تبیان، دستیار زندگی
در قسمت نخست این مطلب گفتیم که علائم میگرن صرفا به سردرد محدود نمی شود بلکه با علائم دیگری مانند سرگیجه، خستگی، اختلالات شنوایی و بینایی نیز همراه است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از بادام تا اسفناج برای تسکین سردرد


در قسمت نخست این مطلب گفتیم که علائم میگرن صرفا به سردرد محدود نمی‌شود بلکه با علائم دیگری مانند سرگیجه، خستگی، اختلالات شنوایی و بینایی نیز همراه است.

سردرد

در مطلب قبلی گفتیم که ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، مدیریت استرس و تغییرات غذایی تاثیر زیادی در تسکین این دردها خواهند داشت. از مواد غذایی مختلف نام بردیم که هر یک به دلیل دارا بودن خواص و ترکیبات خاص خود تاثیر مثبتی در تسکین سردرد داشتند. در ادامه ی این مطلب نیز مواد غذایی دیگر را معرفی و در نهایت چند ماده ی غذایی برای پرهیز را نیز عنوان می‌کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

بادام

شما می‌توانید با مصرف منظم یک مشت بادام با میگرن مقابله کنید. بادام سرشار از تریپتوفان است و این اسیدآمینه برای سنتز سروتونین یا همان هورمون لذت و خوش خلقی لازم و ضروری است. علاوه بر بادام، بوقلمون نیز یکی دیگر از منابع سرشار از سروتونین است. بادام همچنین سرشار از منیزیم هست که باعث تسکین عضلات و نرمی رگ‌های خونی می‌شود. فراموش نکنید که دردهای فیزیکی و استرس های روحی می‌توانند باعث سردرد شوند در نتیجه جذب منیزیم بیشتر و یا مصرف مکمل آن می‌تواند کمک کننده باشد.

هندوانه

هندوانه یک میوه ی ایده آل برای افزایش آب بدن است که بلافاصله قند خون را بالا می‌برد. حتما می‌دانید که کاهش آب بدن می‌تواند به سرعت باعث بروز سردرد شود. اگر نمی‌توانید به میزان زیاد آب بنوشید می‌توانید در طول روز از میوه ها و سبزیجات سرشار از آب بهره‌مند شوید. این نیاز به خصوص در فصل گرما بیشتر می‌شود. در هر حال هندوانه میل کنید تا آب و املاح بدن تان بالا برود و سردردهای ناشی از بی آبی بدن تسکین پیدا کند.

قارچ

قارچ

قارچ سرشار از ویتامین B2 است که ریبوفلاوین نیز نامیده می‌شود. این ماده ی مغذی برای تامین انرژی مورد نیاز سلول‌ها لازم است. کمبود ریبوفلاوین می‌تواند به دلیل تغذیه‌ی نامناسب یا مسائل ژنتیکی باشد. باید بدانید که مواد غذایی سرشار از ویتامین B2 برای تسکین و همچنین پیشگیری از بروز سردرد موثر است. قارچ و همچنین بروکلی و اسفناج حاوی میزان زیادی از این ویتامین هستند. علاوه بر این ها اکثر غلات نیز حاوی ویتامین B2 می باشند.

ماهی آزاد

نتایج پژوهش ها نشان می‌دهند که رژیم های غذایی سرشار از چربی‌های سالم می‌تواند به تسکین سردردهای مزمن کمک کند. ماهی آزاد حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب امگا3 است که می‌توانند التهاب های مربوط به سردرد را کاهش دهند. چربی‌های سالم دیگری که در روغن زیتون، روغن آووکادو و غیره وجود دارند می‌توانند به تسکین سردرد کمک زیادی بکنند. ماهی ساردین نیز از انتخاب های غذایی مناسب برای کاهش سردرد است. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف منظم روغن زیتون می‌تواند دفعات و شدت بروز سردردها را کاهش دهد.

