تبیان، دستیار زندگی
یكى از صفاتِ خداوند مهربان، تواب است؛ یعنى كسى كه توبه ی گناهكاران را مى‏پذیرد و آنان را مى‏بخشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی نساء - آیات 17 الی 23

اكنون توبه كردیم

یكى از صفاتِ خداوند مهربان، تواب است؛ یعنى كسى كه توبه‌ی گناهكاران را مى‏پذیرد و آنان را مى‏بخشد. اما توبه كردن شرایط دارد و هر توبه‏اى مورد پذیرش خداوند قرار نمى‏گیرد؛ بلكه خداوند كسانى را مى‏بخشد كه از روى نادانى مرتكب گناه مى‏شوند یا هوى و هوس بر نیروى عقل و ایمانشان مسلط مى‏شود و به محض این كه متوجه زشتىِ عمل خود مى‏شوند، به سوى نیكى بازمى‏گردند و توبه مى‏كنند. امام سجاد(ع) در دعاى ابوحمزه، با خداى خود چنین سخن مى‏گوید: خداى من، آن‏گاه كه تو را نافرمانى كردم و مرتكب گناه شدم، خداوندیت را انكار نكردم و فرمان تو را كوچك به حساب نیاوردم و مجازات تو را، كم اهمیت نگرفتم و نسبت به آن بى‏اعتنا نبودم. وعده‌ی مجازات تو را سبك ندانستم بلكه خطا و اشتباهى بود كه در برابر من قرار گرفت و نفسم فریبم داد و هوى و هوس بر من چیره شد...

خداوند توبه‌ی كسانى را كه در حال كفر از دنیا بروند یا هنگام مرگ توبه كنند نمى‏پذیرد و مى‏فرماید:

توبه، نزد خداوند فقط براى كسانى است كه از روى نادانى كار بدى انجام مى‏دهند و زود توبه مى‏كنند. خداوند توبه اینان را مى‏پذیرد و خدا داناى حكیم است.

و براى كسانى كه كارهاى زشت مى‏كنند تا هنگامى كه مرگ هر یك از آنان فرا رسد، مى‏گوید اكنون توبه كردم، و براى كسانى كه در حال كفر از دنیا مى‏روند، توبه‏اى نیست. براى آنان عذابى دردناك آماده كرده‏ایم.

آیات 17 و 18

حقوق زنان

پیش از اسلام، آداب و رسوم ظالمانه‏اى در مورد زنان وجود داشت كه ما به ذكر چند نمونه از آن‏ها مى‏پردازیم:

وقتى مردى از دنیا مى‏رفت، همسرش نیز همراه اموالش، به وارث مى‏رسید. وارث حق داشت زن را براى خود بردارد یا او را به همسرىِ شخص دیگرى درآورد.

مردان با زنان ثروتمندى ازدواج مى‏كردند كه علاقه‏اى به آنان نداشتند. آنان این زنان را به حال خود مى‏گذاشتند؛ نه طلاقشان مى‏دادند و نه اعتنایى به ایشان داشتند فقط به این امید بودند كه زن بمیرد و اموالش به آنان برسد.

زنان را تحت فشار قرار مى‏دادند و آن‏قدر آنان را آزار و اذیت مى‏كردند تا مهر خود را ببخشند و طلاق بگیرند.

هر گاه مى‏خواستند همسر خود را طلاق بدهند و با زن دیگرى ازدواج كنند، به او تهمت مى‏زدند و به او سخت‏گیرى مى‏كردند تا مهرش را كه قبلاً گرفته بود، پس بدهد و طلاق بگیرد. آن وقت مهریه را به زن دیگرى مى‏دادند و با او ازدواج مى‏كردند.

خداوند مهربان به مردان نه تنها در آن زمان بلكه براى همیشه هشدار مى‏دهد و آنان را به رعایت حقوق زنان سفارش مى‏فرماید:

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، بر شما حلال نیست كه زنان را بر خلاف میلشان به ارث ببرید و آنان را تحت فشار قرار ندهید تا مقدارى از آن‏چه را كه به ایشان داده‏اید پس بگیرید، مگر آن كه عملِ زشت آشكارى انجام دهند. و با آنان به خوبى رفتار كنید و اگر از آنان خوشتان نمى‏آید، پس چه بسا چیزى را دوست ندارید و خدا در آن خوبىِ فراوانی قرار داده است.

و اگر خواستید همسرى به جاى همسرى دیگر بگیرید و به یكى از آنان، مال فراوانى داده بودید، چیزى از آن را پس نگیرید.

آیا مى‏خواهید به وسیله بهتان و گناه آشكار، آن را پس بگیرید؟ و چگونه آن را پس مى‏گیرید در حالى كه هر یك از شما از دیگرى بهره‏مند شده است و آنان از شما پیمانى استوار گرفته‏اند؟

آیات 19 الى 21

با آنان ازدواج نكنید

در زمان جاهلیت، رسم بود كه هرگاه مردى از دنیا مى‏رفت و همسرش، نامادرىِ فرزندانش بود، فرزندش حق داشت با نامادرى خود ازدواج كند یا او را به همسرى شخص دیگرى درآورد. پس از اسلام، وقتى یكى از انصار به نام «ابوقیس» از دنیا رفت، فرزندش به نامادرىِ خود پیشنهاد ازدواج كرد. آن زن گفت: من تو را فرزند خود مى‏دانم و چنین كارى شایسته نیست و موضوع را به پیامبر اكرم(ص) عرض كرد. پیامبر اكرم(ص) در پاسخ او این فرمان خداوند را بیان فرمود:

و با زنانى كه پدرانتان با آنان ازدواج كرده‏اند، ازدواج نكنید مگر آن كه در گذشته انجام شده است؛ به راستى این كارى زشت و تنفرآور است و روش بدى است.

آیه‌ی 22

ازدواج با آنان حرام است

همسر) و همسرِ پسر.

خداوند مهربان، زنان محرم را این گونه معرفى مى‏فرماید:

بر شما حرام شده است: مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان و عمه‏هایتان و خاله‏هایتان و دختران برادر و دختران خواهر و مادرهایتان كه به شما شیر داده‏اند و خواهرانِ شیرى شما و مادرانِ زنانتان و دخترانِ همسرانتان كه در كنار شما پرورش یافته‏اند و با آن همسران، همبستر شده‏اید؛ پس اگر با آنان آمیزش نداشته‏اید بر شما گناهى نیست. و زنانِ پسرانتان كه از نسل شما هستند و جمع دو خواهر با همدیگر، مگر آن‏چه در گذشته انجام شده؛ به راستى خداوند آمرزنده‌ی مهربان است.

آیه‌ی 23

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی نساء

سوره ی نساء - آیات 9 الی 16

سوره ی نساء - آیات 5 الی 8

سوره ی نساء - آیات 1 الی 4


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.