تبیان، دستیار زندگی
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: سالانه ۱۶۰ هزار مورد ازدواج در کشور ثبت می شود که یک چهارم آنها معادل ۴۰ هزار نفر منجر به طلاق می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمار تکان‌دهنده از جوانان مجرد و طلاق

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: سالانه 160 هزار مورد ازدواج در کشور ثبت می‌شود که یک‌چهارم آنها معادل 40 هزار نفر منجر به طلاق می‌شود.

بخش اجتماعی تبیان
ازدواج و تجرد

به گزارش جهان، محمود گلزاری در همایش ازدواج و سبک زندگی اسلامی در همدان اظهار داشت: آیات متعددی در مورد خانواده در قرآن وجود دارد به طوری که خداوند در آیه 21 سوره روم ازدواج را جزء نشانه‌های بزرگ خداوند می‌داند.

وی با بیان اینکه انگیزه ازدواج خدایی و فطری است، افزود: در ازدواج ابراز محبت، یاری رسانی و همدلی به یکدیگر رخ می‌دهد و ازدواج آرامش دهنده است و نیازهای انسانی را مرتفع می‌کند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: در شرایط کنونی ایران خانواده و ازدواج دچار چالش‌های جدی شده است و البته در دنیا بنیان خانواده دچار بحران است و خانواده کارکردهای اصلی خود را از دست داده و رو به زوال است.

وی گفت: در ایران هفت کارکرد برای خانواده وجود دارد و برای این هفت کارکرد در امور جوانان برنامه‌ریزی‌هایی انجام گرفته است و این کارکردها از قبل ازدواج تا بعد از طلاق را شامل می‌شود.

گلزاری بیان کرد: 11 میلیون جوان مجرد در سن ازدواج بالای 20 سال در کشور داریم که به سبب عدم انگیزه ازدواج و مشکلات اقتصادی رغبتی به ازدواج ندارند.

وی با بیان اینکه بیکاری جوانان 10 درصد بالاتر از بیکاری میانگین کل کشور است، عنوان کرد: یک چهارم جوانان وضعیت بیکاری دارند و بیشتر آنها تحصیل کرده هستند و به سبب عدم اشتغال، عدم انگیزه، هراس از ازدواج، آزادی کاذب و مسئولیت‌ناپذیری ازدواج نمی‌کنند.

: سالانه 160 هزار مورد حداقل رویداد ازدواج در کشور ثبت می‌شود که یک‌چهارم آنها معادل 40 هزار نفر منجر به طلاق می‌شود و 80 درصد این متأهلان آقا و زن مطلقه زیر 30 سال هستند

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: برخی از جوانان امکانات و انگیزه ازدواج دارند اما فرد مقابل خود را نمی‌توانند پیدا کنند که این عامل در دختران بیشتر است و تجردهای ناخواسته به وقوع می‌پیوندد.

وی با اشاره به افزایش سایت‌های همسریابی غیرقانونی و بدون صلاحیت در کشور افزود: اطمینان از انتخاب همسر و آموزش‌های همسران بعد از ازدواج از ضروریاتی است که مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

گلزاری با بیان اینکه 30 درصد متدسهلان در مسائل زناشویی مشکل دارند، تصریح کرد: آموزش‌های بعد از ازدواج محتوای آنها با رویکردهای علمی و اسلامی باید باشد.

وی اظهار داشت: سالانه 160 هزار مورد حداقل رویداد ازدواج در کشور ثبت می‌شود که یک‌چهارم آنها معادل 40 هزار نفر منجر به طلاق می‌شود و 80 درصد این متأهلان آقا و زن مطلقه زیر 30 سال هستند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: همواره ازدواج‌ها در سه مسیر گسستگی، آشفتگی و بالندگی حرکت می‌کند و در این میان میزان گسستگی ازدواج در همدان 17 درصد است یعنی به ازای هر 100 ازدواج در همدان 17 مورد منجر به طلاق می‌شود.

وی بیان کرد: 20 درصد ازدواج‌ها به طلاق،30 درصد به بالندگی و 50 درصد ازدواج‌ها دچار آشفتگی می‌شوند در این راستا زمانی خانواده به بالندگی می‌رسد که انتخاب همسر مناسب، مراقبت و آموزش مداوم و مشاوره در صورت ضرورت مورد توجه باشد.

گلزاری با بیان اینکه اگر ازدواج سالم باشد همسران با گذشت زمان به یکدیگر علاقمندتر و وابسته‌تر می‌شوند، افزود: ملاک‌های انتخاب همسر مناسب با بررسی‌ها همه جوانب به دست می‌آید و فردی که رابطه‌های نامشروع قبل از ازدواج داشته قابل اعتماد نیست و باید در انتخاب کسی که اختلال شخصیت دارد مثل شخصیت بدبینی و جامعه ستیزی دقت کرد.

انتخاب همسر از خیابان، اینترنت، چت، فیس بوک، فضای مجازی و چیزهایی از این دست موارد باشد، بد و نامناسب است

وی عدم اعتیاد، عدم داشتن ارتباط قبل از ازدواج، نداشتن اختلالات شخصیتی و عدم ناتوانی جنسی را از ملاک‌های انتخاب همسر مناسب برشمرد و گفت: زن و شوهر برای ازدواج باید سلامت جسمی داشته باشند و بیماری‌های مزمن و توان‌فرسا نداشته باشند و در مجموع از سلامت روانی، اخلاقی، جنسی، خانوادگی و دینی برخوردار باشند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان مراجعه به مرکز مشاوره در قبل از ازدواج را از ضروریات دانست و افزود: انتخاب همسر از خیابان، اینترنت، چت، فیس بوک، فضای مجازی و چیزهایی از این دست موارد باشد، بد و نامناسب است.

وی از راه‌ندازی سایت همسرگزینی در کشور خبر داد و ابراز کرد: این سایت توسط موسسه تبیان ایجاد می‌شود و دختران و پسران در این سایت ثبت نام نمی‌کنند بلکه واسطه‌هایی که دو نفر را برای همه در نظر دارند در ای سایت ثبت‌نام می‌کنند و مشاوره می‌گیرند که این افراد را به هم برسانند.


منبع: تسنیم