اسفناج سرشار از منیزیم و آب است که هر دو برای تسکین سردرد مفید هستند

خیار

برای مقابله با سردرد لازم است که در طول روز به میزان کافی آب به بدنتان برسد. خیار یکی از آن سبزیجات سرشار از آب است که می‌تواند به راحتی آب بدن را تامین کرده و سردرد را تسکین دهد. اگر مدام دچار سردردهای میگرنی می‌شوید توصیه می‌کنیم که برای خودتان اسموتی سبز رنگ تهیه کرده  و روزتان را با نوشیدن آن آغاز کنید. برای اینکار می‌توانید خیار، سیب و اسفناج را با آب مخلوط کرده و میل کنید. مواد غذایی دیگری مانند انواع توت‌ها، گوجه فرنگی و کرفس نیز که سرشار از آب هستند برای تسکین سردرد مفیدند.

جگر، جگر سفید، خوئک

جگر

جگر سرشار از ویتامین B3 است که به نیاسین نیز معروف است. کمبود جزیی این ویتامین نیز می‌تواند باعث بروز میگرن و سردرد شود. ویتامین B3 یکی از ویتامین های محلول در آب است به این معنی که می‌توانید بدون نگرانی از جذب دز بالا آن را دریافت کنید. جگر تفت داده شده با پیاز نیز بسیار مفید است. این ماده ی غذایی همچنین سرشار از ویتامین‌های B6، B12 ،اسید فولیک، ویتامین A، ویتامین E و ویتامین K است.

دانه ی کینوا

کینوا یکی از دانه‌های سرشار از پروتئین است که میزان گلوسیدهای آن کم است. این دانه همچنین حاوی میزان زیادی منیزیم است که برای کاهش میگرن های ناشی از عادت ماهانه کمک زیادی می کند. از دیگر مواد غذایی سرشار از این ماده ی مغذی می‌توان به تخمه ی آفتاب گردان، سیب زمینی شیرین و برنج قهوه‌ای اشاره کرد.

اسفناج

اسفناج یک سبزی موثر در کاهش و تسکین سردرد است. این سبزی مورد علاقه ی ملوان زبل برای کاهش فشارخون بالا نیز موثر است و به این ترتیب نیز می‌تواند از بروز سردردهای مزمن پیشگیری کند. اسفناج سرشار از منیزیم و آب است که هر دو برای تسکین سردرد مفید هستند.

سوسیس کباب پیچی

از اینها بپرهیزید

* نوشیدنی های خیلی شیرین

* زیاده روی در مصرف شکلات سیاه

* سوسیس و کالباس

* پنیرهای کهنه

* سس گوجه فرنگی و چاشنی ها

* شیر گاو پرچرب

* چای سیاه زیاد

عواملی که باعث بروز سردردهای میگرنی می شوند

* استرس

* تغییر در ریتم خواب

* ناشتا شروع کردن روز

* عادت ماهانه در خانم‌ها و استفاده از قرص های ضدبارداری

* نور شدید، بوی تند و سروصدای زیاد

فراموش نکنید که ورزش منظم مانند دوچرخه سواری، پیاده روی و غیره می‌تواند باعث آرامش بیشتر شما و تسکین سردردهایتان شود. میگرن و استرس ارتباط نزدیکی با هم دارند. به همین دلیل لازم است که تا حد امکان استرس‌ها و فشارهای عصبی را کاهش دهید و از هر فرصتی برای آرامش بیشتر استفاده کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

این مواد غذایی سرتان را درد می‌آورد

شاید علت سردرد شما چیزهایی باشد که می‌خورید!

سردردهای ناشی از تغذیه (1)

سردردهای ناشی از تغذیه (2)

غذاهای مرتبط با سردرد

نقش تغذیه در میگرن و کنترل آن

میگرن: از این 5 ماده‌ی غذایی بپرهیزید

درمان‌هایی برای میگرن

مبارزه با میگرن با مواد غذایی

بخور نخورهای میگرنی

میگرن و تغذیه

گیاهی برای سردردهای بی‌پایان

چاق ها، بیشتر میگرن دارند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.