تبیان، دستیار زندگی
بخش نهج البلاغه تبیان مطلبی با عنوان راه اصلی رسیدن درتبیان را منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه اصلی رسیدن درتبیان

نهج البلاغه

بخش نهج البلاغه تبیان مطلبی با عنوان راه اصلی رسیدن درتبیان را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی، بسیار اتفاق می افتد که وقتی تصمیم مثبتی می گیریم، بلافاصله باموانعی در مقابل آن تصمیم مواجه می شویم. این موانع می توانند از درون وجود انسان بروز کنند یا عوامل خارجی باشند.

مثلاً دانش آموزی تصمیم می گیرد در کنکور دانشگاه موفق شود، اما وقتی حجم کتاب ها را می بیند، ترس از شکست بر او غالب می‌شود و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و در تصمیم خود متزلزل می‌شود. همچنین عوامل بیرونی، مثل از دست دادن یک عزیز یا بیمارشدن قبل از کنکور و حوادثی از این دست می تواند در روحیه انسان اثر منفی بگذارد. اصولاً مسایل و مشکلات زندگی واقعیت هایی غیر قابلاجتناب هستند که در بعضی موارد گریزی از آن ها نیست.

مهم،‌ روش برخورد ما با این گونه رخدادهاست. «زندگی بدون مشکلات برای یک انسان می تواند فاجعه آمیز باشد. زندگی بدون مشکلات، انسان را به آب راکدی تبدیل می‌کند که می ماند، می گندد و متعفن می‌شود. چالش ها و مشکلات به زندگی هیجان و روح می بخشند. انسان ها زمانی قدر عافیت را می دانند که به مصیبتی و مشکلی گرفتار آیند. بنابراین مشکلات، هشدارهایی است در زندگی انسان ها تا قدر لحظه های بدون مشکل را بدانند و از زندگی خود لذت ببرند.» اما باید گفت در کنار مشکلات زندگی که امری طبیعی است بعضی ها عادت کرده اند مشکلات را بزرگ جلوه دهند و به این ترتیب همیشه موضوعی برای ناله و شکایت دارند. رفتار مادر مقابل رخدادهای زندگی تحت تأثیر نگرشی است که ما نسبت به آن حوادث داریم.

قرآن بر این نکته تأکید می نماید که همواره در کنار سختی هاو مشکلات آسایش و آرامش وجود دارد:« فإن مع العسر یسراً* إنّ مع العسر یسراً»(انشراح، 5-6)؛ «پس بی تردید با هر دشواری آسانی است. مسلماً با هر دشواری آسانی است». هرگزنباید از فضل خدا مأیوس شد. کسی که مشکلات را بپذیرد و در برابر سختی ها ایستادگی به خرج دهد، خواهد دید که سختی ها به آسایش تبدیل می‌شود.

« اگر ایمان داشته باشید که می توانید از پس مشکلات خود برآیید، بیش از نیمی از راه را برای رسیدن به موفقیت پیموده اید».

تنظیم: هومن بهلولی