تبیان، دستیار زندگی
نشست سازندگان سریال «زیر زمین» با حضورعلیرضا افخمی (كارگردان)، ‌بهروز مفید (تهیه كننده)، علیرضا بذر افشان (نویسنده)، فتحعلی اویسی (بازیگر نقش فرج)، مهران رجبی (بازیگر نقش صابر)، سروش صحت(بازیگر نقش صمد)، مهتاج نجومی (بازیگر ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست سازندگان سریال «زیر زمین»

نشست سازندگان سریال «زیر زمین» با حضورعلیرضا افخمی (كارگردان)، ‌بهروز مفید (تهیه كننده)، علیرضا بذر افشان (نویسنده)، فتحعلی اویسی (بازیگر نقش فرج)، مهران رجبی (بازیگر نقش صابر)، سروش صحت(بازیگر نقش صمد)، مهتاج نجومی (بازیگر شوكت)، صدرالدین حجازی (بازیگر نعمت) و بهمن دان (بازیگر نقش كورانی) برگزار شد.


اگر این سریال «زیرزمین» فاقد بازیگران شناخته و حرفه‌یی بود

كارگردان سریال «زیرزمین» در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این كه اگر این سریال «زیرزمین» فاقد بازیگران شناخته و حرفه‌یی بود باز هم می‌توانست مخاطب داشته باشد؟ اظهار كرد: در مدت زمانی كه داشتیم اگر قرار بود به جایی این بازیگران حرفه‌یی و باسابقه از بازیگران كم سابقه‌تر استفاده كنیم قطعا به این كیفیت در بازیگری نمی‌رسیدیم.

علیرضا افخمی با بیان این مطلب كه در خصوص مناسب بودن نقش‌های كاراكتر‌های چون صحت، كاویانی و گلچین تردید داشتم اظهار كرد: به عنوان مثال مریم كاویانی و گلچین از افرادی بود كه فكر می‌كردم این نقش برایشان كم است و با خودشان صراحتا عنوان كردم و هر دو آن‌ها به من لطف داشتند و نقش را پذیرفتند.

افخمی تاكید كرد: به طور كلی سعی شد بازیگران به تناسب كاركتری كه داشتند انتخاب شوند و برخی از آن‌ها مثل مهران رجبی تضمین شده انتخاب شدند و بارها این نقش را ایفا كرده و پذیرفتنی و باور شدنی بود.


كارگردان سریال «زیرزمین» و دلایل انتخاب فتحعلی اویسی

كارگردان سریال «زیرزمین» درباره فتحعلی اویسی گفت: از جهت این كه او قبلا در این تیپ بازی كرده بود تضمین شده بود. اما از جهت این كه باید از قالب طنز مطلق دور می‌شد سختی‌هایی داشت و او با توانایی بازیگری خود به خوبی از عهده آن بر آمد.


فضای تا حدود شاد و در نظر گرفتن فضایل اخلاقی و معنوی

بهروز مفید (تهیه كننده زیرزمین) در ابتدای نشست ایسنا گفت: طرح اولیه داستان «زیر زمین» درباره كلاهبرداری بود كه در شرایط اولیه خانواده فرج وارد بستر سنتی ما وارد می‌شود و ما به دنبال تقابل دو رفتار اجتماعی و تحولی كه در آن خانواده ایجاد می‌شد و هم چنین نگاه به طبقات محروم جامعه بودیم. چرا كه یكی از بركات ماه رمضان توجه داشتن به طبقه محروم جامعه است.

وی جذاب بودن، فضای تا حدود شاد و در نظر گرفتن فضایل اخلاقی و معنوی را از اهداف طرح اولیه داستان «زیر زمین» بر شمرد و گفت: طرح اولیه دی ماه تحویل داده شد و یك گروه چهار پنج نفره به 200 صفحه خلاصه داستان رسیدیم. اما در فروردین ماه كه افخمی كار را پذیرفتند منطق اولیه داستان كه همان كلاهبرداری دو فضای بالا و پایین شهری و نگاه به مجرمان بود را حفظ كرد. اما منطق داستان با شكل اولیه تفاوت داشت.


