تبیان، دستیار زندگی

گزارش کار: صدها ازدواج...بدون طلاق

زمانی که طرح همسان گزینی در موسسه تبیان کلید خورد، اولین شبکه ای که می بایست ایجاد می شد شبکه واسطین ازدواج بود؛ برای شکل گیری این شبکه بخش همسان گزینی ابتدا شروع به شناسایی واسطین حقیقی و حقوقی در شهر تهران نمود. در این راستا ما با یکی از فعالترین دانشگاه هایی که در زمینه وساطت در ازدواج فعالیت داشتند؛ آشنا شدیم. امروز به همین دلیل به نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی آمدیم تا درباره سوابق فعالیت ها و همکاری ایشان با طرح همسان گزینی تبیان مصاحبه ای داشته باشیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

مصاحبه با نماینده ولی فقیه جناب آقای فضلعلی

مصاحبه از بخش همسان گزینی تبیان

1) جناب آقای فضلعلی چه عاملی باعث شد با چنین وسعتی در یک مرکز دانشگاهی به وساطت و رسیدگی به امر ازدواج جوانان بپردازید؟ و از نظر شما چرا باید همچین مراکزی دایر شوند و چه الزامی به وساطت در امر ازدواج در مراکز تحصیلی و دانشگاهی وجود دارد؟

از اولین روزهایی که وارد دانشگاه شدم، با تقاضای دختر و پسران دانشجو که نزد ما می‌آمدند و تقاضای وساطت از ما داشتند مواجه شدم. از آنجایی که این امور با روحیات بنده سازگار بود پیشقدم شدم؛ این کار را شروع کردم و متوجه شدم که چقدر ساده می توان با دختر و پسر و خانواده هایشان صحبت کرد و دو نفر را به لحاظ همسانی و کفویت ارزیابی کرد و بعد از سر گرفتن اولین و دومین ازدواج، تشویق شدم در این عرصه که بزرگترین امر مستحب است ورود پیدا کنم؛ در نتیجه نیاز بچه ها و تقاضای آن ها ما را وادار کرد که ورود پیدا کنیم و باعث شد از خطرات و تبعاتش نترسیم و مطلب دیگر اینکه در جاهایی که جلسات و نشست هایی داشته ام یک جمله را همیشه متذکر شده ام که اگر ما اعتقاد داریم و شعار می دهیم که دانشگاه را باید اسلامی کنیم یا اسلامی نگه داریم. یکی از بهترین راه ها برای حفظ دانشگاه ها به صورت اسلامی در واقع پرداختن به امر ازدواج که نیازی ضروری برای هر انسانی است می باشد و به قول آقای قرائتی سومین نیاز ضروری هر انسان ازدواج است (اول نیاز به اکسیژن، دوم خوراک و سوم ازدواج که به تعبیر قرآن ازدواج همان لباس است و این لباس سومین نیاز است). به دنبال اینکه شعار نهاد رهبری و سایر مراکز فرهنگی اسلامی کردن دانشگاهها و مراکز تحصیلی بوده ما به این نتیجه رسیدیم که یکی از بهترین راه ها پرداختن به این نیاز ضروری جوانان است.

2) چند سال است که شما فعالیت در این حوزه را آغاز کرده اید؟

سال 79 از دانشگاه علوم پزشکی لرستان این کار را شروع کردیم، یک سال و هفت ماه آنجا بودیم از همان روزهای اول در کلاس، بیرون و محوطه جوان ها به ما مراجعه می کردند بعد از آن به مدت شش سال و سه ماه دانشگاه علم و صنعت بودم؛ در این مرکز با قوت و انسجام بیشتری ادامه دادیم؛ بعد از آن به دانشگاه خواجه نصیر آمدم و مدت شش سال و نیم است که در این مرکز هستم و اینجا سیستماتیک تر جلو آمدیم و فایل هایی تشکیل دادیم؛ سایت راه اندازی کردیم، کارمند خانم و آقا استخدام کردیم و بنده هم در کنار سایر دوستان به امر مشاوره می پردازم. هرجایی هم به گره بخوریم و خانم یا آقا یا خانواده هایشان بی جهت نگذارند کار پیش برود؛ یا سوالی داشته باشند و یا مانعی موجود باشد در رفع مشکل و یا جواب سوال وقت می گذاریم تا خانواده ها و افراد را آماده کنیم.

