تبیان، دستیار زندگی
پیکر زنده یاد احمد رسول زاده صدای ماندگار سینما و تلویزیون ایران به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظ پیرمرد دریا ...


پیکر زنده‌یاد احمد رسول‌زاده صدای ماندگار سینما و تلویزیون ایران به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

مراسم تشییع پیکر احمد رسول زاده

مراسم تشییع پیکر احمد رسول زاده پیشکسوت عرصه دوبله صبح یکشنبه 21 دیماه با حضور جمع زیادی از هنرمندان دوبله و نیز اهالی خانه سینما و حجت الاسلام دعایی در خانه سینما برگزار شد.

پیش از اینکه حجت السلام دعایی بر پیکر مرحوم رسول زاده نماز بخواند، تعدادی از هنرمندان حاضر در خانه سینما به احترام وی سخنان کوتاهی را مطرح کردند.

نظام‌الدین کیایی با بیان اینکه باید به پاس احترام این هنرمند درگذشته کلاه از سر برداشت، گفت: خدا را سپاس می‌گذاریم که در عمر خود چنین بزرگوارانی را دیدیم. خانه سینما متعلق به اهالی سینماست چه زمانی که در حیات هستند و چه زمانی که از این دنیا می‌روند. البته ماندگاری نام رسول زاده همیشه با ما هست.

او با یادآوری سفر حجی که چند سال قبل به همراه احمد رسول زاده داشت، ادامه داد: مرام او را در آن سفر دیدم که کلامش الهی بود و شاید همین یکی از نشانه‌هایی باشد که خدا او را دوست داشت.

کیایی همچنین افزود:‌ در خانه سینما وقتی نیاز به یک همکار بزرگ داشتیم، ایشان همیشه به عنوان چنین شخصیتی همراه بودند.

در ادامه محمدمهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما هم بیان کرد: سینمای ایران و تلویزیون یکی از بزرگترین هنرمندان خود را از دست داد.

او اظهار کرد: من این افتخار را داشتم که حدود 26 سال قبل با وی همکاری داشته باشم و در همان چند روز دیدم که ایشان با چه شور و اشتیاقی کار می‌کند و چگونه دوست دارد، نسل بعد از خود را تربیت کند.

عسگرپور با اشاره به خلق و خوی حسنه‌ی احمد رسول زاده گفت: ایشان الگوی بسیار خوبی برای حرفه‌ای که داشت پیگیری می‌کرد و نیز مسائل اخلاقی بود و مادامی که صدای ایشان را می‌شنویم، زنده است.

حمیدرضا آشتیانی‌پور رئیس انجمن دوبله و سرپرستان گفتار خانه سینما نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد که آقای رسول‌زاده متعلق به ما به عنوان یک صنف هنری نبود بلکه متعلق به همه مردم بود.

مراسم تشییع پیکر احمد رسول زاده

او افزود:ما تعداد زیادی رسول‌زاده در جمع خود داریم و در چنین مجالسی غم سنگینی به دلم می‌نشیند. احساسم این است که ما در مجلس ترحیم هنر حاضر شده‌ایم و امیدوارم این داغ‌ها کمک کند که یادشان را زنده نگه داریم و ویژگی‌هایشان را ادامه دهیم چرا که جایگزینی برای احمد رسول‌زاده نداریم.

در ادامه این مراسم که اجرا و دعوت از هنرمندان برای صحبت را نظام الدین کیایی بر عهده داشت، منوچهر اسماعیلی دیگر صدای ماندگار سینما در حالی که با اندوه و اشک سخن می‌گفت بیان کرد: حال خوبی ندارم چون پدر ما از دست ما رفت. چه کنیم؟ فقط می‌گویم باید تحمل کنیم و یکی را می‌خواهم که مرا دلداری دهد.

همچنین در ادامه محمد سریر عضو هیئت مدیره خانه سینما در سخنانی گفت: شاید شرایط برای صحبت مفصل‌تر درباره این دوست عزیز، غمخوار، انسان و کسی که شخصیت‌های بسیاری در سینما با صدای او درخشیده‌اند و حضورش موجب آرامش بود، نباشد.

وی با اشاره به هیات‌های داوری برپا شده در سالهای گذشته گفت: حضور ایشان در این هیئت‌ها، حضور عقل و انصاف بود و اینکه او را انسانی می‌دانستند که وجودش روابط انسانی را برقرار می‌کند.

سریر ادامه داد: شاید فقط ظرفیت‌های جسمانی او ضعیف شده بود اما ظرفیت‌های انسانی‌اش هنوز کامل بروز نکرده بود و سالها نیاز بود تا درک شود.

این عضو هیئت مدیره خانه سینما با اشاره به اینکه با کلمه گویندگی و صداپیشگی در سینما کنار نیامده است گفت: بخش مهمی از حضور یک بازیگر همان صداست و او انسانی بود که می‌توانست به بخش مهمی از سینما جان دهد.

وی فقدان این هنرمند را باعث تاثر دانست و افزود: چنین انسان‌هایی باید بمانند و وقتی صدایش را می‌شنویم باید امیدوار باشیم که لااقل بخشی از انسانیت او هم به ما منتقل شود.

