تبیان، دستیار زندگی
من بهاره غنی پور هستم به همراه زینب زالی و فائزه رحمانی از مدرسه خدیجه کبری امسال با پروژه پزشک همه کاره در جشنواره تبیان شرکت کرده ایم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پزشک همه کاره، مصاحبه

پزشک همه کاره، مصاحبه

تبیان: سلام. بسیار خوش آمدید به نهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان. لطفاً مدرسه و گروهی که با آن در این جشنواره شرکت کرده اید را معرفی کنید:

به نام خدا و با سلام. من بهاره غنی پور هستم به همراه زینب زالی و فائزه رحمانی از مدرسه خدیجه کبری امسال با پروژه پزشک همه کاره در جشنواره تبیان شرکت کرده ایم.

تبیان: علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟ پیشنهاد این موضوع با دبیرتان بود یا خودتان انتخاب کرده اید که در این زمینه کار کنید؟

انتخاب این موضوع برای همه ما و بازدید کنندگان ما جالب بود. ما به این فکر کردیم که کاری بکنیم که بار بزرگی از روی دوش آسیب دیدگان و مسئولان مربوطه توسط این وسیله بر داریم و داشتن این هدف خود مهم ترین قسمت قضیه بود.

تبیان: کمی در رابطه با پروژه خود توضیح دهید:

پروژه های انتخاب شده در مدرسه ما با برنامه پنج ساله هستند و تمام کار های ما حدود چهار سال و نیم از کارشان باقی مانده است. کار ما در واقع یک مطب سیار است که به کمک پزشک می رود.

کار اولیه این ربات این است که ابتدا بیابد کجا موجود زنده است بعد از یافتن، دوربین شروع به کار می کند و با چرخش آن هالوژن روشن شده و نور می دهد. این روبات دارای جعبه کمک های اولیه و همین طور برانکادر است که توسط جک خارج می شود. توسط دوربینی که در آن تعبیه شده است می توان محیط اطراف آن را از دور دید و کنترل کرد و این مسئله مهمی است زیرا در سوانح طبیعی که خسارات زیاد است معمولاً با کمبود کادر مجرب مواجه می شویم و این ربات می تواند بسیار مفید باشد.

پزشک همه کاره، مصاحبه

تبیان: انجام کار پژوهشی در کنار دروس تئوری چه تاثیری بر شما داشته است؟

برنامه هایی که به ما آموزش داده می شود، مثلاً برنامه طراحی مدار که امسال یاد گرفتیم، در روند یادگیری ما بسیار مفید هستند.

تبیان: آیا برنامه خاصی از طرف مدرسه برای شما در نظر گرفته شده بود؟

بله همان طور که قبلاً اشاره کردم مدرسه ما پروژه های بلند مدت طراحی می کند. ما از سال های اول مدرسه آموزش می بینیم تا جایی که بتوانیم کاری کامل و بی نقص اجرا کنیم.

مثلاً برای کار ما، تمام مدار ها باید داخلی شوند و هالوژن ها فعال تر شوند و موتور کارآمد تر شود و این ها همگی زمان می برند.

تبیان: از طرف خانواده چقدر مورد حمایت بودید؟

حمایت خانواده من به شکل خاص و ویژه ای است. آن ها به من یاد داده اند تا کار هایم را خودم مستقل انجام دهم و از هیچ کسی کمک نگیرم. این باعث می شود من به راه های خلاقانه برای انجام کار هایم پیدا کنم. مثلاً برای این پروژه توانستیم از طرف هلال احمر کمک و حمایت مالی پیدا کنیم که این موفقیت بزرگی برای پروژه ما به حساب می آید.

تبیان: به نظر شما برای ارتقإ سطح فرهنگ پژوهش محوری، چه کارهایی می توان انجام داد؟

باید دانش آموزان را آموزش دهند تا یاد بگیرند کنار تفریحاتی که می کنند به این فکر کنند که کاری انجام دهند که موثر باشد، بتوانند کمکی به مردم بکنند و برای جامعه خود مفید باشند. با این اوصاف دانش آموزان به طور خودکار سراغ انجام کار پژوهشی می روند برای مرتفع کردن نیاز های جامعه.

پزشک همه کاره، مصاحبه

تبیان: نظرتان راجع به برگزاری جشنواره تبیان چیست؟

به نظر من جای خوبی است برای نشان دادن کار هایمان. از طرفی نکته مهم این است که با دیدن کار های دیگران ایده های بسیار خوبی می توان گرفت و این برای پیشرفت در این امور خیلی خیلی با اهمیت است.

تبیان: آشنایی شما با سایت تبیان چطور است؟ آیا برای پژوهش یا دروس خود از این سایت استفاده کرده اید؟

من برای تحقیقاتم از سایت تبیان بسیار استفاده می کنم.

تبیان: نکته خاصی درباره سایت تبیان هست برای بهتر و کارآمد تر شدن سایت؟

نه این سایت آن قدر کامل، مفید و کاربردی است که به نظرم نکته ای نمی آید.

تبیان: بسیار متشکریم که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. امیدواریم پروژه شما به نحو احسن به مرحله عمل برسد تا جامعه ما در مقابل حوادث بتواند مجهز تر باشد و از آسیب ها تا جای ممکن جلوگیری شود. موفق باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان،‌ تهیه سارا یعقوبیان

تنظیم: نسرین صادقی