تبیان، دستیار زندگی
خداوند مهربان در مورد سرنوشتِ كافران كه به خود و دیگران ستم مى‏كنند و مردم را از راه خدا بازمى‏دارند، مى‏فرماید:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی نساء - آیات 167  الی 175

سرنوشت كافران

خداوند مهربان در مورد سرنوشتِ كافران كه به خود و دیگران ستم مى‏كنند و مردم را از راه خدا بازمى‏دارند، مى‏فرماید:

به راستى كسانى كه كافر شدند و از راه خدا بازداشتند، به گمراهى دورى افتاده‏اند. به راستى كسانى كه كافر شدند و ستم كردند، خداوند آنان را نمى‏بخشد و به راهى هدایت نمى‏كند، مگر به راه جهنم كه همیشه در آن مى‏مانند، و این براى خدا آسان است.

آیات 167 الى 169

پیامبر موعود

در ادیان پیشین گفته شده بود كه حضرت محمد(ص) آخرین فرستاده‌ی خداست كه دین را كامل مى‏كند و همه باید از او پیروى كنند، اما بسیارى از مردم به او كافر شدند و ایمان نیاوردند.

خداوند مهربان به تمام مردم، كافران، مشركان و پیروان ادیان گذشته فرمان مى‏دهد كه به پیامبر اكرم(ص) ایمان بیاورند و البته ایمانِ مردم به سود خودشان است و هیچ كس با كفر خود به خداوند، كه بى‏نیاز است، زیانى نمى‏رساند:

اى مردم، به راستى این پیامبر، به حق از سوى پروردگارتان آمده است؛ پس ایمان بیاورید كه براى شما بهتر است و اگر كافر شوید، پس به راستى آن‏چه در آسمان‏ها و زمین است از آنِ خداست و خدا داناى حكیم است.

آیه‌ی 170

مسیح(ع) بنده‌ی خداست

مسیحیان دچارِ شرك شده بودند و خداى یگانه را سه‏گانه مى‏خواندند و معتقد بودند كه عیسى(ع) پسر خداست.

پس از آن كه رسول اكرم(ص) به مدینه هجرت كرد، گروهى از مسیحیان نزدِ ایشان رفتند و گفتند: «چرا مى‏گویى كه عیسى مسیح بنده‌ی خدا و پیامبر او بوده است؛ در حالى كه ما معتقدیم او پسر خداست.» خداوند مهربان مى‏فرماید:

اى اهل كتاب، در دین خود زیاده‏روى نكنید و درباره‌ی خدا جز حق نگویید. به راستى كه عیسى مسیح پسر مریم، رسول خدا و كلمه‌ی اوست كه به مریم القا شد و روحى از جانب اوست. پس به خدا و پیامبران او ایمان بیاورید و نگویید او سه‏گانه است. بازایستید كه براى شما بهتر است. به راستى كه الله، خداى یگانه است. او منزه است از آن كه فرزندى داشته باشد. آن‏چه در آسمان‏ها و آن‏چه در زمین است، از آنِ اوست. و خدا براى وكالت كافى است. مسیح از این كه بنده‌ی خدا باشد هرگز سرپیچى نكرد و فرشتگان مقرب هم؛ و هر كس از عبادت او سرپیچى كند و تكبر داشته باشد، به زودى تمامى آنان را نزد خود جمع خواهد كرد. اما كسانى كه ایمان آوردند و كارهاى شایسته كردند، مزدشان را به طور كامل مى‏دهد و از بخشش خود، به ایشان بیش‏تر مى‏دهد و اما سركشان و متكبران را به عذابى دردناك دچار مى‏كند و آنان غیر از خدا براى خود دوست و یاورى نمى‏یابند.

آیات 171 الى 173

نور آشكار

خداوند یگانه به تمام مردم، براى همیشه اعلام مى‏فرماید كه حضرت محمد(ص) را براى هدایت بشر مبعوث فرموده است و قرآن را به عنوان نورى كه روشن كننده‌ی راه مومنان است، فرو فرستاده است:

اى مردم دلیلى روشن از پروردگارتان براى شما آمد و به شما نورى آشكار نازل كردیم. پس اما كسانى كه به خدا ایمان آوردند و به او پناه بردند، به زودى آنان را در فضل و رحمتى از سوى خود وارد مى‏كند و ایشان را به سوى خود، به راهى راست هدایت مى‏كند.

آیات 174 و 175

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء ششم - سوره‌ی نساء - آیات 148 الى 176

 سوره‌ی نساء - آیات 155 الى 166

 سوره‌ی نساء - آیات 148 الى 154

 سوره‌ی نساء - آیات 141 الى 147


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.