فشار رساندن كار ماه رمضان به پخش

به اعتقاد این تهیه كننده، فشار رساندن كار ماه رمضان به پخش، همه عوامل را اذیت می‌كند. مگر این كه در این زمینه عزمی برای بهبود در صدا و سیما ایجاد شود.

وی با بیان این مطلب كه این نگاه در صدا و سیما كه كمی جلوتر را ببیند و 2، 3 ساله پیش برویم ایجاد نشده است اظهار كرد: باید بپذیریم كه سازمان باید برای تولید یك سری از كارها سرمایه‌گذاری كند كه حتی اگر هم پخش هم نشود مهم نباشد.


سریال‌های ماه رمضان مثل جشنواره

تهیه كننده‌ی سریال «زیرزمین»، سریال‌هایی را كه در ماه رمضان از شبكه‌های تلویزیون پخش می‌شوند را مثل جشنواره‌ای دانست افزود: درصد بینندگان سریال‌های ماه رمضان نشان دهنده این است كه این سریال‌ها ارزش این را دارند كه صدا و سیما در این زمینه سرمایه‌گذاری بهتری داشته باشد.


وقتی كار شروع شد، 8 قسمت از مجموعه نوشته شده بود

علیرضا بذرافشان (نویسنده سریال «زیرزمین») در ادامه این نشست با بیان این مطلب كه وقتی كار شروع شد، 8 قسمت از مجموعه نوشته شده بود اظهار كرد: شروع كردن با این تعداد قسمت كار خطرناكی است. اما كم كم مجموعه تصویربرداری شد و متن نبود و كمتر شد؛ تا جایی كه در یك دوره به جایی رسید كه سكانس‌ها نوشته می‌شد و تصویر برداری می‌شد كه البته باز توانستیم با كمك تهیه كننده و كارگردان كار را جلو ببریم.


مهران رجبی و نگرانی‌هایش

مهران رجبی (بازیگر نقش صابر) درباره دغدغه خود از آماده نبودن متن برای بازیگر و فشرده بودن كار توضیح داد: به سهم خودم و در خلوت خودم نگران كار بودم.

وی با اشاره به كار دیگری كه با كیانوش عیاری دارد گفت: این كار چند سالی است كه با وسواس در حال ساخت است و بعد از چهار سال هنوز سه ماه از بازی من مانده است.


باید به فكر ماه رمضان سال بعد باشیم

به گزارش ایسنا، علیرضا افخمی (كارگردان سریال «زیرزمین») با بیان این مطلب كه پس از ماه رمضان باید به فكر ماه رمضان سال بعد باشیم اظهار كرد: قطعا اگر گروهی متشكل از نویسنده، كارگردان و تهیه كننده از امسال بدانند كه متعهد هستند و قراردادهایشان بسته و حمایت می‌شوند، وضع سریال‌ها بهتر از سال‌هایی كه پست سر گذاشتیم خواهد بود.


برنده شدن سریال‌ها برای شبكه‌ها اهمیت پیدا كرده

وی با بیان این كه سریال‌های ماه رمضان به جشنواره‌ای تبدیل شده كه برنده شدن در آن برای شبكه‌ها اهمیت زیادی پیدا كرده است اظهار كرد: همین مساله باعث شده كه مدیران گروه‌های شبكه‌ها ترجیح می‌دهند كه به سرعت تیمشان را انتخاب نكنند و برای انتخاب طرح و گروه سازنده به خوبی تعمق كنند و راجع به گروه سازنده مطمئن باشند و بعد قرارداد را ببندند و قطعی كنند.

كارگردان سریال «زیرزمین» افزود: معمولا تصویب كردن طرح و تامین گروه در نتیجه این رقابت سخت و فشرده عقب می‌افتد و تردید‌ها ادامه می‌یابد تا این كه به دقیقه 90 كه اجبارا باید صورت بگیرد می‌رسد.


زیرزمین» از ده‌ها فیلم سینمایی كه الان ساخته می‌شود پركارتر

مفید ـ تهیه كننده ـ در نشست خبرگزاری دانشجویان ایران با بیان این كه كلیت طرح و چارچوب زیرزمین (70 تا 80 درصد كار) تا اردیبهشت ماه مشخص بود خاطر نشان كرد: 70 درصد از منطق و اساس داستان كاملا معلوم بود و ما می‌دانستیم كه چه اتفاقی می‌خواست بیفتد اما خیلی از دیالوگ‌ها مشخص نبود اما جای نگرانی نداشت و با تغییرات جزیی همراه بود.

