تبیان، دستیار زندگی
از زمانی که فطانت فرد رئیس سازمان بورس اوراق بهادار شده سهامداران مشاهده کردند که شاخص بازار سرمایه در حال افت کردن است و فعالان بورس به شوخی می گویند رئیس جدید بورس پا قدم خوبی نداشت!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاقدم رئیس جدید بورس بد بود؟


از زمانی که فطانت‌فرد رئیس سازمان بورس اوراق بهادار شده سهامداران مشاهده کردند که شاخص بازار سرمایه در حال افت کردن است و فعالان بورس به شوخی می‌گویند رئیس جدید بورس پا قدم خوبی نداشت!
فطانت فرد

بازار سرمایه این روزها حال خوشی ندارد و خیلی از سهامداران درصددند بازار سودآور جدیدی را جایگزین آن کنند، چرا که فعالان بورس اکنون دیگر چون گذشته دل خوشی از این بازار پرنوسان ندارند و با بی‌اعتمادی به شاخص‌ها می‌نگرند. بی‌اعتمادی به بزرگ‌ترین بازارسودده کشور در حالی به اوج خود رسید که کارشناسان چندی پیش افق روشنی را برای این بازار ترسیم و پیش‌بینی می‌کردند و با این باور که قیمت‌ها به کف رسیده است، عقیده داشتند از این پس باید انتظار سودآوری را داشت اما وعده‌ها به‌درستی محقق نشد. از طرفی با سکانداری فطانت‌فرد برریاست سازمان بورس این امید برای سهامداران بازار سرمایه به‌وجود آمد که وی با برنامه‌های خود حداقل تحولی را در این بازار بی‌رمق به وجود آورد اما متاسفانه چنین نشد و جیوه دماسنج شاخص بورس طی این مدت نه تنها بالا نرفت بلکه پی‌درپی سیری نزولی را در نوردید و با آغاز فصل سرما این دماسنج گویا به‌دقت کار می‌کند و همچنان به سمت پایین درحرکت است. با این وجود شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز (شنبه) با افت 761 واحدی و با ادامه روند کاهشی به رقم 67 هزار و 471 واحد رسید. ، این در حالی است که برخی مسوولان دولتی اعلام می‌کردند، شاخص بورس به کف خود رسیده و بیش از این افت نخواهد کرد اما طی هفته گذشته و هفته جاری عمدتاً روند نزولی داشته است. دیروز نیز شاخص کل 761 واحد افت کرد و از کانال 68 هزار به 67 هزار و 471 واحد سقوط کرد. دیروز ارزش روز بورس اوراق بهادار 305 هزار میلیارد تومان، تعداد معاملات 40 هزار و 879 فقره و ارزش معاملات 270 هزار میلیارد تومان بود. همچنین شاخص بخش صنعت با 616 واحد کاهش به 56 هزار و 641 واحد رسید، شاخص 50 شرکت فعال‌تر با 29 واحد کاهش به 2748 واحد رسید و شاخص آزاد شناور با 948 واحد کاهش به 77 هزار و 219 واحد رسید. شاخص 30 شرکت بزرگ با 33 واحد کاهش به 3035 واحد رسید، شاخص بازار اول بورس با 419 واحد کاهش به 49 هزار و 865 واحد و شاخص بازار دوم با 2428 واحد کاهش به رقم 131 هزار و 635 واحد سقوط کرد. دیروز اکثر نمادهای بورسی اثر منفی در شاخص بورس داشتند که می‌توان به نمادهای فارس، فملی، اخابر، وبملت، ومعادن و شخارک اشاره کرد و فقط نماد کچاد به اندازه 39 واحد در رشد شاخص موثر بوده است.

نهادهای بزرگی مانند تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی در پرداخت‌های پایان سالشان بشدت به نقدینگی نیاز دارند و به همین دلیل پولی ندارند تا از سهم‌های اصلی خود و سهم‌های زیرمجموعه‌شان حمایت کنند

نمادهای پربیننده دیروز بورس اوراق بهادار شامل نماد شرکت‌های ایران خودرو، بانک صادرات ایران، صنایع آذراب، ایران ترانسفو، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و سایپا دیزل بوده‌اند. در بازار نقدی فرابورس ایران نیز دیروز شاخص کل با 11 واحد کاهش به 760 واحد رسید و ارزش بازار اول و دوم فرابورس 62 هزار میلیارد تومان، تعداد معاملات فرابورس 19 هزار و 866 فقره و ارزش معاملات 77 میلیارد تومان بود. نمادهای پربیننده مربوط به شرکت‌های قاسم ایران، بانک حکمت ایرانیان، س. توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توکاریل و بانک گردشگری بودند. همچنین اکثر نمادهای فرابورسی مانند جم، میدکو، زاگرس، مارون وگردش و شپاس اثر منفی در شاخص داشتند و فقط نماد پترول یک واحد در شاخص اثر مثبت داشت.

