تبیان، دستیار زندگی
هدف از این درس آشنایی با روش های مختلف کاهش مصرف بی رویه برق و لزوم وجود قیمت گذاری بهینه جهت جلوگیری از اصرف، تشکیل گروه های دانش آموزی و .... می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیمت گذاری برق - جلسه اول

برق

اهداف

آشنایی با روش های مختلف كاهش مصرف بی رویه برق و لزوم وجود قیمت گذاری بهینه جهت جلوگیری از اصراف

تشکیل گروه های کاری دانش آموزان

تمرین مطالعه اجمالی مقاله های علمی و انتقال مفاهیم و اطلاعات آن به دیگران

زمان عملیاتی

وسایل لازم

روند کار پیش از شروع کار خودتان حتما مقالات ضمیمه را بخوانید!

مطابق آخرین گزارش هاى بانك جهانى حدود 16 درصد از برق تولیدى در ایران هدر مى رود و از این نظر در میان كشورهاى خاورمیانه و آسیاى مركزى كشور ما در رتبه چهارم قرار دارد. استفاده بهینه از منابع موجود، یكى از دغدغه هاى فعالان و صاحبنظران عرصه محیط زیستى و توسعه پایدار است.

1- دانش آموزان را در چند گروه تقسیم بندی نمایید.

2- مقالاتی مربوط به آمار مصرف برق در كشور، رشد بی رویه و روز افزون مصرف برق، مشكلات و بحرانهای ناشی از كمبود برق و ... را در اختیار گروهها قرار دهید. می توانید از مقالاتی كه در قسمت وسایل لازم آماده شده است، نیز استفاده نمایید. (بهتر است به گروهها مقالات متفاوتی بدهید.)

3- 20 دقیقه وقت در اختیار گروه ها قرار دهید تا مقاله های مربوط به خود را بخوانند و قسمت های مهم آن را جدا نمایند. در این مدت به گروه ها سر بزنید و آنها را در تشخیص مطالب مهم كمك نمایید. می توانید از بچه ها بخواهید مطالب را بر اساس درجه اهمیت آنها مرتب نمایند. پس از 20 دقیقه هر گروه باید خلاصه ای از مطالب مهم مطرح شده در مقالات خود را در كلاس بیان نماید.

4- از گروه ها بخواهید خلاصه مطالبی را كه خوانده اند، به نوبت مطرح كنند. (می توانند از معلومات عمومی خود در این زمینه نیز یاری جویند.). می توانید بحث را به صورت موضوعی پیش ببرید. یعنی اول همه گروه ها اطلاعات خود درباره میزان مصرف برق در كشور را ارایه دهند، سپس درباره مشكلات و بحران های ناشی از كمبود برق در اثر مصرف بی رویه صحبت كنند.

5- از دانش آموزان بخواهید با توجه به آمارها و مسایل مطرح شده در مورد مشكلات ناشی از كمبود برق، راهكارهایی را برای حل این مشكل به كلاس ارایه دهند. توجه داشته باشید كه دانش آموزان ممكن است پاسخ های متفاوتی ارایه كنند. فرضا:

نقش تبلیغات رسانه های عمومی در كاهش مصرف

نقش هشدارهای سازمان برق و وزارت نیرو و آگاه نمودن مردم نسبت به بحرانهای ناشی از كمبود برق

جیره بندی برق مصرفی

جریمه نمودن مشتركین پر مصرف

تغییر ساعت در فصل های مختلف سال

روش هایی برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی برق

استفاده از انرژی های جایگزین

بالا بردن قیمت و ....

6- بحث در مورد روش های ارایه شده را ادامه دهید. می توانید همه مواردی كه بچه ها ذكر كرده اند را روی تخته بنویسید. خودتان نیز با ارایه نظر و طرح پرسش در پیشرفت بحث كمك كنید. سوال زیر را در خلال بحث ها مطرح كنید: اگر بخواهید مصرف برق كم شود، باید قیمت آن را بالا ببرید یا پایین؟

از دانش آموزان بخواهید تا جلسه بعد، به سوال زیر فکر کنند و برای آن پاسخی به شما تحویل دهند. " شما چه میزان حاضرید بپردازید كه نه منجر به اصراف شود و نه در اثر كمی بیش از حد مصرف دچار مشكل شوید؟"

ارزیابی

منابع بیشتر

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی

قیمت گذاری برق - جلسه اول

قیمت گذاری برق – جلسه دوم

قیمت گذاری برق – جلسه سوم

قیمت گذاری برق – جلسه چهارم

قیمت گذاری برق – جلسه پنجم

قیمت گذاری برق – جلسه ششم

قیمت گذاری برق – جلسه هفتم

قیمت گذاری برق – جلسه هشتم