تبیان، دستیار زندگی
دند برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم محله با اهدا تندیس زرین جشنواره به نوجوانان تهرانی، به پایان رسید. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این مراسم در فرهنگسرای هنر با حضور احمد نوریان معاون امور ف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزیدگان جشنواره‌ی فیلم محله معرفی شدند

برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم محله با اهدا تندیس زرین جشنواره به نوجوانان تهرانی، به پایان رسید.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این مراسم در فرهنگسرای هنر با حضور احمد نوریان معاون امور فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، رجبی معمار مدیر شبكه پنج سیما و سینماگرانی همچون كمال تبریزی، خسرو شكیبایی، رضا بابك، حمید جبلی، كیومرث پوراحمد و محمد رحمانیان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نوریان معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینكه اهالی محله و روابط تعریف شده اهالی، دو سرفصل مشترك محله است، تاكید كرد :هویت محله‌ای فصل مشترك ساكنان محله‌ها است.

وی از تنوع نگاه به محله در آثار شركت كننده در نخستین جشنواره محله به عنوان ویژگی این جشنواره یاد كرد و افزود: نسل جدید باید تعلقی به محله خود داشته باشند و این تعلق با فعالیت‌ متمركز در محله‌ها همچون برگزاری این جشنواره به وجود می‌آید.

معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران از رویكرد توسعه محله در شهرداری تهران خبر داد و گفت: در این رویكرد هویت محله احیا می‌شود.

در ادامه این مراسم پیام دكتر قالیباف شهردار تهران قرائت شد، در این پیام آمده است كه محله‌ها حافظ خاطرات ما هستند، حافظه شهر ودیارمان. فرهنگ محله باید به آیندگان سپرده شود. شهردار تهران در این پیام تاكید كرده است كه تنها به یاری هنرمند است كه می‌توان لحظات تلخ و شیرین زندگی را به ثبت رساند و زنده نگاه داشت و برای آیندگان به یادگار گذاشت.

در بخش دیگری از پیام قالیباف آمده است:« نباید گفته‌ها و قصه‌های محله‌ها در هزار توی محله جا بماند و فراموش شود.»

بنابر این گزارش قبل از اهدا جوایز بخش آزاد رجبی معمار مدیر شبكه پنج سیما از پخش آثار برگزیده این جشنواره در شبكه تهران خبر داد.

هیات داوران نخستین جشنواره فیلم محله دو جایزه ویژه خود را به خانم فتح‌اللهی كه مادر شهید است و در فیلم "ننه علی" نقش آفرینی كرده است، اهدا كرد. پس از اهدا تندیس جشنواره به این مادر كهنسال، از سوی شهردار تهران هزینه سفر حج عمره به این مادر شهید تقدیم شد.

همچنین جایزه ویژه دیگری به لادن صحرایی، نوجوان ناشنوا كه فیلم "حسرت" را ساخته اهدا شد.

هیات داوران در بخش آزاد دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و مبلغ سه میلیون ریال را به فیلم "سین مثل سیب" ساخته نادر طریقت به عنوان بهترین فیلم داستانی اهدا كرد.

فیلم‌های "پرده برتر" ساخته امیرهادی ملك‌اسماعیلی، "هوای روشنایی" به كارگردانی محمدرضا عرب و "سوی" ساخته پریسا شاهنده جوایز بهترین فیلم مستند، بهترین كارگردانی و بهترین فیلم جشنواره را دریافت كردند.

كمال تبریزی، محمد آفریده و حبیب رضایی كه داوران این جشنواره بودند، 6 جایزه را به فیلم‌های شركت كننده در بخش مسابقه فیلم‌های كارگاههای آموزش جشنواره اهدا كردند.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و یك دستگاه دوربین تصویر برداری به فیلم‌های "قهرمان" ساخته نیلوفر زارع به عنوان بهترین فیلم داستانی و "خاك سفید" ساخته سید هادی موسوی، بهمن جواهری و حمیدرضا موسوی به عنوان بهترین مستند اهدا شد.

فیلم‌نامه فیلم "چاله" ساخته آرزو كرابی،‌شیدا حمیدی و پروین جهانگیری جایزه بهترین فیلم‌نامه و سید امین حسینی جایزه بهترین كارگردانی را برای فیلم "حرف" دریافت كرد.

هیات داوران جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه 137 ثانیه را به فیلم "ایست" ساخته بهزاد شهروان ،عباس اوبهی و آرزو كرابی اهدا كرد.

فیلم "پروانه" ساخته سولماز غلامی، خدیجه همتیان، زهرا میربك و سید حمید حسینی از سوی هیات داوران به عنوان فیلم ویژه معرفی شد و مبلغ 10 میلیون ریال جایزه نقدی به این كارگردانها اهدا شد.

كمال تبریزی كه رییس هیت داوران این جشنواره بود در پایان این مراسم گفت: فیلم‌های این جشنواره ارزشمند بودند و ارزش این فیلم‌ها در تصویر كردن شهر تهران است.

تبریزی تاكید كرد: فیلم‌ سازان این جشنواره كه اولین فیلم خود را ساخته‌اند، گوهری در فكر خود دارند كه اگر خوب نگهداری كنند می‌توانند در آینده فیلم سازان موفقی باشند.

خسرو شكیبایی نیز در پایان این مراسم نیز نوع فیلمهای به نمایش درآمده در این جشنواره مناسب دانست.

نخستین جشنواره فیلم محله از 8 تا 11 آبان ماه با نمایش 150 فیلم كوتاه در دو بخش آزاد و فیلم‌های كارگاه‌های آموزشی( 137 ثانیه‌ای) در فرهنگسرای هنر به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دفتر امور بانوان شهرداری تهران و شبكه پنجم سیما برپا شد.