تبیان، دستیار زندگی
این روزها سینمای ایران اکران شلوغی را تجربه می کند. بتازگی چند فیلم جدید به جمع اکران اضافه شدند که در گزارش زیر آن ها را مرر کرده ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنالیز فیلم های جدید سینما


این روزها سینمای ایران اکران شلوغی را تجربه می کند. بتازگی چند فیلم جدید به جمع اکران اضافه شدند که در گزارش زیر آن ها را مرور کرده ایم.

آنالیز فیلم های جدید سینما

سیزده

كارگردان: هومن سیدی

نویسنده: هومن سیدی

بازیگران: امیر جعفری، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، ریما رامین فر، مهران احمدی

فروش هفتگی: 770 هزار تومان

ماجرای فیلم: پدر و مادر پسری سیزده ساله به اسم بمانی، به علت نامعلومی دارند از هم طلاق می‌گیرند. او همیشه تنهاست و سعی می‌كند تنهایی‌اش را با چند مواد فروش خلافكار جوان و بزرگتر از خودش پر كند. حالا این وسط بمانی عاشق یكی از دخترهای خلافكاری می‌شود كه به خاطر چاقوكشی و ضرب و شتم پدرش فراری است و ...

برگ برنده: یكی از مهمترین برگهای برنده «سیزده»، ایده‌های خلاقانه موجود در آن است. می‌شود گفت سیدی بعد از موفقیت «آفریقا»، اینبار هم با ایده‌ای جدید وارد میدان تولید «سیزده» شده و كارش به لحاظ بصری، با جذابیتهای زیادی روبه‌روست.

پاشنه آشیل: مهمترین نقطه ضعف فیلم، پراكنده‌گویی‌ها و استفاده همزمان به موضوعات مختلف است. به گمان بسیاری از منتقدان، سیدی به جای ادامه مسیر ماجرای اصلی، بیشتر گرفتار ادغام مسائل و موضوعات پیرامونی شده و نتوانسته هیچ كدام از ماجراها را به درستی به مقصد برساند.

آنالیز فیلم های جدید سینما

فصل فراموشی فریبا

كارگردان: عباس رافعی

نویسنده: علی اصغری

بازیگران: ساره بیات، امین زندگانی، شهین تسلیمی

فروش هفتگی: 2 میلیون و 191 هزار تومان

ماجرای فیلم: فریبا در نوجوانی به خاطر اعتیاد مادرش به مردی فروخته و بعد از چند سال به زنی خیابانی تبدیل می‌شود. مرتضی با اینكه می‌داند فریبا چطور زندگی كرده و تصمیم می‌گیرد با او ازدواج كند. فریبا بعد از ازدواج، زندگی پاكی را كنار مرتضی پیش می‌گیرد اما گذشته او نمی‌گذارد تا مرتضی یك لحظه آرامش داشته باشد. او مدام دچار سوءظن است و حتی فریبا را در خانه زندانی می‌كند و ....

برگ برنده: شاید بتوان گفت تنها برگ برنده فیلم، بازی خوب ساره بیات است كه با وجود ضعفی كه در شخصیت پردازی كاراكتر فریبا وجود دارد، تلاش می‌كند تصویری باوپذیر از آن ارائه دهد.

پاشنه آشیل: كارگردانی ضعیف و ناتوانی در اجرایی كردن ایده‌ای كه شاید می‌توانست با پرداخت خوب، به فیلمی استاندارد تبدیل شود، قطعا بزرگترین ضعف‌های فیلم است؛ ضعفهایی كه خیلی‌ها سیاه نمایی و نادیده گرفتن امید را هم جزئی از آن دانسته‌اند.

آنالیز فیلم های جدید سینما

ملبورن

كارگردان: نیما جاویدی

نویسنده: نیما جاویدی

بازیگران: پیمان معادی، نگار جواهریان، الهام کردا، مانی حقیقی

فروش هفتگی: 89 میلیون تومان

ماجرای فیلم: درست روزی كه امیر و سارا وسایلشان را جمع كرده‌اند و تصمیم به مهاجرت از ایران دارند، همسایه نوزادش را به امانت نزدشان می‌گذارند و چند ساعت قبل از پرواز، متوجه می‌شوند كه نوزاد مرده. امیر نمی‌تواند خبر مرگ نوزاد را به همسایه بدهد و برای همین به دروغ می‌گوید كه زنش بچه را بیرون برده. این دروغ، دروغ های متوالی دیگری را به همراه می‌آورد.