وی با بیان این مطلب كه به لحاظ زمان كاری «زیرزمین» از ده‌ها فیلم سینمایی كه الان ساخته می‌شود پركارتر بوده است تاكید كرد: سریال‌های مناسبتی این چنینی از لحاظ ساعت كاری فوق‌العاده است.


برای مخاطب اهمیت قائل بودیم

این تهیه‌كننده ادامه داد: ما آن قدر برای مخاطب اهمیت قائل بودیم كه استخوان بندی كاری كه قرار است پخش شود مشخص باشد و «زیر زمین» به خوبی توانست از طنز موقعیت و مضامین و مفاهیم دینی بهره بگیرد.


اعلام كردم به طنز مطلق مورد نظر شبكه تمایل ندارم

به گزارش ایسنا، علیرضا افخمی درباره‌ی روند پذیرش كار و تم داستانی آن گفت: در ابتدای كار، طی صحبت با تخشید (مدیر گروه فیلم و سریال شبكه سوم) اعلام كردم كه اگر طنز مطلق (طنز بدون اتكاء به داستان) مورد نظر شبكه است تمایل به انجام آن ندارم و شبكه هم عنوان كرد كه اصراری بر مطلق بودن طنز داستان ندارد اما سریال حتما باید فضای مفرحی داشته باشد.

كارگردان سریال «زیرزمین»، ادامه داد: هر چند با ورود اویسی این سوء تفاهم برای بسیاری از افراد ایجاد شد كه قرار است كارهای قبلی او تكرار شود. اما من از همان ابتدا به ایشان گفتم كه مد نظرم كارهایی كه قبلا داشته نیست و باید در قالب داستان موقعیت‌هایی ایجاد شود كه موجب خنداندن مخاطب شود.


رویكرد مجموعه «زیرزمین» داشتن یك داستان باورپذیر

علیرضا افخمی در نشست خبرگزاری دانشجویان ایران، رویكرد مجموعه «زیرزمین» را داشتن یك داستان باورپذیر و با منطق داستانی دانست كه تا حد امكان فضای مفرحی داشته باشد و موقعیت‌هایی را نیز جهت خنداندن تماشاگر ایجاد كند.


طرح اولیه زیرزمین بر مبنای كمدی طراحی شده بود

بذرافشان ـ نویسنده ـ نیز با بیان این كه طرح اولیه زیرزمین بر مبنای كمدی طراحی شده بود اظهار كرد: زمانی كه می‌خواستیم تغییرات را در مجموعه لحاظ كنیم آقای افخمی به من گفت كه فقط سعی كن قصه را درست بنویسی، اگر قصه را درست نوشتی و ما به لحظاتی از آن خندیدیم كه به هر دو قصدمان رسیده‌ایم. اما اگر به لحظاتی از آن نخندیدیم هم اشكالی ندارد و من هم بر این اساس پیش رفتم، از موقعیت‌هایی كه می‌توانست ما را بخندانند و یا حداقل لبخند را بر لب بنشانند استفاده كردم.


تعداد شخصیت‌های داستان و بازیگران «زیرزمین»

كارگردان سریال «زیرزمین» در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر تعداد شخصیت‌های داستان و بازیگران«زیرزمین» توضیح داد: از ابتدا قصد داشتیم خانه‌ای كه پول در آن پیدا می‌شود خانه شلوغی باشد كه دهها خانواده در آن سكونت دارند. در نتیجه پیدا كردن آن موقعیت (پول) هیجاناتی ایجاد خواهد كرد.


دیالوگ‌های شخصیت‌های خلق شده در خانه صابر

افخمی با بیان این مطلب كه دیالوگ‌های شخصیت‌های خلق شده در خانه صابر بخش‌های از حرف‌های محتوی مجموعه «زیرزمین» را تشكیل می‌داد گفت: با هر كدام از این شخصیت‌ها بخشی از حرف‌ها‌ی محتوی مان را عنوان كردیم و به عنوان مثال تقابل شخصیت‌های پریا، فرج، شوكت و صابر با یكدیگر و دیگر شخصیت‌ها نسبت‌های متفاوتی را برقرار می‌كرد و نتایج متفاوتی از این نسبت‌ها اخذ می‌شد.


