تبیان، دستیار زندگی
یكى از مسلمانان به نام «ابن ابى ماریه»، همراه دو برادر به نام‏هاى «تمیم» و «عدى» براى تجارت از مدینه خارج شدند. در میان راه، ابن‏ماریه بیمار شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی مائده-  آیات 106 الی 110

دو شاهد عادل لازم است

یكى از مسلمانان به نام «ابن ابى ماریه»، همراه دو برادر به نام‏هاى «تمیم» و «عدى» براى تجارت از مدینه خارج شدند. در میان راه، ابن‏ماریه بیمار شد. وصیت‏نامه‏اى نوشت و آن را در لوازم خود مخفى كرد. سپس اموالش را به همسفرانش سپرد و وصیت كرد كه آن‏ها را به خانواده‏اش برسانند. پس از این كه ابن ماریه از دنیا رفت، همسفرانش اموال گران‏قیمتِ او را براى خود برداشتند و بقیه را به خانواده‏اش دادند. خانواده ابن‏ماریه وصیت‏نامه او را در میان لوازمش پیدا كردند و فهمیدند مقدارى از اموال او برداشته شده است. آنان نزد پیامبر اكرم(ص) رفتند و از تمیم و عدى شكایت كردند. خداوند مهربان دستور مى‏دهد كه اگر به شاهدان وصیت، شك داشتید از آنان بخواهید بعد از نماز، قسم بخورند كه حق را به چیزى نمى‏فروشند و اگر قسم خوردند، دو نفر از كسانى كه حق‏شان داده نشده و مورد ستم قرار گرفته‏اند، باید قسم بخورند كه راست مى‏گویند. در این صورت، قسم دو نفر اول رد مى‏شود. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید وقتى كه مرگ یكى از شما فرارسید، هنگام وصیت، دو نفر عادل از میان خودتان گواه بگیرید یا اگر در سفر، مصیبت مرگ به شما رسید، دو نفر از غیر خودتان. و اگر شك كردید، آن دو را بعد از نماز نگاه دارید، پس به خدا سوگند بخورند كه ما این را به هیچ قیمتى نمى‏فروشیم هر چند از خویشان من باشند و گواهىِ الهى را پنهان نمى‏كنیم كه در این صورت از گناهكاران خواهیم بود. و اگر معلوم شد كه آن دو نفر مرتكب گناه شده‏اند، دو تن دیگر كه حق بیش‏ترى از دو نفر اول دارند، به جاى آن دو، برخیزند. پس به خدا قسم بخورند كه گواهىِ ما از گواهى آن دو درست‏تر است و ما تجاوز نكرده‏ایم كه در این صورت از ستمكاران خواهیم بود. این روش نزدیك‏تر است،براى این كه درست گواهى بدهند یا بترسند كه سوگندى بعد از سوگند آنان رد شود، و از خدا بترسید و بشنوید و خداوند قوم نافرمان را هدایت نمى‏كند.

ایات 106 الى 108

داناى نهان‏ها

تمام پیامبران، مردم را به یگانه‏پرستى و انجام كارهاى شایسته دعوت كردند. آنان جز رساندن پیام‏هاى الهى وظیفه‏اى نداشتند. مردم هم وظیفه داشتند دستورات الهى را اطاعت كنند تا در دنیا و آخرت سعادتمند شوند. به جز خدا، كسى از راز دل‏هاى مردم آگاه نیست:

روزى كه خداوند پیامبران را جمع كند پس مى‏گوید: چه پاسخى به شما داده شد؟ مى‏گویند: ما دانشى نداریم. تو خود، داناى نهان‏ها هستى.

آیه 109

معجزات حضرت عیسى(ع)

خداوند یگانه به حضرت عیسى(ع) معجزات فراوانى داد. تولدش معجزه بود و خداوند به او توانایى داد كه در نوزادى، مانند بزرگسالى، با مردم سخن بگوید. با گِل چیزى شبیه پرنده مى‏ساخت و وقتى در آن مى‏دمید، پرنده‏اى زنده مى‏شد. به فرمان خدا بیماران را شفا مى‏داد و مردگان را زنده مى‏كرد و عاقبت، هنگامى كه قوم بنى‏اسرائیل قصد داشتند او را به صلیب بكشند، خداوند او را نجات داد. آخرین معجزه آن حضرت این است كه زنده است و همراه حضرت مهدى(عج) ظهور خواهد كرد. خداوندِ بى‏همتا در قرآن مى‏فرماید:

آن‏گاه كه خدا گفت: اى عیسى، پسر مریم! نعمت مرا بر تو و مادرت، به یادآور! وقتى كه تو را به روح‏القدس یارى كردم كه با مردم، در گهواره، و بزرگسالى سخن بگویى و آن زمان كه به تو، كتاب و حكمت و تورات و انجیل آموختم، و آن‏گاه كه با اجازه من از گِل، شبیه پیكر پرندگان را مى‏ساختى، پس در آن مى‏دمیدى، پس با اجازه من، پرنده مى‏شد، و كور و برص را با اجازه من، شفا مى‏دادى و آن‏گاه كه با اجازه من، مردگان را بیرون مى‏آوردى و زمانى كه بنى‏اسرائیل را از تو بازداشتم، هنگامى كه دلایل روشن برایشان آوردى، پس كسانى از آنان كه كافر شدند گفتند: این به جز، جادوى آشكار نیست.

آیه 110

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء هفتم - سوره‌ی مائده آیات 82 الی 120 

سوره‌ی مائده آیات 100 الی 105

سوره‌ی مائده آیات 93 الی 99

سوره‌ی مائده آیات 82 الی 92


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.