3) چه تعداد ازدواج تاکنون از طریق شما صورت گرفته است؟

صدها ازدواج صورت گرفته ولی چون به دنبال جمع آوری آمار نبوده ایم و افراد اکثرا بعد از شکل گیری ازدواج هایشان بعد از شش ماه یا یک سال با جعبه شیرینی مراجعه می کنند و ما متوجه می شویم ازدواج شان صورت گرفته است چون ما در این مرکز معرفی و پیگیری اولیه را انجام می دهیم و بعد چنانچه به مشاوره نیاز داشته باشند مشاوره های لازم را می دهیم و پیگیری های بعدی را ما انجام نمی دهیم بلکه اگر نیاز داشته باشند خودشان مراجعه می کنند.

4) علاوه بر وساطت و معرفی در این مرکز به جوانان متقاضی ازدواج چه سرویس های دیگری ارایه می شود؟

ما از صفر تا صد قضیه را تا جایی که ممکن باشد پیگیری می کنیم؛ از معرفی اشخاص به یکدیگر که توسط همکارمان آقای عرب صورت می گیرد که نهایتا بعد از چند معرفی وصلت صورت می گیرد، البته با آقایان یا خانم هایی که دچار وسواس باشند جوری پیش می رویم که جلوی مواردی هم چون زیاده خواهی و توقعات بی مورد را بگیریم؛ مثلا اینکه می گویند؛ آقا حتما رتبه دانشگاهیش بالا باشد، در حالی که همسان هم باشد ایرادی ندارد یا اینکه آقا حتما چند سال سنش بیشتر باشد در حالی که اگر هم سن هم باشد در صورت وجود باقی موارد همسانی مشکلی ایجاد نمی شود؛ ما در امر وساطت ازدواج سعی می کنیم شرعیات و اخلاقیات و عرفیات را رعایت نماییم؛ زیرا متقاضیان برایشان بسیار مهم است که با آبرو و شأن آن ها بازی نشود و اطلاعاتشان پخش نشود و با حفظ ادب و آداب این داستان صورت بگیرد و بنده نیز مشاوره به متقاضیان را در مراحل متفاوت انجام می دهم و دوست دارم در تمام مراحل از مشاوره استفاده کنند و بهرمند بشوند؛ در این مرکز دو سه مشاوره انجام می شود؛ فاکتورهای همسانی بین خانم و آقایان که یا به تنهایی می‌آیند یا با یکدیگر بیان می شود؛ بحث کلیدهای خوشبختی را بیان می کنیم البته زمانی که ازدواج دو نفر در آستانه سر گرفتن قرار می گیرد، یک بحث در مورد مهریه، جهیزیه و تالار و ... که بعضا افراد درگیر آن می شوند و ما راهنمایی‌های لازم را می کنیم که از این مسائل با موفقیت بیرون بیایند.

جناب آقای عرب واسطه دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی


بعد از این مشاوره ها به همسرهای احتمالی و یا کسانی که عقد کرده اند و مراجعه می کنند می گوییم ما خدمات پس از فروش هم داریم: خدمات پس از فروش هم این است که حال که ما را شناختید و به ما اعتماد کردید و حرف های ما را شنیدید یادتان باشد اگر با مشکل مواجه شدید در زندگی مشترک یا اختلافی پیش آمد روی کمک ما حساب کنید و به خانواده هایتان اختلاف را نکشانید بلکه به ما مراجعه کنید یکی دو مورد پیش آمده که در این چندسال حتی ما رفته ایم به منازل این دوستان چون شب بوده و یا به هر دلیلی نشده آن ها تشریف بیاورند و تقاضا کرده اند که اگر مقدور است شما تشریف بیاورید ماهم رفته ایم و حل و فصل کرده ایم و زیبا هم حل و فصل شده چون از قبل ما را می شناختند و اعتماد داشتند که نه من از خانم حمایت بی جا می کنم و نه از آقا، خودم را پدر هر دو می دانم و به نفع زندگی مشترک حرف می زنم؛ خدا را شکر تا امروز راضی هستیم و تا این لحظه در میان صدها ازدواج صورت گرفته یک مورد طلاق گزارش نشده است.