دو شخصیت افغانی پتانسیل بهره‌وری داشتند!

كارگردان سریال «زیرزمین» با بیان این كه دو شخصیت افغانی نیز پتانسیل بهره‌وری را داشتند افزود: البته شاید اگر به عقب برگردم در خصوص بودن یا نبودن شخصیت‌های دو افغانی سریال تردید كنم چرا كه نتوانستیم از آن پتانسیل استفاده كنیم.

بذرافشان ـ نویسنده ـ در این باره گفت: حتی قصه‌های افغانی‌ها را هم طراحی كرده بودیم. اما فرصت پرداختن به آن‌ها به لحاظ زمانی پیدا نشد.


زیاد بودن شخصیت‌ها فقط برای ایجاد شلوغی در آن خانه نبود

به اعتقاد كارگردان سریال «زیرزمین»، زیاد بودن شخصیت‌ها فقط برای ایجاد شلوغی در آن خانه نبود، بلكه برای آن ها هدف و پیشینه‌ای برای بهره‌برداری در نظر گرفته شده بود.


معرفی دیر هنگام شخصیتی چون‌ معصومه

افخمی درباره‌ی معرفی دیر هنگام شخصیتی چون‌ معصومه در سریال «زیرزمین» اظهار كرد: حضور آدمی كه بهترین اتاق خانه داستان را دارد، نویسنده راجع به او چیزی نگفته هم باعث كنجكاوی مخاطب می‌شود و موقعیت تهدید آمیز معصومه عامدانه بوده و البته فقط او را شامل نمی‌شده است.


بالا رفتن رقم‌ها در آثار نمایشی تلویزیون

وی درباره كلاهبرداری 6 میلیاردی در سریال «زیرزمین» و بالا رفتن رقم‌ها در آثار نمایشی تلویزیون توضیح داد: مبلغ كلاهبرداری در سریال زیرزمین می‌بایست هنگفت باشد تا مخاطب را با خود همراه كند و اگر 6 میلیارد به كمتر از این رقم كاهش می‌یافت برای مخاطب آن قدر مهم نبود.

افخمی درباره‌ی فضاهای خانه‌ی صابر و دور شدن از آن تصریح كرد: مواقعی كه از شخصیت‌های داخل خانه فاصله گرفتیم جاهایی بوده كه تماشاچی دوست داشته آن بخش را دنبال كند.

علیرضا افخمی در ادامه نشست خبرگزاری دانشجویان ایران در خصوص تناسب نداشتن بازیگر پریا (بهاره رهنما) برای این نقش گفت: بهاره رهنما تنها سه چهار سال با نقش «پریا» فاصله سنی داشت و به نظر من او بیش از 30 سال به نظر نمی‌آید.


سروش صحت: اگر فیلمنامه كامل باشد قوت قلب می‌دهد

سروش صحت در ادامه نشست خبرگزاری دانشجویان ایران درباره این كه چقدر برایتان آن چه كه نوشته شده و تهیه كننده و كارگردان كار اهمیت داشت اظهار كرد: متن، كارگردان و تهیه كننده و حتی بازیگران برایم در كار بسیار مهم است و در سریال «زیرزمین» آشنایی قبلی و كار با آقای افخمی و بذرافشان را داشتم.

وی درباره‌ی ضرورت آماده بودن متن برای بازیگر توضیح داد: اگر فیلمنامه كامل باشد قوت قلب می‌دهد. اگر هم كامل نباشد اما نویسنده آن بذرافشان باشد باز هم قوت قلب است.


فتحعلی اویسی:تحول فرج معقول و متعارف بود

بازیگر نقش فرج ـ درباره‌ی تحول شخصیت فرج اظهار كرد: برای خود من تحول فرج معقول و متعارف بود؛ چرا كه شاید اگر آب و روغن این تحول زیاد می‌شد جذابیت و تاثیرگذاری لازم را نمی‌داشت.

