نمى‏شنیدند. نه تنها خودشان از او دورى مى‏كردند، بلكه دیگران را هم از شنیدن سخنان حق بازمى‏داشتند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

و از آنان كسانى هستند كه به تو گوش مى‏دهند و ما بر دل‏هایشان، پوشش قرار دادیم كه نفهمند و در گوش‏هایشان سنگینى است.

و اگر تمام نشانه‏ها را ببینند به آن ایمان نمى‏آورند تا آن‏جا كه وقتى نزد تو مى‏آیند با تو جدال مى‏كنند. آنان كه كافر شده‏اند، مى‏گویند: این جز افسانه‏هاى پیشینیان نیست. آنان دیگران را از او بازمى‏دارند و از او دورى مى‏كنند و جز خودشان را هلاك نمى‏كنند و نمى‏دانند.

آیات 25 و 26

دروغگویان

در روز قیامت، هنگامى كه گناهكاران حقایق را مى‏بینند و مى‏فهمند، از كارهایشان پشیمان مى‏شوند و آرزو مى‏كنند كه به دنیا برگردند و ایمان بیاورند.

اما خداوند یگانه مى‏فرماید كه اینان دروغ مى‏گویند و چون در این‏جا همه چیز را مى‏بینند، پشیمان شده‏اند، و اگر به دنیا برگردند، باز هم به كارهاى اشتباه و گناه مشغول مى‏شوند. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

و اگر آنان را مى‏دیدى آن‏گاه كه در برابر آتش ایستاده‏اند كه مى‏گویند: اى كاش برمى‏گشتیم و نشانه‏هاى پروردگارمان را دروغ نمى‏خواندیم و از مومنان مى‏شدیم.

بلكه آن‏چه پیش از این بر آنان پنهان بود بر ایشان آشكار شده، و اگر برگردانده شوند، به یقین به آن‏چه از آن نهى شده‏اند، بازمى‏گردند، و حتماً آنان دروغگویند.

آیات 27 و 28

زندگىِ دنیا بازى و سرگرمى است

كافران معتقدند زندگى انسان، فقط در همین جهان است و با مرگ، همه چیز تمام مى‏شود. آنان قیامت را باور ندارند و مى‏گویند هرگز دوباره زنده نخواهیم شد. خداوند عادل مى‏فرماید:

و گفتند: جز زندگى دنیاى ما چیز دیگرى نیست و ما دوباره زنده نخواهیم شد. و اگر مى‏دیدى هنگامى كه در برابر پروردگارشان ایستاده‏اند، مى‏گوید: آیا این حق نیست؟

مى‏گویند: قسم به پروردگارمان، بله!

مى‏گوید: پس به سبب آن كه كافر بودید، عذاب را بچشید.

كسانى كه دیدار خدا را دروغ خواندند، به یقین زیان كردند، تا هنگامى كه ناگهان قیامت برایشان فرا رسد، مى‏گویند: افسوس بر آن‏چه كه در آن كوتاهى كردیم! و آنان بار گناهانشان را بر پشت خود مى‏كشند. آگاه باشید كه چه بار بدى دارند. و زندگى دنیا جز بازى و سرگرمى نیست و سراى آخرت براى پرهیزكاران بهتر است. آیا نمى‏اندیشید؟

آیات 29 الى 32

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء هفتم - سوره‌ی انعام 

سوره‌ی انعام - آیات 17 الی ٢٤

سوره‌ی انعام - آیات ٨ الی ١٦

سوره‌ی انعام - آیات ١ الی ٧

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.