5) آیا تمامی دفاتر نمایندگی ولی فقیه در مراکز علمی مجوز راه اندازی این چنین فعالیت هایی را دارند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای فضلعلی مدیریت نمایندگی ولی‌فقیه دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزودند که اگر ما اعتقاد داریم و شعار می‌دهیم که دانشگاه را باید اسلامی کنیم یا اسلامی نگه داریم. یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ دانشگاه‌ها به صورت اسلامی در واقع پرداختن به امر ازدواج که نیازی ضروری برای هر انسانی است می‌باشد.

دفاتر ولی فقیه مجوز دارند و به عنوان مشاور ازدواج به نمایندگی های ولی فقیه دستور داده شده است و یکی از کارهای روزمره ما مشاوره در تمام زمینه هاست و کارشناسان ما در این قسمت ها به مشاوره در تمام زمینه ها می پردازند که یکی از آن ها مشاوره در زمینه ازدواج است. اما اینکه دستور داده شده باشد که همچین مراکزی حتما تاسیس بکنند چنین چیزی نداریم اما اجازه آن را داریم؛ یعنی افراد با توجه به سلیقه و روحیات خود مثل بنده آمده اند و به قصد ثواب و اسلامی کردن دانشگاه و به این نیت که جوان ها به این امر خیر بپردازند به این امور رسیدگی می کنند؛ عده ای هم ترسیدند و عطایش را به لقایش بخشیدند و این را متذکر می شوم که نه فقط واحد های نهاد رهبری بلکه همه مراکز فرهنگی چه در ادارات، نهادها، موسسات خصوصی و دولتی و بانک ها، همه جا انتظار هست در این عرصه ورود پیدا کنند؛ زیرا همه این ها یک نهاد فرهنگی عقیدتی و امام جماعت و روحانی دارند که می توانند یاری برسانند که اگر اینگونه پیش برود آینده خوبی برای کشور رقم خواهد خورد.

مصاحبه با نهاد نمایندگی ولی فقیه دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

7) نظر شما در مورد سایت ها و مراکز ازدواج که صرفا از طریق فضای مجازی صورت می گیرند و هیچ مرحله حضوری برای شناخت متقاضیان در نظر نگرفته اند و یا خود متقاضیان با یکدیگر مرتبط می شوند بدون دخالت دادن خانواده ها چیست؟

ما به خاطر عواقب، خطرات و تهدیدات این روش ها، این مدل را برای خودمان نپسندیدیم که خانم و یاآقا به صورت مجازی با یکدیگر مرتبط بشوند و خدایی ناکرده سر از دوستی در بیاورد و نه از ازدواج، ما این جمله را بارها تذکر داده ایم که این دوستی ها در حقیقت تهدیدی بزرگ است و ما این را توصیه و تشویق نمی کنیم و در نظر سنجی های انجام شده متوجه این مطلب شدیم که صد در صد این دوستی ها منجر به ازدواج و ازدواج موفق نخواهند شد و این خیال خام است که به ازدواج موفق منجر می شود! بنابراین اگر سیستم های مجازی اینگونه باشند که اکثرا همین گونه اند حواشی و مشکلات متعددی خواهند داشت و خوب است اگر کسی خدمتی می خواهد بکند، خدمت بی عیب و نقص و جامع و کامل ارایه دهد.

 

8) یک واسطه ازدواج برای انجام وساطت به نحو احسن چه مشخصات و چه معیارهایی باید داشته باشد و چه معیارهایی را باید در زمان معارفه اشخاص به یکدیگر در نظر بگیرید؟

معرف ازدواج چه خانم باشد چه آقا باید مقبولیت داشته باشد؛ اول اینکه اشخاص برای ازدواج وقتی به واسطه مراجعه می کنند؛ متوجه بشوند که این شخص اهل پول گرفتن و دکان باز کردن نیست و یک واسطه باید با یک نیت خالص به دنبال آیات و روایاتی که برای این امر خیر آمده برود و به عنوان انسان دوستی و اسلام دوستی به این امر بپردازد و کسی که این ویژگی ها را داشته باشد مردم هم می توانند به این شخص مراجعه می کنند؛ و خوب است که فردی که به این امر می پردازد تجربه این کار را داشته باشد و ترجیحا متاهل باشد؛ البته ما نهی نمی کنیم که کسی که مجرد است چه خانم و چه آقا در این مسیر کمک ندهد؛ بلکه فردی که متاهل است و سن و سالی پشت سر گذاشته کار را آسان تر پیش می برد و عوارض کمتری دارد به جهت اینکه تجربه های ابتدایی را پشت سر گذاشته است.