برگ برنده: بازی پیمان معادی و نگار جواهریان را می‌توان مهمترین برگ برنده این فیلم دانست.

پاشنه آشیل: به تعبیر بسیاری از منتقدان، داستان فیلم می‌توانست برای یك فیلم كوتاه یا نیمه بلند، خوب باشد اما برای تبدیل آن به فیلم بلند، كارگردان مجبور شده شاخ و برگهای غیرضروری به آن بدهد و نهایتا در سطح حركت كند. درواقع می‌شود گفت كه تنها موقعیت جذاب و شوكه كننده، همان ابتدای فیلم است و بعد از آن، اتفاق قابل توجهی نمی‌افتد.

جینگو

كارگردان: تورج اصلانی

نویسنده: تورج اصلانی

بازیگران: هنگامه قاضیانی، مهدی قوچانی، سعید ابراهیمی فر، نیلوفر خوش خلق، پانته آ پناهی

فروش هفتگی: اعلام نشده

معرفی فیلم: سه مرد چند روز قبل از پایان دنیا در سال 2012 طبق نظریه نوستراداموس در شمال تهران دور هم جمع می‌شوند و درباره خاطرات ناخوشایندی كه از زنان دارند حرف میزنند. یكی از آنها مجبور است به خاطر مهریه همسر سابقش مدام كار كند، یكی دیگر پسری است كه میان ازدواج با دختر فامیل و رفتن به خارج دچار تردید شده و ....

برگ برنده: فیلم نتیجه تجربه فراوان تورج اصلانی، یكی از بهترین فیلمبرداران نسل جوان از سالها فعالیت در این عرصه است. تجربه گرایی و جسارت او در زمینه بازی با نور و تصویر بارها مورد تحسین قرار گرفته است.

پاشنه آشیل: سبك جریان سیال ذهن فیلم شاید آنطور كه باید نتواند مخاطبان را با خودش همراه كند. درست است كه مخاطبان گروه هنر و تجربه، اصولا با مخاطبان عام متفاوت‌اند اما با این حال احتمال اینكه همین مخاطبان هم نتوانند با فضای فیلم ارتباط برقرار كنند وجود دارد.

آنالیز فیلم های جدید سینما

مجرد چهل ساله

كارگردان: شاهین باباپور

نویسنده: قربان محمدپور

بازیگران: ماهایا ‌‌پطروسیان، برزو ارجمند، مجید صالحی، مهران‌ غفوریان، سیروس ‌گرجستانی، سحر ‌‌ولدبیگی

فروش هفتگی: اكرانش به یك هفته نرسیده

ماجرای فیلم: زندگی خانم دکتری 40 ساله را روایت می کند که در رشته خود تبحر و تخصص دارد، اما در زمینه ازدواج و انتخاب همسر دچار مشکل است. حالا اتفاقاتی كه در طول داستان برای او می‌افتد بار كمدی فیلم را تامین میكند.

برگ برنده: كمدی بودن ساختار آن، یكی از مهمترین برگ برنده‌هاست. جدای از اینكه چه محتوایی دارد و با چه ساختاری به مخاطب ارائه می‌شود، همین كه در فضای اخیر سینمایی ایران با حال و هوای كمدی ساخته شده قابل توجه خیلی‌ها قرار می‌گیرد. درست مثل فیلم «آنچه مردان باید در باره زنان بدانند» كه خیلی زود به یكی از پرفروشترین فیلمهای این دوره بدل شد.

پاشنه آشیل: پوستر سینمایی فیلم، بیشتر مخاطب را به یاد كمدیهای شانه تخم مرغی شبكه نمایش خانگی می‌اندازد و شاید عده‌ای را برای تماشا ترغیب نكند.

منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان