تبیان، دستیار زندگی
شاید دیده باشید كه بعضى از مردم كارِ نادرستى انجام مى‏دهند و هنگامى كه علت را مى‏پرسید، بدون این كه دلیل روشنى داشته باشند، مى‏گویند: «همه این كار را مى‏كنند.»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی مائده - آیات 100 الی 105

پاك و پلید یكسان نیستند

شاید دیده باشید كه بعضى از مردم كارِ نادرستى انجام مى‏دهند و هنگامى كه علت را مى‏پرسید، بدون این كه دلیل روشنى داشته باشند، مى‏گویند: «همه این كار را مى‏كنند.» براى نمونه، گاهى پوشیدن لباس نامناسبى عادى مى‏شود. وقتى سوال مى‏كنید كه چرا چنین لباسى به تن مى‏كنید؟ مى‏گویند همه مى‏پوشند. حال آن كه چیزى كه بد است، هر قدر هم فراوان و زیاد باشد، باز هم بد است و با خوب برابر نیست.

خداوند مهربان مى‏فرماید:

بگو: پلید و پاك یكسان نیستند. اگر چه فراوانىِ پلید، تو را به شگفت آوَرَد. پس اى خردمندان، از خدا بترسید، شاید رستگار شوید.

آیه 100

بیهوده سوال نكنید

گفته‏اند: روزى پیامبر اكرم(ص) دستور خدا درباره‌ی حج را براى مسلمانان بیان فرمود. یكى از مسلمانان پرسید: «آیا باید هر سال، حج به‏جا آوریم؟» پیامبر(ص) پاسخى ندادند، ولى او دوباره سوال خود را تكرار كرد. پیامبر(ص) فرمودند: «واى بر تو! چرا این همه اصرار مى‏كنى؟ اگر در جواب تو بگویم بلى، حج در همه‌ی سال‏ها، بر تمام شما واجب مى‏شود، و اگر در همه‌ی سال واجب باشد، توانایى انجام آن را ندارید و اگر با آن مخالفت كنید، گناهكار خواهید بود. بنابراین، چیزى را كه به شما نگفته‏ام، درباره‌ی آن اصرار نكنید، زیرا یكى از امورى كه باعث هلاكت اقوام گذشته شد، این بود كه لجاجت و پرحرفى مى‏كردند و از پیامبرانشان زیاد سوال مى‏كردند. پس، هنگامى كه به شما دستورى مى‏دهم به اندازه توانایى خود آن را انجام دهید و هنگامى كه شما را از چیزى نهى مى‏كنم، خوددارى كنید.»

در زمان حضرت موسى(ع)، مردى از قوم بنى‏اسرائیل كشته شد و قاتل معلوم نبود. حضرت موسى(ع) فرمان داد گاوى را سر ببرند و قسمتى از گاو را به بدن مرده بزنند تا زنده شود و قاتل خود را معرفى كند. آنان آن‏قدر در مورد این كه چگونه گاوى را سر ببرند، سوال و بهانه‏جویى كردند كه پیدا كردن چنان گاوى برایشان مشكل شد و نزدیك بود از این كار صرف نظر كنند.

خداوند مهربان مى‏فرماید:

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، از چیزهایى كه آشكار شدنشان شما را ناراحت مى‏كند، نپرسید: و اگر هنگامى كه قرآن نازل مى‏شود درباره‌ی آن سوال كنید، براى شما روشن مى‏شود. خداوند از آن گذشت و خدا آمرزنده‌ی بردبار است. قومى كه پیش از شما بودند، آن‏ها را پرسیدند. سپس به آن كافر شدند.

آیات 101 و 102

پدرانشان چیزى نمى‏دانستند

اعراب پیش از اسلام، آداب و رسوم عجیب و نادرستى داشتند، براى نمونه، اگر شترى ده بار شتر ماده مى‏زایید، آن را آزاد مى‏كردند و كسى سوارش نمى‏شد. فقط گاهى از شیر آن مى‏دوشیدند و به مهمانان مى‏دادند. این شتران را «سائبه» مى‏گفتند. شتر «سائبه» بعد از آن هر چه مى‏زایید، گوشش را مى‏بریدند و همراه مادرش آزاد مى‏كردند و به آن «بحیره» مى‏گفتند.

گوسفندى كه دو قلو مى‏زایید، «وصیله» نام داشت و كشتن آن حرام بود.

به شتر نرى كه براى بارورى شتران ماده استفاده مى‏شد نیز «حام» مى‏گفتند و كسى حق سوار شدن بر آن را نداشت.

اعراب این كارها را از قوانین الهى مى‏دانستند و به این ترتیب تعدادى از دام‏هایشان را بى‏مصرف و بى‏صاحب رها مى‏كردند. خداوند انجام این قبیل كارها را ممنوع كرد. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

خداوند، «بَحیره» و «سائبه» و «وصیله» و «حام» قرار نداده است، ولى آنان كه كافر شدند، بر خدا دروغ مى‏بندند و بیش‏تر آنان نمى‏فهمند و هنگامى كه به آنان گفته شود به سوى آن‏چه خدا نازل كرده و به سوى پیامبر بیایید مى‏گویند: آن‏چه پدرانمان را بر آن یافتیم، براى ما كافى است. آیا حتى اگر پدرانشان چیزى نمى‏دانستند و هدایت نشده بودند؟ اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، مراقب خود باشید. هرگاه شما هدایت شوید، آن‏كس كه گمراه شده است به شما زیانى نمى‏رساند. بازگشت همه شما به سوى خداست. پس شما را از آن‏چه انجام داده‏اید، آگاه مى‏كند.

آیات 103 الى 105

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء هفتم - سوره‌ی مائده آیات 82 الی 120

سوره‌ی مائده آیات 93 الی 99

سوره‌ی مائده آیات 82 الی 92

سوره‌ی مائده آیات 76 الی 81


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.