تبیان، دستیار زندگی
روزانه پیامک های زیادی از دوست و آشنا و اپراتورمان و حتی تبلیغاتی زنگ اخبار گوشی مان را به صدا درمی آورد اما این بار ریتم دلنواز شهدا زنگ بیدار باشی به ما می دهد. از این هفته منتظر پیامکی از سیره عملی شهدای دانشجو هستیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامکی از سیره شهدا


روزانه پیامکهای زیادی از دوست و آشنا و اپراتورمان و حتی تبلیغاتی زنگ اخبار گوشی مان را به صدا درمی آورد اما این بار ریتم دلنواز شهدا زنگ بیدار باشی به ما می دهد. از این هفته منتظر پیامکی از سیره عملی شهدای دانشجو هستیم.

پیامکی از سیره شهدا

آقای عزیزان به‌عنوان دبیر اجرایی کنگره ضمن اعلام هدف از راه‌اندازی این مسابقه نحوه شرکت در آن را بیان کنید.

کنگره مسابقات پیامکی را باهدف ترویج سیره عملی شهدای دانشجو در سطح کشور برگزار می‌کند.

در این مسابقه شرکت‌کنندگان بامطالعه محتوای ارائه‌شده در سایت کنگره به سوالات طرح‌شده پاسخ خواهند داد و به‌صورت هفتگی برندگان این مسابقه در سایت تبیان و کنگره اعلام خواهند شد.

جوایزی برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته‌شده است؟

بله قرار است هر هفته 20 کارت حافظه به برندگان اعطا شود.

کنگره ملی شهدای دانشجو را برای کاربران تبیان معرفی کنید.

نگره در دو سطح دانشگاهی و کشوری‌ فعالیت می‌کند، سال 1380 کنگره در سطح استانی برگزار شد و با پیام رهبری به‌ کنگره‌ شهدای‌ دانشجو در سطح کشور هم فعال شد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در پیامی‌ به‌ کنگره‌ شهدای‌ دانشجو از آنان‌ به‌عنوان‌ سرآمدان‌ ایمان‌ و ایثار آگاهانه‌ یاد و تأکید کردند: «امروز که‌ دشمنان‌ کمین‌ گرفته‌ نظام‌ اسلامی‌ درصدد از رونق‌ انداختن‌ جهاد و شهادت‌ می‌باشند، دانشجویان‌ عزیز و همه‌ جوانان‌ باید این‌ عامل‌ قدرت‌ ملی‌ و شاخص‌ ایمان‌ خالصانه‌ را از دست‌ ندهند و آن را بزرگ‌ بشمارند.»

از آن زمان تا امروز بیش از 17 کنگره برگزار شد.

تفاوت کنگره امسال با سال‌های گذشته در چیست؟

تاکنون کنگره به گستردگی امسال برگزار نشده و اولین بار است که علاوه بر استان‌ها دانشگاه‌ها نیز مشارکت کرده‌اند. از آغاز سال تحصیلی شروع به کار در دانشگاه‌ها کردیم و بیش از 700 یادواره دانشگاهی برگزار شد. تا الآن حدود 19 استان یادواره‌های اصلی‌شان را برگزار کردند این کنگره‌های اصلی نتیجه یادواره‌ها و اجرائیات شهرستانی ما هستند و حدود 12 استان دیگر هم مابقی کنگره‌هایی که مانده را برگزار می‌کنیم.

برای ارتباط بیشتر مخاطبان با کنگره اهداف ایجاد آن را بیان کنید؟

هدف اصلی پر کردن فضای دانشگاه‌ها از یاد و نام شهدا است.

متأسفانه تاکنون هیچ ارگان و سازمان دولتی و غیردولتی آمار دقیقی از آمار شهدای دانشگاهی بیان نکرده است درحالی‌که به یمن این کنگره بیش 4500 شهید دانشجو شناسایی‌شده، اطلاعاتشان جمع‌آوری‌ و دسته‌بندی‌شده است.

یکی از اهداف کنگره شهدای دانشجو این است که ستارگان گمنام دانشجو را به همه مرم بشناساند و با الگو گرفتن از آن‌ها فرهنگ جهاد و مقاومت اشاعه پیدا کند.

همچنین بسیج دانشجویی با کمک وزارت علوم و تحقیقات اقدام به برگزاری کنگره شهدای دانشجو در 3 سطح کرده است و قصد دارد بدنه دانشجویی کشور را درگیر این موضوع کند.

نگره اصلی کی و کجا قرار است برگزار شود؟

اجلاس اصلی انشالله سوم اسفند در دانشگاه تهران تالار علامه امینی با حضور سران اصلی کشوری و لشکری برگزار می‌شود.

یکی از اهداف کنگره شهدای دانشجو این است که ستارگان گمنام دانشجو را به همه مرم بشناساند و با الگو کرفتن از آنها فرهنگ جهاد و مقاومت اشاعه پیدا کند

کنگره تولیدی هم داشته است؟

از تولیدات این کنگره برای مثال کتاب شهدای شاخص استان‌ها جمع‌آوری‌شده و در اجراییات مرکزی رونمایی خواهد شد.

مستند شهید علم الهدی شهید ورامینی را در حوزه تصویری داریم که با کمک دفتر وزارت ارشاد انجام‌شده است.

مستندها را از چهره‌های شاخص کشور مانند ورزشکاران و نخبه‌های علمی ضبط می‌کنیم. دو جشنواره مهم هم در حال برگزاری است که ققنوس، فراخوان مقالات و جشنواره شیدایی، هنری ادبی است.

یک معرفی اجمالی از این دو جشنواره بدهید.

جشنواره هنری ادبی شیدایی، در 4 رشته (گرافیک-عکس-وبلاگ-شعر) در قالب موضوعات ذیل برگزار شامل: سیره و سبک زندگی شهدای دانشجو، دفاع و مقاومت، تفکر بسیجی و فرهنگ جهادی، تأثیر نقش دانشجو در جهاد دیروز و امروز، نقش دانشجو و شهدای دانشجو، الگوپذیری دانشجویان از فرهنگ دفاع مقدس و نقش دانشجویان و جوانان در شکل‌گیری هسته‌های مقاومت علیه استکبار جهانی در دنیای امروز برگزار می‌شود و فراخوان مقالات ققنوس در قالب كنگره ملی شهدای دانشجو با اهداف ذیل برگزار می‌شود:

1-تبیین و ترویج ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با رویكرد سیره شهدای دانشجو 2-اندیشه پروری و معرفت افزایی دانشجویان در راستای فرهنگ دینی با بهره‌مندی از سیره شهدای دانشجو 3-ارائه الگوهای رفتاری بر مبنای سبك زندگی شهدای دانشجو 4-تولید آثار و محصولات غنی و ماندگار شهید، شهادت و فرهنگ ایثار 5-جریان سازی و فراگیر نمودن فضای دانشگاه‌ها بانام و یاد شهدای دانشجو

6-استفاده از پتانسیل‌ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در مراكز آموزش عالی جهت گسترش ایثار و شهادت

7-معرفی دانشجویان شهید به جامعه دانشگاهی و الگوسازی از آنان در میان قشر دانشجو

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر به چه سامانه‌ای می‌توانند مراجعه کنند؟

سامانه اختصاصی کنگره ملی شهدای دانشجو با آدرس: http://www.shohadayedaneshjo.ir/

مصاحبه: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

سکوتی به رنگ سرخ

پیامکی از وصایای شهدا

قطعه‌ای از جبهه در تهران