سفر حجی که چند سال قبل به همراه احمد رسول زاده داشت، ادامه داد: مرام او را در آن سفر دیدم که کلامش الهی بود و شاید همین یکی از نشانه‌هایی باشد که خدا او را دوست داشت.

ناصر ممدوح دیگر هنرمند عرصه دوبله بود که درباره احمد رسول زاده سخنانی را بیان کرد.

او با اشاره به اینکه نمی‌داند درباره استاد بزرگش چه بگوید، گفت: فقدان ایشان درد بزرگی است. ما از این بزرگان در جامعه دوبله خیلی کم داریم و متاسفانه شاهد از دست دادن تک تک آنها هستیم.

حسین عرفانی دیگر هنرمند دوبله هم بیان کرد: به واقع هنر دوبله ایران یتیم شد و حتی باید گفت هنر ایران یتیم شده است.

عرفانی با اشاره به پرپر کردن گل توسط دختر مرحوم رسول زاده بر پیکر پدرش بیان کرد: احمد رسول زاده واقعا گل بود و برای این فقدان به همسرش تسلیت می‌گویم و امیدوارم خدا به ایشان صبر بدهد.

محمد قنبری هم در جملاتی کوتاه بیان کرد: با درگذشت احمد رسول زاده استاد بزرگی را با صدای لطیف و ماندنی از دست دادیم. چرا که این هنرمندی که از تئاتر به دوبله آمده بود استاد مسلم این عرصه بود.

ایرج رضایی یکی دیگر از همکاران مرحوم رسول زاده بیان کرد: در راه که می‌امدم به 55 سال کار دوبله فکر می‌کردم و اینکه در این مدت استاد مسلم دوبله چطور به دیگران کار یاد می‌داد.

او پس از بیان اینکه وقتی یک فیلم دوبله می‌شد و ما تمرین می‌کردیم تمام وجود این مرد به فکر درستی کار، اعتبار، آبروی خود و ما بود ، این قطعه شعر را برای وی خواند.

زدی بر بوم عشق رنگ جدایی / نیاید چون صدای تو صدایی

صدایت عشق، صدایت مهر و عرفان / زمینی بود، کنون شد آسمانی

اگر گفتار فیلم نوعی هنر شد / وجود همچو تو کرد جاودانی

خداحافظ معلم فخر دوبله / شدت خانه بهشت آسمانی

مراسم تشییع پیکر احمد رسول زاده

در این مراسم فرزان قاسم‌لو نوه مرحوم رسول زاده هم با اشاره به اینکه علیرغم ناهماهنگی‌های که صدا و سیما انجام داد باز هم عده‌ای به مراسم تشییع آمدند که جای تشکر دارد، خطاب به پدربزرگش گفت: احمد، رسول، محمد، عمر مختار، ... اینها واژگانی مرتبط با توست. گویا محمد رسول خدا همیشه با تو بوده است. در فیلم محمد رسول الله، در عمر مختار حتی هنگام انتخاب نام تو و حتی هنگام رفتنت هم در روز ولادت ایشان بود.

او ادامه داد: پدر بزرگ عزیزم خیلی چیزها از تو آموختم، عشق به کتاب، علاقه به ادبیات و موسیقی، صبر، انسانیت، جدی نگرفتن ناملایمات. واقعا مردی بودی برای تمام فصول و مبارز همچون عمر مختار.

فرزان قاسم لو در ادامه صحبت خود خطاب به پدربزرگش اضافه کرد: این فرار بزرگت از زمانه، غم سنگینی بر دل ما نهاد. اواخر تنها صدایت مانده بود و بهترین تشبیه صدای تو را از محمد صالح علا شنیدم که صدایت را طنین سمفونی شماره 9 بتهوون می‌دانست.

او جملاتش را با خداحافظی از پدربزرگش با عنوان «خداحافظ پیرمرد دریا» به پایان رساند.

همچنین در این مراسم اطلاعیه‌ای از سوی انجمن بازیگران خانه سینما توسط نظام الدین کیایی به این شرح قرائت شد: «تصویر بازیگران سینمای ایران، با صدا و نوای گرم و دلنشین فیلم همراه بود و ثبت شده است. در کمال تاسف و تالم هنرمند پیشکسوت احمد رسول زاده چهره و صدای ماندگار تاریخ سینما از میان ما رفت. شورای مرکزی انجمن بازیگران تئاتر و سینما در گذشت این هنرمند بزرگ را به خانواده و اعضای انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم و نیز سینماگران و هموطنان هنردوست تسلیت می‌گوید»

در این مراسم هنرمندانی همچون چنگیز جلیلوند، پرویز ربیعی،معصومه آقاجانی، منوچهر والی‌زاده، سعید پورصمیمی، سیامک اطلسی، گیتی معینی، علی دهکردی، مهدی میامی، علی محمد اشکبوس، ناهید شعشعانی، کامران ملکی، مژگان عظیمی، آرزو روشناس، ناهید امیریان و نیز خسروشاهی که بردار همسر این هنرمند پیشکسوت بود حضور داشتند.

همچنین مراسم ختم زنده‌یاد احمد رسول زاده روز سه شنبه 24 دی ماه از ساعت 15 با 16:30 در مسجد حجت بن الحسن در سهروردی برگزار می‌شود.

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منبع: ایسنا