بهترین فرصت برای خرید پلکانی

در همین حال حسین خزلی‌خرازی، کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره وضعیت نابسامان بورس در روزهای اخیر با بیان اینکه متاسفانه همه چیز دست به دست هم داده تا وضعیت بورس بدین شکل باشد، گفت: کاهش شدید قیمت نفت، کسری بودجه، عدم راهگشایی در مذاکرات هسته‌ای و کاهش تحریم‌ها و ابهام در بودجه سال آینده همه در کنار هم موجب شده که وضعیت بورس، شکلی نزولی به خود بگیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت در شرایط فعلی بشدت به نقدینگی نیاز دارد، افزود: نهادهای بزرگی مانند تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی در پرداخت‌های پایان سالشان بشدت به نقدینگی نیاز دارند و به همین دلیل پولی ندارند تا از سهم‌های اصلی خود و سهم‌های زیرمجموعه‌شان حمایت کنند.

خزلی‌خرازی با بیان اینکه دولت‌ها در اینگونه مواقع به بانک مرکزی اجازه می‌دهند تا به بانک‌ها خط اعتباری دهد، اظهار کرد: بانک‌ها هم این خط اعتباری را فقط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا کارگزاری می‌دهند تا آن شرکت‌ها هم پول را به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی پرداخت کنند و در واقع تنها راهکار باقیمانده برای نجات بورس اعطای خط اعتباری توسط بانک مرکزی به بانک‌ها برای خرید اعتباری سهام است. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه پخش شدن خبر اعطای خط اعتباری به بانک‌ها خود به خود باعث می‌شود که سهامداران سهم نفروشند و حجم زیادی از خریدارها هم با آن اعتبار و با این قیمت‌هایی که بشدت افت کرده‌ است شروع به خرید می‌کنند، افزود: اما سیاست بانک مرکزی و دولت بشدت انقباضی است و با توزیع پول در جامعه مخالف است و به همین دلیل اقدام به این کار نمی‌کند.

بی‌اعتمادی به بزرگ‌ترین بازارسودده کشور در حالی به اوج خود رسید که کارشناسان چندی پیش افق روشنی را برای این بازار ترسیم و پیش‌بینی می‌کردند و با این باور که قیمت‌ها به کف رسیده است، عقیده داشتند از این پس باید انتظار سودآوری را داشت

وی درباره اعتبار 300 میلیارد تومانی که ابتدای سال توسط دولت به صندوق توسعه بازار سرمایه تزریق شد، گفت: بازاری که در یک سال 160 هزار میلیارد تومان از دست داده با این مبالغ قابل بازگشت نیست. بازار سرمایه در وضعیت کنونی حداقل به 10 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد که باید توسط 5 بانک بزرگ کشور توزیع شود تا فعالان بازار بتوانند به‌صورت اعتباری اقدام به خرید کنند. خزلی‌خرازی دلیل اصلی نوسانات شدید شاخص بورس در سال جاری را رکود و تورم بالای موجود در اقتصاد کشور دانست و اذعان کرد: متاسفانه در ازای اصلاح هرکدام از این علت‌ها، یکی دیگر از آنها رشد خواهد کرد و به اقتصاد ضربه می‌زند. وی در پایان با اشاره به اینکه سهامداران دو دسته‌اند، افزود: یک دسته آنهایی هستند که سهم‌های خود را نگه داشته‌اند و اکنون با ضررهای 60 تا 70 درصدی روبه‌رو هستند و فروش سهام آنها در شرایط کنونی خودکشی است. دسته دیگر سهامدارانی هستند که دارای نقدینگی هستند و شرایط کنونی بازار برای آنها بهترین فرصت خرید پلکانی است یعنی حداقل پول خود را به 5 قسمت تقسیم کنند و به‌صورت پله‌ای سهام بنیادی که مشاور آن را پیشنهاد کرده خرید کنند و بدین ترتیب میانگین خریدشان پایین می‌آید و وقتی بازار بازمی‌گردد سود خوبی خواهند کرد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : فارس و ایسنا و نسیم

مطالب مرتبط:

چرا بورس سقوط کرد؟

بورس در بیست دقیقه

چرا بورس....؟