به اعتقاد فتحعلی اویسی ، نخستین چیزی كه یك بازیگر حس می‌كند درست یا نادرست بودن نوشته‌ای است كه در اختیار او قرار می‌گیرد. برای تحول فرج حتی یك اتفاق می‌توانست كافی باشد.


صدرالدین حجازی: جامعه‌ی ما به تحول زمینی احتیاج دارد

بازیگر نقش نعمت نیز استحاله‌ی فرج را زمینی خواند و تاكید كرد: جامعه‌ی ما به تحول زمینی احتیاج دارد تا به تحول ماورایی؛ تا زمانی كه تحول زمینی در جامعه‌ی ما اتفاق نیفتد نمی‌توانیم انتظار تحول ماورایی را داشته باشیم.

صدرالدین حجازی گفت: اگر مردم ما با شخصیت‌های داستان همذات‌پنداری داشته باشند، مخاطبان بیشتری را جلب خواهیم كرد و اتفاقات بهتری می‌افتد.


مهتاج نجومی: مدد آسمان در تحول شخصیت نیاز است

بایگر نقش شوكت نیز به ایسنا گفت: تحول شكل زمینی دارد. اما مدد آسمان نیازمند است و اگر مدد آسمان نباشد ممكن است تصاویر زیادی برای تحول دیده شود اما هیچ اتفاقی نیافتد.

مهتاج نجومی تصریح كرد: یكی از زیباترین تحولات انسان در رمان بینوایان اثر ویكتور هوگو دیده می‌شود و در واقع رفتار زمینی كشیش قهرمان داستان را آگاه می‌كند.

نجومی، علت اقبال این مجموعه از سوی مخاطب را ناشی از شرایط زمانی كه ما در آن زندگی می‌كنیم دانست و اظهار كرد: ما در زمانه‌ای زندگی می‌كنیم كه اخبار و اطلاعات ما نشان خوبی از مناسبات مردم ندارد و كلاهبرداری در شكل‌های مختلف از برج‌سازها تا مناسبات خانوادگی در جامعه وجود دارد و اذهان مردم پر از اخبار این‌چنین است و در نتیجه چون حرف زمانه است مردم می‌پسندند؛ چرا كه حس می‌كنند با آن مواجه هستند.


علیرضا بذرافشان: در طراحی قصه ما «صابر» قهرمان نبود

به گزارش ایسنا، بذرافشان ـ نویسنده این سریال ـ در پاسخ پرسشی مبنی بر پررنگ‌تر نبودن نقش «صابر» در سریال «زیر زمین» در كنار نقش محوری فرج گفت: در طراحی قصه ما «صابر» قهرمان نبود، بلكه فرج و خانواده‌اش قهرمانان قصه بودند و فرج به عنوان عنصری است كه در طول داستان متحول می‌شود.

وی با بیان این مطلب كه طراحی كه برای تحول این افراد كرده بودیم مجموعه‌ای از آدم‌ها بود اظهار كرد: یكی از این افرادی كه در تحول فرج نقش داشت صابر بود. همان اندازه كه قربون و ننه قربون در تحول او موثر بودند تا جایی كه ضربه نهایی را ننه قربون به او وارد كرد.

نویسنده سریال «زیرزمین» تاكید كرد: صابر به اندازه‌ای كه لازم بود در تحول فرج موثر باشد نقش ایفا كرد و شاید اگر بیش از این مطرح می‌شد شكل شعاری پیدا می‌كرد.


نزدیك كردن شباهت روحانی سریال «زیرزمین» به داستان بینوایان

به اعتقاد بهروز مفید ـ تهیه كننده سریال «زیرزمین» ـ، میزان تاثیری كه دختربچه یتیم در «فرج» گذاشت كمتر از «صابر» نبود.

مفید تصریح كرد: تلاش كردیم حضور روحانی در سریال «زیرزمین» جایی باشد كه بیشترین تاثیر گذاری را داشته باشد و حضوری نباشد كه حس شود.

وی درباره نزدیك كردن شباهت روحانی سریال «زیرزمین» به داستان بینوایان و كشیش كمك كننده به «ژان‌ وارژان» اظهار كرد: شاید سكوت كه روحانی در مقابل خطایی كه قهرمان داستان انجام داد به سكوت كشیش داستان بینوایان در مقابل خطای ژان وارژان نزدیك باشد.


