تبیان، دستیار زندگی
وقتى كسى كارى در جامعه انجام مى‏دهد، كم‏كم دیگران هم یاد مى‏گیرند و آن كار بین مردم مرسوم مى‏شود و بعدها بازتاب آن، به آن شخص یا خانواده و فرزندانش برمى‏گردد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی نساء - آیات 9 الی 16

آتش مى‏خورند

وقتى كسى كارى در جامعه انجام مى‏دهد، كم‏كم دیگران هم یاد مى‏گیرند و آن كار بین مردم مرسوم مى‏شود و بعدها بازتاب آن، به آن شخص یا خانواده و فرزندانش برمى‏گردد. كسى كه در حق یتیمان نیكى كند، در واقع نیكى كردن به یتیمان را مرسوم مى‏كند و اگر در آینده، فرزندانش یتیم شوند به آنان نیكى مى‏شود. عكس آن هم ممكن است. پیامبر اكرم(ص) مى‏فرماید: آن‏چه به خود مى‏پسندى به دیگران هم بپسند، و آن‏چه را به خود نمى‏پسندى، به دیگران هم نپسند. خداى مهربان خوردن مال یتیم را به خوردن آتش تشبیه كرده است:

و كسانى كه نگرانند از این كه فرزندان ناتوانى از خود به‏جا بگذارند، باید بترسند و از خدا بترسند و درست سخن بگویند.

كسانى كه اموال یتیمان را ظالمانه مى‏خورند، در حقیقت در شكم‏هاى خود آتش فرو مى‏برند و به زودى در آتشى سوزان خواهند افتاد.

آیات 9 و 10

احكام ارث

طبق قانون اسلام، وقتى كسى از دنیا مى‏رود و اموالى از خود به جاى مى‏گذارد، باید اول بدهى‏هاى او را پرداخت و سپس به سفارش‏هاى او عمل كرد و بعد باقى مانده اموالش را بین بستگانش تقسیم كرد.

اما این یك تقسیم ساده و معمولى نیست و قوانین مخصوصى دارد كه همه از روى علم و حكمت الهى است. خداوند مهربان سهم هر یك از افراد را تعیین فرموده است. براى مثال سهم پسران دو برابر سهم دختران است. از امام رضا(ع) روایت شده كه فرمود: «این كه سهم دختران نصف سهم پسران از میراث است، به خاطر آن است كه زن هنگامى كه ازدواج مى‏كند، چیزى مى‏گیرد و مرد باید چیزى بدهد. به علاوه، هزینه‌ی زندگىِ زنان بر دوش مردان است در حالى كه زن در برابر هزینه‌ی زندگى مرد و خودش، مسئولیتى ندارد.»

خداوند به بازماندگان سفارش مى‏كند كه قوانین ارث را درست و دقیق انجام دهند، و به آنان كه دستورات را اطاعت مى‏كنند، مژده‌ی بهشت مى‏دهد و مى‏فرماید كه مجازات نافرمانان، آتش است:

خداوند به شما درباره‌ی فرزندانتان سفارش مى‏كند كه سهم پسر برابر سهم دو دختر است، پس اگر فرزندان، بیش از دو دختر باشند، دو سوم میراث، سهم آنان است و اگر فقط یك دختر باشد، سهم او نصف ارث است، و براى پدر و مادر، هر كدام یك ششم میراث است، اگر فرزندى داشته باشد و اگر فرزندى نداشته باشد و پدر و مادر از او ارث ببرند، براى مادر او، یك سوم است. و اگر برادرانى داشته باشد، مادرش یك ششم مى‏برد و این‏ها بعد از انجام وصیتى است كه او كرده و بعد از دادن بدهى‏هاى اوست.

شما نمى‏دانید پدر و مادر و فرزندانتان، كدام یك براى شما سودمندترند. این حكمى از سوى خداوند است و خدا داناى حكیم است.

و براى شما نصف میراث زنانتان است؛ اگر آنان فرزندى نداشته باشند و اگر فرزندی داشته باشند، یك چهارم ارث، از آنِ شماست؛ پس از انجام وصیتى كه كرده‏اند و دادن بدهى‏هاى آنان. و براى زنان شما یك چهارم میراث شماست اگر فرزندى نداشته باشید، و اگر فرزندى داشته باشید، یك هشتم ارث به آنان مى‏رسد؛ بعد از انجام وصیتى كه كرده‏اید و دادن بدهى‏ها.

و اگر مردى باشد كه فقط خواهر و برادر از او ارث مى‏برند، یا زنى كه برادر یا خواهرى دارد، سهم هر كدام یك ششم است.

و اگر بیش از این باشند، آنان در یك سوم شریك هستند، بعد از انجام وصیت و دادن بدهى. و باید كه وصیت زیان نرساند.

این سفارش از سوى خداست و خداوند دانای بردبار است. این‏ها حدود خداست و هر كس از خدا و پیامبر او اطاعت كند، او را در باغ‏هایى وارد مى‏كند كه در پاى آن نهرها جارى است، همیشه در آن‏جا خواهد بود و این پیروزى بزرگى است. و كسى كه از خدا و پیامبرش نافرمانى كند و از حدود او تجاوز كند، او را در آتشى وارد مى‏كند كه همیشه در آن خواهد بود و براى او عذابى خواركننده خواهد بود.

آیات 11 الى 14

خداوند توبه‏پذیر و مهربان است

خداوند مهربان براى زنانى كه مرتكب اعمال زشتى مى‏شوند و به همسر و خانواده خود خیانت مى‏كنند، به شرط آن كه گناه آنان ثابت شود، مجازات‏هایى مقرر داشته است كه مى‏خوانیم:

و از زنان شما آنان كه مرتكب كار زشتى مى‏شوند، باید چهار نفر از خودتان بر آنان شهادت بدهند. پس اگر شهادت دادند، آنان را در خانه‏ها نگه‏دارید تا مرگشان فرا رسد، یا این كه خداوند راهى براى آنان قرار دهد. و آن دو نفر از شما كه آن كار زشت را كردند، آزار دهید، پس اگر توبه كنند و درستكار شوند، از ایشان بگذرید؛ به راستى خدا توبه‏پذیرِ مهربان است.

آیات 15 و 16

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی نساء

سوره نساء - آیات 5 الی 8

سوره نساء - آیات 1 الی 4


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.