تبیان، دستیار زندگی
سیستم های تصویر برداری حرارتی كه Thermography نیز نامیده می شوند، سیستم های غیرفعال ( Passive ) بوده كه در ناحیه مادون قرمز میانی ( Infrared Radiation ) و بلند طیف الكترومغناطیسی كار می كنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوربین حرارتی

دوربین حرارتی

دانش پژوهان گرامی در اینجا قصد داریم شما را با وسیله ای به نام دوربین حرارتی (دوربین مادون قرمز) آشنا نماییم.

دوربین های مادون قرمز به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

1- دوربین های مجهز به نورافکن های مادون قرمز لیزری

2- دوربین های مادون قرمز حرارتی

فرق اصلی این دو دسته در این است که دوربین های حرارتی انرژی ساطع شده از اجسام را می بینند، اما دوربین های مادون قرمز لیزری نور مادون قرمز منعکس شده از سطح اجسام را می بیند. نور افکن های مادون قرمز تنوع زیادی داشته و کاربرد زیادی در تجهیز دوربین های حفاظتی دارند.

در مدل های مختلف تجاری نورافکن های حرفه ای لیزری مخصوص دوربین های دوربرد تولید می شوند. برند های معروفی در زمینه تولید دوربین های مادون قرمز فعالیت دارند.

مانند انواع دیگر دوربین ها در مدل های تجاری دوربین های مادون قرمز که در آن ها از حسگر های CCD و CMOS و لنز های پلاستیکی یا شیشه ای استفاده می شود و نور مادون قرمز بازتابی از LED  های اطراف لنز برای فیلم برداری از اجسام استفاده می شود. در نتیجه فیلم برداری در تاریکی با افزایش تعداد LED ها بهتر می شود. تنوع زیادی در طراحی بدنه این دوربین ها وجود دارد و به شکل های مختلفی نظیر لوله تفنگی تا گنبدی ساخته می شوند.

برخی از کاربردهای دوربین‌های حرارتی:

1- صنعتی (کنترل خطوط تولید، عیب‌یابی، نگهداری تجهیزات، آزمایش یدون تخریب و ...)

2- علمی - پزشکی (اسکنرها، تخصیص اتواع سرطان‌ها، سوختگی‌ها و ...)

3- ایمنی آتش ( تشخیص محل نشط مواد آتش‌زا، عملیات نجات، کنترل آتش، نظارت و ...)

4- پلیسی (کنترل آشوب و شورش، کنترل محیط، شناسایی، خنثی‌کردن بمب و ...)

5- نـظامی (دیده‌بانی، عکسبرداری، دوربین‌ صلاح و ...)

6- جنگلبانی (کنترل حیوانات، کنترل آتش‌سوزی، کنترل محیطی و ...)

دوربین حرارتی

سیستم‌های تصویر برداری حرارتی كه Thermography نیز نامیده می‌شوند، سیستم‌های غیرفعال ( Passive ) بوده كه در ناحیه مادون قرمز میانی ( Infrared Radiation ) و بلند طیف الكترومغناطیسی كار می كنند. این سیستم ها از تابشی كه از خود اجسام ساطع می‌گردد برای تصویربـرداری استفاده می‌كنند. تمامی اجسام از خود امواج الكترومغناطیسی ساطع می‌كنند كه طیف پیوسته‌ای را می‌پوشاند و طول موج پیک و میزان توان گسیلی آن به دمای جسم بستگی دارد و طبق قانون پلانک هر جسمی كه دمایش از صفر مطلق بالاتر باشد، انرژی از خود ساطع می‌كند.
مادون قرمزها بخشی از طیف الكترومغناطیسی هستند كه دارای طول موجی بین (760nm-1mm) می‌باشد. معمولاً مادون قرمزها را به سه قسمت نزدیك( Near Infrared) میانی( Mid Infrared) و دور (Far Infrared) تقسیم می كنند، فركانس مادون قرمز بین (1THZ - 100THZ) می باشد.

اجزاء سیستم تصویر بردار حرارتی:

1- سیستم اپتیكی جمع كننده ( Objective )

2- آشكار ساز ( Detector )

3- اسكنرها ( Scanner )

4- مدارات الكترونیكی

5- سیستم اپتو مكانیک ( Eyepiece )

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

میخ پرچ (1)

میخ پرچ (2)

شیب سنج