بهروز مفید: تحول آدم‌های سریال «زیرزمین»، زمینی بود

مفید با بیان این‌كه تحول آدم‌های سریال «زیرزمین»، زمینی بود گفت: اگر آدم‌های این سریال گناه می‌كردند بیننده آن گناه و بازگشت شخصیت‌ها را می‌فهمید و شخصیت‌ها تغییرات باورپذیری داشتند.

وی افزود: به عنوان مثال در جایی كه فرج می‌خواهد توبه كند، با اولین زنگ كلانی دوباره فراموش می‌كند و اگر تغییر می‌كند به خاطر نگاه‌هایی است كه برای همه می‌تواند پیش بیاید.


بهمن دان:نقطه قوت سریال «زیرزمین» در كارگردانی بود

بازیگر نقش كورانی در ادامه نشست ایسنا، نقطه قوت سریال «زیرزمین» را در كارگردانی این مجموعه دانست و افزود: اگر به شكل خام داستان زیرزمین را می‌دیدند فكر نمی‌كردید چنین چیزی در بیاید و به اعتقاد من هدایت كارگردان و فكر خوب او بر نوشته در كیفیت سریال «زیرزمین» بسیار موثر بود.

وی با اشاره به 80 درصد بیننده این سریال تصریح كرد: من طی این مدت به شهرهای مختلف سفر داشته‌ام و متوجه استقبال مردم از این مجموعه شدم و اقشار مختلف جامعه از 6 میلیارد پول گمشده صحبت می‌كردند.

بازیگر نقش كورانی خاطر نشان كرد: كارگردان و نویسنده و تهیه كننده با ذوق و عوامل حرفه‌یی پشت دوربین و بازیگران حرفه‌یی این سریال، همگی با حوصله كار كردند و كار بسیار حرفه‌یی را به پایان رساندند.

وی با بیان این مطلب كه دوست نداشتم كاراكتر من در آن خانه ی صابر تعریف می‌شد گفت: اول كار من درست بود و اگر بیشتر از این می‌بود دیگر هیجان نداشت و به اعتقاد من زیبایی این سریال در فینال آن بود و پایان دوست داشتنی داشت. چرا كه با دیوار شروع شد و با دیوار هم تمام شد.


علیرضا افخمی: میخواستیم به بیننده بگوییم سرنوشت کلانی و اسدی سیاه است اما نه لزوما مرگ

علیرضا افخمی ـ كارگردان سریال «زیر زمین» در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مبنی بر نقطه‌ی گمشده‌ی سكانس پایانی این سریال گفت: پایان سكانس‌های اسدی و كلانی، عامرانه اتخاذ شده بود و پایان باز و معلقی برای آن‌ها گذاشتیم و پس از افتادن اسدی از روی ویلچر نمی‌گوییم كه چه اتفاقی برای او می‌افتد و در مورد كلانی هم همین‌طور.

به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، وی تاكید كرد: آن‌چه كه ما می‌خواستیم به مخاطب برسانیم این بود كه سرنوشت این دو آدم سرنوشت سیاه و تلخی است اما نه لزوما مرگ.


با نشان دادن خانه‌های مجلل بالای شهر صرفا استفاده‌ی تصویری نكردیم

كارگردان سریال «زیرزمین» با بیان این مطلب كه با نشان دادن خانه‌های مجلل بالای شهر و خانه‌ای نظیر خانه صابر، صرفا استفاده‌ی تصویری نكردیم، اظهار كرد: تقابل فقر و غنا موضوع داستان سریال «زیرزمین» و استفاده از آن ضروری بود و باید نوع زندگی كه فرج و خانواده‌اش به آن عادت كرده بودند را نشان می‌دادیم. به این خاطر كه وقتی به خانه‌ای با مختصات خانه‌ی پامنار می‌روند، تقابل و وضعیت اسفباری كه به آن گرفتار می‌شوند ملموس باشد.


