تبیان، دستیار زندگی
هنگامى كه ابوسفیان و لشكر قریش، پیروزمندانه از میدان جنگ احد بازمى‏گشتند، ابوسفیان با پیامبر اكرم(ص) قرار گذاشت كه هنگام «بدر صغرى» بار دیگر براى جنگ، با یكدیگر روبرو شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی نساء - آیات 84 ال 87

قدرت خدا بیش‏تر است

هنگامى كه ابوسفیان و لشكر قریش، پیروزمندانه از میدان جنگ احد بازمى‏گشتند، ابوسفیان با پیامبر اكرم(ص) قرار گذاشت كه هنگام «بدر صغرى»  بار دیگر براى جنگ، با یكدیگر روبرو شوند. زمان مقرر فرا رسید. پیامبر(ص)، مسلمانان را دعوت كرد كه به طرف محل مورد نظر حركت كنند. اما گروهى از مسلمانان كه خاطره‌ی تلخِ شكست احد را فراموش نكرده بودند، از حركت و شركت در جنگ خوددارى كردند و فقط هفتاد نفر آماده‌ی جهاد شدند. چون پیامبر(ص) از سوى خدا دستور داشت كه حتماً در این وعده‏گاه حاضر شود، همان تعداد به محل مورد نظر رفتند. البته ابوسفیان به خاطر وحشتى كه از روبرو شدن با سپاه اسلام داشت به وعده‏گاه نیامد و پیامبر اكرم(ص) و همراهان وفادارش بدون جنگ و درگیرى به سلامت به مدینه بازگشتند. خداوند به پیامبر چنین فرمان داده بود:

پس در راه خدا پیكار كن، تو تنها مسئول خودت هستى و مومنان را تشویق كن. امید است كه خداوند از قدرت كافران جلوگیرى كند و قدرت خدا بیش‏تر است و عذابش سخت‏تر است.

آیه‌ی 84

شریك خواهى شد

از پیامبر اكرم(ص) نقل شده است: « هر كس مردم را به كارِ نیكى دعوت كند یا از كارِ بدى بازدارد. یا مردم را به عمل خیرى راهنمایى كند یا موجب تشویق به نیكى شود، در آن عمل، شریك است. و هم چنین هر كس دعوت به كار بد نماید یا كسى را به بدى راهنمایى و تشویق كند، او نیز شریك است.» یعنى فقط كسانى كه گناه مى‏كنند، گناهكار نیستند، بلكه تمام افرادى كه در این كار به آنان كمك مى‏كنند یا حتى با گفتن حرفى یا با سكوت خود، آنان را در كار خود تشویق مى‏كنند نیز گناهكارند.

هم چنین هر كس در انجام كارهاى نیك قدمى بردارد، سخنى بگوید و كسى را به كار نیك تشویق نماید، در آن كار سهیم است. خداوند مهربان مى‏فرماید:

هر كس كه در كار نیكى میانجى شود، نصیبی از آن دارد. و هر كس در كار بدى میانجى شود، سهمى از آن به گردن اوست، و خدا بر هر چیزى نگهبان است.

آیه‌ی 85

به یكدیگر سلام كنید

سلام كردن، به عنوان یك درود الهى، به مسلمانان توصیه شده است و مسلمانان وظیفه دارند هنگامى كه وارد خانه‏اى مى‏شوند، به یكدیگر سلام كنند.

از پیامبر اكرم(ص) روایت شده است كه فرمود: «كسى كه پیش از سلام، آغاز به سخن كند، پاسخ او را نگویید.» و در احادیث آمده است كه: « سواره بر پیاده و آن كس كه مركب گران‏قیمت‏ترى دارد، به كسى كه مركب ارزان‏ترى دارد، سلام كند.»

از امام صادق(ع) نقل شده است كه فرمود: «بخیل كسى است كه حتى از سلام كردن بخل ورزد.» و باز هم از ایشان روایت شده است كه: « سواره بر پیاده و كسى كه راه مى‏رود بر نشسته سلام كند و اگر جماعتى به هم رسیدند، كسانى كه كم‏ترند بر آنان كه بیش‏ترند، سلام كنند. و اگر یك نفر به گروهى رسید بر آن جمع سلام كند.» خداوند مهربان مى‏فرماید:

و هرگاه به شما درود گویند، درودى بهتر از آن یا همان را بگویید. خداوند حساب همه چیز را دارد. الله، خدایى است كه هیچ خدایى جز او نیست. به راستى، همه‌ی شما را در روز قیامت كه هیچ شكى در آن نیست، گرد مى‏آورد و در سخن گفتن چه كسى از خدا راستگوتر است.

آیات 86 و 87

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی نساء - آیات 24 الى 147

سوره ی نساء - آیات 80 الى 83

سوره ی نساء - آیات 72 الى 79

سوره ی نساء - آیات 65 الى 71


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.