تبیان، دستیار زندگی
عده‏اى از یهودیان نزد پیامبر اكرم(ص) رفتند و پرسیدند: «آیا قبول دارى كه تورات از طرف خداست؟» پیامبر(ص) فرمودند: «بله!»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی مائده - آیات 68 الی 75

بر كافران اندوه مخور

عده‏اى از یهودیان نزد پیامبر اكرم(ص) رفتند و پرسیدند: «آیا قبول دارى كه تورات از طرف خداست؟» پیامبر(ص) فرمودند: «بله!» آنان گفتند: «ما تورات را قبول داریم، ولی به غیر آن ایمان نداریم. تورات را، هم ما و هم شما قبول داریم، اما قرآن كتابى است كه فقط شما به آن عقیده دارید. پس بهتر است تورات را بپذیریم و غیر از آن را كنار بگذاریم.» خداوند مهربان به آنان هشدار مى‏دهد كه مومنان باید تورات، انجیل و هر آن‏چه از سوى خدا نازل شده بپذیرند:

بگو: اى اهل كتاب، شما ارزشى ندارید؛ مگر این كه به تورات و انجیل و آن‏چه از سوى پروردگارتان به شما نازل شده عمل كنید. و آن‏چه از سوى پروردگارت به تو نازل شده، سركشى و كفر بسیارى از آنان را زیاد مى‏كند.

پس بر گروه كافران اندوه مخور.

آیه‌ی 68

مومنان غمگین نمى‏شوند

خداوند مهربان به تمام مومنان، كه به یگانگى خدا و حق بودن روز قیامت ایمان دارند و كارهاى شایسته انجام مى‏دهند، مژده مى‏دهد:

به یقین كسانى كه ایمان آوردند و آنان كه یهود و صابئان و نصارى هستند، هر كس كه به خدا و روز قیامت ایمان بیاورد و كارهاى شایسته انجام دهد، پس نه ترسى بر ایشان است و نه غمگین مى‏شوند.

آیه‌ی 69

یهودیان كور و كر

قوم یهود مردمى خودخواه بودند. هرگاه پیامبرى براى هدایت آنان از سوى خدا مبعوث مى‏شد، به جاى آن كه از او پیروى كنند، اصرار داشتند كه پیامبران از هوس‏ها و خواسته‏هاى آنان پیروى كنند. در غیر این صورت با آنان مخالفت مى‏كردند و پیامبرى آنان را دروغ مى‏خواندند. مردم این قوم، حتى بعضى از پیامبران خدا را كشتند. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

به یقین ما از بنى‏اسرائیل پیمان گرفتیم و پیامبرانى به سوى آنان فرستادیم. هر پیامبری بر خلاف میل آنان مى‏آمد، گروهى را تكذیب مى‏كردند و گروهى را به قتل مى‏رساندند. و فكر مى‏كردند آزمایشى نباشد. پس كور و كر شدند. آن‏گاه خدا توبه‌ی آنان را پذیرفت. سپس بسیارى از آنان كور و كر شدند و خدا به آن‏چه مى‏كنند بیناست.

آیات 70 و 71

عیسى مسیح(ع) پیامبر بود

بعضى از مسیحیان معتقد بودند كه عیسى مسیح(ع) پسر خداست و بعضى از آنان به سه خدا اعتقاد داشتند و خداى واحد را یكى از سه خدا مى‏دانستند. خداوند یگانه به آنان هشدار مى‏دهد كه از شرك دست بردارند و از این گناه بزرگ توبه كنند:

كسانى كه گفتند خدا همان مسیح پسر مریم است به یقین كافر شدند و مسیح گفت: اى بنى‏اسرائیل خدا را بپرستید كه پروردگار من و پروردگار شماست. به راستى كه هر كس براى خدا شریكى قرار دهد، خداوند بهشت را بر او حرام كرده است و جایگاهش آتش است، و ستمكاران هیچ یارى ندارند. كسانى كه گفتند خدا سومین خدا از سه خداست، به یقین كافر شدند. و هیچ خدایى جز خداى یگانه نیست و اگر از آن‏چه مى‏گویند بازنایستند، به كافرانِ آنان عذاب دردناكى خواهد رسید. آیا به سوى خدا بازنمى‏گردند و از او آمرزش نمى‏خواهند؟ و خداوند آمرزنده‌ی مهربان است.

مسیح پسر مریم جز پیامبرى نبود كه پیش از او پیامبرانى آمده بودند و مادرش زنى راستگو بود. هر دو غذا مى‏خوردند. ببین چگونه آیات را براى آنان بیان مى‏كنیم. سپس ببین چگونه از حق دور مى‏شوند.

آیات 72 الى 75

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء ششم - سوره‌ی مائده 

سوره‌ی مائده - آیات 64 الی 67

سوره‌ی مائده - آیات ٥٥ الی 63

سوره‌ی مائده - آیات 48 الی 54

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.