تبیان، دستیار زندگی
گاه مردم به خاطر دوستى و خویشاوندى یا سود خودشان، از گفتن حق خوددارى مى‏كنند و حتى حاضر مى‏شوند شهادت دروغ بدهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی نساء - آیات 135 الی 140

حقیقت را بگویید

گاه مردم به خاطر دوستى و خویشاوندى یا سود خودشان، از گفتن حق خوددارى مى‏كنند و حتى حاضر مى‏شوند شهادت دروغ بدهند.

خداوند مهربان به همه مسلمانان فرمان مى‏دهد كه عدالت را رعایت كنند و در همه حال، حقیقت را بگویند؛ حتى اگر به ضرر خودشان، یا پدر و مادر و خویشانشان باشد. فقر یا ثروت، دوستى یا دشمنى نباید مانع گفتن حقیقت شود؛ زیرا خداوند بهترین پشتیبان و یاور مومنان است و در قرآن مى‏فرماید:

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، به عدالت قیام كنید و براى خدا گواهى دهید، هر چند به زیان خودتان یا پدر و مادر و خویشانتان باشد.

اگر آنان توانگر یا نیازمند باشند، پس خدا به آنان سزاوارتر است.

پس به دنبال هوس نروید كه از حق منحرف شوید و اگر به انحراف روید یا رویگردان شوید، پس به راستى خدا به آن‏چه انجام مى‏دهید آگاه است.

آیه‌ی 135

ایمان بیاورید

گروهى از بزرگان یهود مانند «عبدالله بن سلام» و «اسد بن كعب» خدمت رسول اكرم(ص) رفتند و گفتند: ما به تو و كتاب آسمانى تو و موسى و تورات و عزیر ایمان مى‏آوریم، ولى به سایر پیامبران و كتاب‏هاى آسمانى دیگر ایمان نداریم.

قرآن، آنان و همه‌ی مومنان را به ایمان به خدا و همه‌ی پیامبران و كتاب‏هاى آسمانى دعوت مى‏فرماید:

اى مومنان، به خدا و پیامبرش و كتابى كه بر پیامبرش نازل كرده و كتابى كه قبلاً نازل كرده، ایمان بیاورید و هر كس به خدا و فرشتگانش و كتاب‏هایش و پیامبرانش و روز قیامت كافر شود حتماً در گمراهى دورى افتاده است.

آیه‌ی 136

عزت مخصوص خداست

سرانجامِ كار منافقان، كه گاه مومن و گاه كافر مى‏شوند و هر روز به رنگى درمى‏آیند، عذاب دردناك خداوند است. خداوند مهربان مى‏فرماید:

آنان كه ایمان آوردند، سپس كافر شدند، باز ایمان آوردند و بار دیگر كافر شدند، سپس بر كفر خود افزودند، خدا آنان را نخواهد بخشید و هدایتشان نخواهد كرد. به منافقان بشارت بده كه برایشان عذاب دردناكى خواهد بود. آنان كه كافران را به جاى مومنین به دوستى گرفتند آیا نزد آنان عزت مى‏جویند؟ به راستى همه عزت‏ها از آنِ خداست.

آیات 137 الى 139

با آنان ننشینید

مسلمانان نباید در مجالس گناه شركت كنند، زیرا با شركت در این‏گونه مجالس، در گناه شریك مى‏شوند. مخصوصاً اگر در مجلسى، نسبت به آیات قرآن توهین شود، باید فوراً آن‏جا را ترك كنند، وگرنه به خاطر شركت در این گناهِ بزرگ اهل دوزخ مى‏شوند. خداوند یگانه مى‏فرماید:

و در كتاب، بر شما نازل شده كه: هر گاه شنیدید به آیات خدا كافر مى‏شوند و آن را مسخره مى‏كنند، با آنان ننشینید تا به سخن دیگرى غیر از آن بپردازند وگرنه شما هم مانند آنان خواهید بود. خدا همه‌ی منافقان و كافران را در جهنم جمع مى‏كند.

آیه‌ی 140

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی نساء - آیات 24 الى 147

سوره ی نساء - آیات 127 الى 134

سوره ی نساء - آیات 115 الى 126

سوره ی نساء - آیات 104 الى 114


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.