این اشخاص روحانیون جایگاه ویژه ای دارند و مردم در این زمینه به آن ها خوب اعتماد می کنند و ما شاهد آن بوده ایم و هستیم که هر مدل خانواده ای از هر قشری حاضر می شوند و اجازه می دهند ما پیگیر ازدواج دختر خانم و در حقیقت ناموسشان باشیم و من در همین جا می خواهم صاحبان این لباس را به این طرح دعوت کنم تا حال که این اعتماد و اعتقاد وجود دارد پس بیایند از این اعتماد استفاده کرده و کمک بدهند تا کار راحت تر جلو برود و به اعتماد مردم پاسخ مثبتی داده باشیم.

اشخاص برای ازدواج وقتی به واسطه مراجعه می کنند؛ متوجه بشوند که این شخص اهل پول گرفتن و دکان باز کردن نیست و یک واسطه باید با یک نیت خالص به دنبال آیات و روایاتی که برای این امر خیر آمده برود و به عنوان انسان دوستی و اسلام دوستی به این امر بپردازد

 

9) جناب آقای فضلعلی یکی از تجربیات شیرین خود را برای ما و کاربران تبیان عنوان بفرمایید:

حدود دو یا سه سال پیش در ازدواج هایی که داشتیم؛ دختر دانشجویی که ازدواجش به تاخیر افتاده بود و سن نسبتا بالایی داشت را به یک آقای پزشک که ازدواج ناموفق و یک فرزند داشت معرفی کردیم هر دوی این اشخاص به جهت اعتقادی و تدین در یک سطح بودند ولی تفاوت فرهنگی داشتند ؛ منتها این خانم از این معرفی بسیار ناراحت شدند و از اینکه امر ازدواجشان را پیگیری کنیم انصراف دادند و این ماجرا گذشت تا چندین ماه بعد در ایام نوروز بود که این دختر خانم با بنده تماس گرفتند و با حالت ناراحتی عنوان کردند که اگر دختر خانم خودتان هم بود این مورد را به ایشان معرفی می کردید و من در پاسخ این جمله به ایشان گفتم شما دقیقا جای دختر بنده هستید و بنده همان چیزی را برای شما می پسندم که برای دخترم می پسندم؛ ایشان پس از شنیدن این جمله به بنده اجازه مجدد دادند که این مورد را معرفی کنم و ما معرفی را انجام دادیم و توصیه های لازم را به هردوی افراد کردیم و آن ها رفتند و ازدواجشان صورت گرفت و در جریان فرزند دار شدنشان نیز قرار گرفتیم و خدا را شکر زندگی موفقی دارند.

10) و در نهایت از شما خواهشمندیم باتوجه به تجربیات ارزشمند شما در زمینه مشاوره قبل و بعد از ازدواج، نکاتی که هر جوان متقاضی ازدواج بایستی برای یک انتخاب آگاهانه مدنظر داشته باشد چه چیزهایی است؟ و چه عاملی باعث ثبات و پایداری زندگی اشخاص می گردد؟

اول اینکه از دوستی های قبل از ازدواج بپرهیزند و از همان لحظات اول از طریق خانواده ها و با کمک آن ها ورود پیدا کنند و از همان ابتدا با مشاورین مذهبی کارشان را جلو ببرند.

چند فاکتور همسانی را که ما در جلسات مشاوره متذکر می شویم شامل موارد زیر است:

دو فاکتور ویژه: ایمان و اخلاق که هرکدام را برای اشخاص باز می کنیم.

شش فاکتور مهم اما نسبت به دوتای اول فرعی:

1) تناسب سنی، 2) تناسب ظاهری، 3) تناسب تحصیلی، 4) تناسب فرهنگی، 5) تناسب اقتصادی، 6) تناسب خانوادگی

که هریک را تک تک باز کرده و برای دوستان زوایای آن را توضیح می دهیم که در واقع سنخیت بیشتر بشود که هرچه این سنخیت بیشتر باشد بهتر است؛ اما دوتای اول را بعد از اینکه بازکردیم می گوییم که پایه و قوام و پایداری ازدواج و شیرینی آن با حفظ این دو مورد حاصل می شود.

از شما بابت وقت گران قدرتان که در اختیار بخش همسان گزینی تبیان قرار دادید بی نهایت سپاسگزاریم.

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
 بخش همسان گزینی تبیان


مطالب مرتبط: