تبیان، دستیار زندگی
على(ع) در خطبه ی جهاد مى‏فرماید: «جهاد درى از درهاى بهشت است كه خداوند آن را به روى دوستان خاص خود گشوده است. جهاد، لباسِ پر فضیلت تقوى است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی نساء - آیات 95 الی 103

درى از درهاى بهشت

على(ع) در خطبه‌ی جهاد مى‏فرماید: «جهاد درى از درهاى بهشت است كه خداوند آن را به روى دوستان خاص خود گشوده است. جهاد، لباسِ پر فضیلت تقوى است. جهاد زره نفوذناپذیر الهى است. جهاد سپر محكم پروردگار است. كسى كه جهاد را ترك كند، خداوند لباس ذلت بر اندام او مى‏پوشاند و او را در نظر مردم، خوار و ذلیل مى‏كند.»

در هنگامه‌ی جهاد، گاه مومنانى هستند كه دوست دارند در جهاد شركت كنند؛ ولى به دلیل مشكلاتى كه دارند یا به این دلیل كه تعداد شركت‏كنندگان در جهاد كافى است و باید عده‏اى در شهر باشند كه به امور دیگر رسیدگى كنند، به جهاد نمى‏روند. جهاد در اسلام بسیار اهمیت دارد و خداوند مهربان مجاهدان را با خانه‏نشینان مقایسه مى‏فرماید:

مومنان خانه‏نشین غیر از آسیب‏دیدگان، و مجاهدانى كه در راه خدا با مال و جان خود جهاد مى‏كنند، یكسان نیستند. خداوند كسانى را كه با مال و جان خود به جهاد مى‏روند، بر خانه‏نشینان، برترى بخشیده است. و خدا به همه، وعده‏هاى نیكو داده است و مجاهدان را بر خانه‏نشینان، به پاداشى بزرگ برترى بخشیده است. این درجات و آمرزش و رحمت از جانب اوست و خدا آمرزنده‌ی مهربان است.

آیات 95 و 96

مگر زمین خدا پهناور نبود

سران قریش براى رفتن به جنگ بدر، به همه‌ی افرادِ ساكن مكه اخطار كردند كه هر كس آمادگى شركت در میدان جنگ را دارد، باید براى نبرد با مسلمانان حركت كند. و اگر كسى مخالفت كند، خانه‏اش ویران و اموالش تاراج مى‏شود.

عده‏اى از مردم مكه كه قبلاً مسلمان شده بودند، ولى به خاطر علاقه به خانه و زندگى و اموال خود، حاضر نشده بودند به مدینه مهاجرت كنند، ناچار شدند با بت‏پرستان به سوى میدان جنگ بروند. در جریان جنگ بدر عده‏اى از آنان كشته شدند و عده‏اى نیز اسیر شدند.

آنان كه اسیر شده بودند به پیامبر(ص) گفتند: «یا رسول الله، شما مى‏دانید كه ما مسلمان شده بودیم، ولى از ترس جان و مال، با مشركین به جنگ شما آمدیم.»

خداوند مهربان به آنان و همه‌ی مسلمانانى كه به خاطر جان و مال حاضر نیستند در راه عقیده‌ی خود مهاجرت كنند، مى‏فرماید:

هنگامى كه فرشتگان، جان كسانى را كه به خویش ستم كرده بودند، مى‏گیرند مى‏گویند: چگونه بودید؟ مى‏گویند: ما در زمین مستضعف بودیم. مى‏گویند: آیا زمین خدا پهناور نبود كه در آن مهاجرت كنید؟ پس جایگاه آنان جهنم است و چه سرانجام بدى است. به جز مردان و زنان و كودكان ناتوانى كه هیچ چاره‏اى ندارند و هیچ راهى نمى‏یابند. پس امید است كه خداوند آنان را ببخشد و خداوند بخشاینده آمرزنده است. و هر كس در راه خدا مهاجرت كند، در روى زمین نقاط امن فراوان و گشایش مى‏یابد و هر كس كه از خانه‏اش به سوى خدا و پیامبر او مهاجرت كند، سپس مرگش فرا رسد، به یقین پاداش او بر عهده‌ی خداست و خدا آمرزنده‏اى مهربان است.

آیات 97 الى 100

نماز خود را كوتاه كنید

پیامبر اكرم(ص) با عده‏اى از مسلمانان قصد كردند براى زیارت به مكه بروند. به قریش خبر رسید كه پیامبر(ص) همراه مسلمانان در سرزمین حدیبیه فرود آمده‏اند و مى‏خواهند به مكه بیایند. خالد بن ولید با یك گروه دویست نفرى براى جلوگیرى از ورود مسلمانان به مكه، در كوه‏هاى نزدیك مكه مستقر شدند و از دور مراقب مسلمانان بودند.

هنگام ظهر، بلال اذان گفت. پیامبر(ص) و مسلمانان، نماز ظهر را به جماعت خواندند. خالد كه از دور شاهد نماز خواندن آنان بود، به افراد خود گفت: «اى كاش در حال نماز به آنان حمله مى‏كردیم. حالا منتظر نماز بعدى مى‏شویم؛ وقتى شروع كردند، به سویشان هجوم مى‏بریم.» اما پیامبر(ص) با دریافت وحى و دستور نماز خوف(8)، نقشه‏هاى آنان را نقش بر آب كرد. مى‏گویند خالد بن ولید با مشاهده این صحنه، ایمان آورد و مسلمان شد. خداوند مهربان به پیامبر(ص) چنین وحى فرمود:

و چون در زمین سفر كنید، اگر از فتنه‌ی كافران بیم داشتید، گناهى بر شما نیست كه نماز را كوتاه كنید؛ زیرا كافران، دشمن آشكار شما هستند.

و هنگامى كه در میانشان باشى و برایشان نماز برپا دارى، باید گروهى از آنان با تو به نماز بایستند و سلاح خویش بردارند. و هنگامى كه سجده كردند باید به پشت سر شما بروند و آن دسته كه نماز نخوانده‏اند بیایند و با تو نماز بخوانند و باید احتیاط كنند و سلاح خود را بردارند. كافران دوست دارند كه شما از وسایل و سلاحتان غافل شوید تا یك مرتبه بر شما هجوم آورند و هر گاه از باران ناراحت بودید یا بیمار باشید، گناهى ندارد كه سلاح‏هاى خود را بر زمین بگذارید؛ ولى مراقب باشید. خداوند براى كافران عذاب خواركننده‏اى آماده ساخته است.

پس وقتى نماز را تمام كردید، خدا را ایستاده و نشسته و به پهلو خوابیده یاد كنید. و هنگامى كه آرامش یافتید نماز را برپا دارید به راستى نماز بر مومنان در وقت‏هاى معین واجب شده است.

آیات 101 الى 103

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی نساء - آیات 24 الى 147

سوره ی نساء - آیات 92 الى 94

سوره ی نساء - آیات 88 الى 91

سوره ی نساء - آیات 84 الى 87

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.