تبیان، دستیار زندگی
مى‏دانید بدترین گناه، كدام است؟ گناهى كه خداوند بخشنده آن را نمى‏بخشد؟ شرك، بدترین گناه است. خداوند مهربان هر گناهى جز آن را مى‏بخشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی نساء - آیات 115 الی 126

جایگاه بدى است

خواندیم كه برادران «بنى ابیرق» پس از سرقت از خانه فردى مسلمان، شخص بى‏گناهى را متهم به دزدى كردند و با صحنه‏سازى در حضور پیامبر اكرم(ص) خود را بى‏گناه جلوه دادند. اما آیات قرآن، آنان را رسوا كرد. یكى از این برادران، به جاى آن كه توبه كند و به راه راست هدایت شود، كافر شد و رسماً از مسلمانان فاصله گرفت. خداوند مهربان به همه مسلمانان مى‏فرماید:

و هر كس، بعد از آشكار شدن راه هدایت، با پیامبر مخالفت كند و از راهى غیر از راه مومنان پیروى كند، او را به آن‏چه دوست دارد واگذار مى‏كنیم. و او را به جهنم مى‏اندازیم و چه سرانجام بدى است.

آیه‌ی 115

بدترین گناه

مى‏دانید بدترین گناه، كدام است؟ گناهى كه خداوند بخشنده آن را نمى‏بخشد؟ شرك، بدترین گناه است. خداوند مهربان هر گناهى جز آن را مى‏بخشد. البته افرادى كه شایستگى و لیاقت بخشش خداوند را در خود ایجاد كنند، شامل رحمت الهى مى‏شوند. اما كسانى كه از مسیر توحید دور مى‏مانند، همیشه در گمراهى باقى مى‏مانند.

خداى یگانه مى‏فرماید:

خداوند كسى را كه براى او شریكى قرار دهد، نمى‏آمرزد، و به جز آن، هر چه را براى هر كس كه بخواهد، مى‏آمرزد و كسى كه براى خدا شریك قرار دهد، حتماً به گمراهى بسیار دورى دچار شده است.

آیه‌ی 116

آنان را گمراه مى‏كنم

هنگامى كه خداوند انسان را آفرید، به تمام فرشتگان و به شیطان فرمان داد كه برای او سجده كنند. همه اطاعت كردند به جز شیطان، كه دچار غرور و خودبینى شده بود. به او گفته شد كه چرا اطاعت نكردى؟

گفت: «من از آدم برتر و بالاترم. او از گِل آفریده شده است و من از آتش.»

خالقِ یگانه، شیطان را از بهشت بیرون راند؛ زیرا دیگر شایستگىِ زندگى در بهشت را نداشت. كه بهشت جاى متكبران و خودخواهان نیست. اما شیطان از خداوند درخواست كرد كه به او تا روز قیامت مهلت دهد و فرمان رسید كه به تو مهلت داده شد.

و شیطان كه مورد لعنت خدا قرار گرفته بود، قسم یاد كرد كه تا روز قیامت از گمراه كردن انسان دست برندارد و آنان را با آرزوهاى دور و دراز سرگرم كند و به انجام اعمال نادرست وادارد، تا از پرستش خدا غافل شوند و مانند او جایگاهشان جهنم باشد.

خداوند بخشنده و مهربان، به تمام انسان‏ها هشدار مى‏دهد كه مبادا فریب شیطان را بخورند:

آنان به جاى خدا، بت‏ها را مى‏خوانند كه اثرى ندارند و جز شیطان سركش را نمى‏خوانند. خدا او را لعنت كرد. و گفت: به یقین از بندگانت بهره‌ی معینى مى‏گیرم. و آنان را گمراه مى‏كنم و به آرزوها سرگرم مى‏سازم و به آنان دستور مى‏دهم كه گوش‏هاى چهارپایان را بشكافند و فرمان مى‏دهم كه آفریده‌ی خدایى را تغییر دهند. و هر كس كه به جاى خدا، شیطان را به دوستى بگیرد، حتماً زیان آشكارى كرده است. به آنان وعده مى‏دهد و به آرزوها سرگرمشان مى‏كند و شیطان جز فریب به آنان وعده‏اى نمى‏دهد. آنان جایگاهشان جهنم است و از آن هیچ راه فرارى نخواهند یافت.

و به زودى كسانى را كه ایمان آورده‏اند و كارهاى شایسته انجام داده‏اند، وارد باغ‏هایى مى‏كنیم كه زیر آن‏ها جویبارها جارى است. در آن‏جا همیشه مى‏مانند. وعده‌ی خدا حق است و در سخن گفتن چه كسى از خداوند راستگوتر است؟

آیات 117 الى 122

به كسى ستم نمى‏شود

مسلمانان و اهل كتاب، هر كدام بر دیگرى افتخار مى‏كردند. اهل كتاب مى‏گفتند: «پیامبر ما قبل از پیامبر شما بوده است. كتاب ما از كتاب شما قدیمى‏تر است و ما ملت برگزیده هستیم و آتش دوزخ جز چند روزى به ما نخواهد رسید.»

مسلمانان نیز مى‏گفتند: «پیامبر ما خاتم پیامبران است و كتابش آخرین و كامل‏ترین كتاب‏هاى آسمانى است و خداوند، ما را بهترین امت خوانده است.»

خداوندِ مهربان تمام این ادعاها و افتخارات را باطل مى‏خواند و اعلام مى‏دارد كه برترى به ایمان و عمل صالح است و نیكوكاران را به عنوان بهترین افراد معرفى مى‏فرماید:

به آرزوهاى شما و به آرزوهاى اهل كتاب نیست. هر كس عمل بدى انجام دهد، به كیفر آن خواهد رسید و جز خدا یار و یاورى نخواهد یافت. و هر كس كار شایسته انجام دهد، چه زن و چه مرد اگر مومن باشد وارد بهشت مى‏شود و به اندازه‌ی نقیرى مورد ستم قرار نمی گیرند.

و دینِ چه كسى بهتر از آن كسى است كه خود را تسلیم خدا كند در حالى كه نیكوكار باشد. و یكتاپرستانه از آیین ابراهیم پیروى كند و خدا ابراهیم را دوست خود گرفت. آن‏چه در آسمان‏ها و آن‏چه در زمین است از آنِ خداست و خدا بر هر چیزى احاطه دارد.

آیات 123 الى 126

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی نساء - آیات 24 الى 147

سوره ی نساء - آیات 104 الى 114

سوره ی نساء - آیات 95 الى 103

سوره ی نساء - آیات 92 الى 94


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.