تبیان، دستیار زندگی
پیش از اسلام، رسم اعراب این بود كه به كودكان ارث نمى‏دادند تا بزرگ شوند. به زنان نیز سهمى از ارث نمى‏دادند؛ زیرا معتقد بودند آنان نمى‏توانند بجنگند و از خانواده و قبیله ی خود دفاع كنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی نساء - آیات 127 الی 134

با یتیمان به عدالت رفتار كنید

پیش از اسلام، رسم اعراب این بود كه به كودكان ارث نمى‏دادند تا بزرگ شوند. به زنان نیز سهمى از ارث نمى‏دادند؛ زیرا معتقد بودند آنان نمى‏توانند بجنگند و از خانواده و قبیله‌ی خود دفاع كنند.

دختران یتیم را سرپرستى مى‏كردند تا هنگامى كه بزرگ شوند با آنان ازدواج كنند و به این ترتیب اموالشان را صاحب شوند. و اگر مایل به ازدواج با آنان نبودند، مانع ازدواجشان با دیگران مى‏شدند تا ناچار نشوند اموالشان را به همسرانشان بدهند. در این حالت، دختران یتیم بلاتكلیف در خانه‏هاى سرپرستان مى‏ماندند.

وقتى آیات قرآن در مورد احكام ارث نازل شد و حقوق زنان و كودكان بیان گردید، عده‏اى از مسلمانان نزد پیامبر اكرم(ص) رفتند و در مورد رسوم گذشته‌ی خود گفت‏وگو كردند. خداوند مهربان به آنان و همه‌ی سرپرستان یتیمان چنین هشدار مى‏دهد:

از تو درباره‌ی زنان مى‏پرسند. بگو خدا درباره‌ی آنان به شما فرمان مى‏دهد و آن‏چه در كتاب بر شما خوانده مى‏شود، درباره‌ی زنان یتیمى است كه آن‏چه را كه خدا برایشان واجب كرده به آنان نمى‏دهید و نمى‏خواهید با آنان ازدواج كنید و درباره‌ی كودكانِ ناتوان است كه: با یتیمان به عدالت رفتار كنید. و هر كار نیكى كه انجام دهید، خداوند به آن دانا است.

آیه‌ی 127

سازش بهتر است

خداوند مهربان به زنان توصیه مى‏فرماید كه گاه براى جلب محبت مردان و استحكام خانواده، در مورد بعضى از حقوق خود با شوهرانشان صلح و سازش كنند.

در قرآن چنین مى‏خوانیم:

و اگر زنى از ناسازگارى یا رویگردانى شوهرش بترسد، بر هیچ یك از آنان گناهى نیست كه با یكدیگر سازش كنند و سازش بهتر است ولى حرص در جان‏ها حضور دارد. و اگر نیكى كنید و پرهیزكارى نمایید، به راستى خداوند به آن‏چه انجام مى‏دهید آگاه است.

آیه‌ی 128

هر قدر كوشش كنید، نمى‏توانید

خداوند یگانه به مردانى كه بیش از یك زن اختیار مى‏كنند، مى‏فرماید كه هرگز نمى‏توانند عدالت را به طور كامل در مورد زنانشان رعایت كنند. بنابراین بهتر است با زنان خود سازش كنند و اگر مرد و زنى نمى‏توانند به زندگى با یكدیگر ادامه دهند، مى‏توانند از یكدیگر جدا شوند تا خداوند مهربان، راه دیگرى در زندگى آنان بگشاید. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

و هر قدر كوشش كنید، هرگز نمى‏توانید میان همسرانتان عدالت را رعایت كنید؛ پس تمایل خود را كاملاً متوجه یك طرف نكنید تا دیگرى را بلاتكلیف كنید و اگر سازش كنید و پرهیزكارى نمایید، به راستى خدا آمرزنده‌ی مهربان است.

و اگر از هم جدا شوند، خداوند هر یك را با گشایش خویش، بى‏نیاز مى‏كند و خداوند گشایش دهنده‌ی حكیم است.

آیات 129 و 130

از آنِ خداست

خداوند مهربان، مردم را به ایمان و پرهیزكارى دعوت مى‏كند. مردم به این تقوى و پرهیزكارى نیازمندند و خدا از ایمانِ مردم بى‏نیاز است و اگر بخواهد، مى‏تواند مردم را از میان بَردارد و مردمِ دیگرى به جاى آنان بیافریند. البته خواستن خداوند، مانندِ خواستن انسان‏ها نیست كه از روى لجاجت و هوس یا امور دنیایى باشد؛ بلكه خداوند مهربان به افرادى كه شایستگى داشته باشند، نیكى مى‏بخشد، و افرادى هم، در اثر گناه و بدى‏ها از رحمت الهى دور مى‏شوند.

خداوند داناى توانا در قرآن چنین مى‏فرماید:

و آن‏چه در آسمان‏ها و آن‏چه در زمین است، از آنِ خداست و به شما و آن‏هایى كه پیش از شما به آنان كتاب داده شده، سفارش كردیم كه از خدا بترسید و اگر كافر شوید پس به راستى كه آن‏چه در آسمان‏ها و آن‏چه در زمین است، از آنِ خداست و خداوند بى‏نیاز ستوده است.

آن‏چه در آسمان‏ها و آن‏چه در زمین است، از آنِ خداست و خدا براى وكیل بودن كافى است.

اى مردم، اگر بخواهد شما را مى‏بَرَد و دیگران را مى‏آوَرَد و خداوند بر این كار تواناست. هر كس پاداش دنیا را بخواهد، پس پاداش دنیا و آخرت نزد خداست و خدا شنواى بیناست.

آیات 131 الى 134

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی نساء - آیات 24 الى 147 

سوره ی نساء - آیات 115 الى 126

سوره ی نساء - آیات 104 الى 114

سوره ی نساء - آیات 95 الى 103

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.