آیا «زیرزمین» می‌توانست قشر متوسط را نیز به تصویر بكشد

افخمی درباره‌ی این‌كه آیا داستان سریال «زیرزمین» می‌توانست قشر متوسط را كه زندگی نزدیك‌ترین به مردم عادی دارند را نیز به تصویر بكشد گفت: موضوع داستان ما طبقه‌ی اشرافی و فقیر بود و این دو قشر و زندگی مدنظر داستان بودند و رفتن به سمت قشر متوسط اشتباه بود. هرچند به اعتقاد من صابر زندگی متوسطی داشت.


رقم 6 میلیارد با توجه به وضع موجود كمترین بود

مفید ـ تهیه كننده ـ در ادامه این نشست ایسنا، درخصوص مطرح كردن كلاهبرداری شش میلیاردی در سریال زیرزمین اظهار كرد: داستان سریال زیرزمین داستان رئال بود و قطعا اگر 10 سال پیش ساخته می‌شد رقم كلاهبرداری آن 100 میلیون تومان گذاشته می‌شود و در ضمن ما با توجه به وضع موجود ما كف را گرفتیم و سعی كردیم رقمی را انتخاب كنیم كه برای مخاطب قابل پذیرش باشد.


باز شدن گره داستان با یك اتفاق بعید ممكن است

علیرضا افخمی درخصوص بحث‌های غیرمنطقی داستان «زیرزمین»، توضیح داد: باز شدن گره داستان با یك اتفاق بعید ممكن است در ذوق مخاطب بزند، اما وقتی از باز شدن گره داستان استفاده مفهومی می‌شود و به تماشاچی تذكر هم داده می‌شود معقول است و نمی‌تواند مورد انتقاد واقع شود.

كارگردان سریال «زیرزمین» درباره‌ی تاكیدهایی كه در دیالوگی از این سریال بر اتفاقی بودن وقایع می‌شود اظهار كرد: در دیالوگی كه فرج و كلانی با هم دارند فرج درباره‌ی اتفاق و این‌كه اتفاق می‌تواند هدایتی از سوی خدا و تذكری باشد و افراد از آن پند بگیرند و یا این‌كه از كنار آن رد شوند توضیح می‌دهد.


نپذیرفتن تحول فرج از سوی مخاطب را از مخاطبان عام سریال نشنیدم

افخمی درباره‌ی قابل قبول نبودن تحول فرج در پایان سریال گفت: نپذیرفتن تحول فرج از سوی مخاطب را از سوی مخاطب عام سریال نشنیدم و این انتقاد را كسانی مطرح می‌كنند كه تماشاچی خالص كار نیستند.

وی با بیان این مطلب كه نقطه‌ی آغازین كاراكتر «فرج» كه می‌خواستیم در پایان آدم خوبی شود را نقطه‌ی خیلی بدی نگرفتیم، اظهار كرد: در اپیزود اول سریال فرج از این‌كه دخترش دروغ بگوید خوشش نمی‌آید و حتی او را نصیحت می‌كند كه به نوعی نشان‌دهنده‌ی تفاوت او با دو شخصیت دیگر (اسدی و كلانی) است كه مخاطب خوب شدن او را برای مخاطب باورپذیر كند.


محبوب القلوب بودن بازیگر انتخاب شده

كارگردان سریال «زیرزمین» با بیان این مطلب كه محبوب القلوب بودن بازیگر انتخاب شده در ایجاد زمینه‌ی پذیرش تحول آن شخصیت موثر است، اظهار كرد: اگر مردم فردی كه برای ایفای چنین نقشی انتخاب می‌شود را دوست داشته باشند، خیلی به دنبال دلیلی برای اثبات خوب شدن نیستند و تماشاچی دوست دارد كه در پایان به او بگویی كه فتحعلی اویسی هدایت شد؛ چون دوست دارد او خوب باشد.

وی خاطرنشان كرد: تماشاچیان عام سریال نمی‌گویند كه چرا «فرج» متحول شد و تبدیل به آدم خوبی شد.

فتحعلی اویسی در این‌باره اظهار كرد: اگر فرج متحول نمی‌شد و آدم بد می‌ماند، برای تماشاچی ناراحت كننده بود.


بازیگران خانه‌ی پامنار و مردمان این محله‌ها

صدرالدین حجازی (بازیگر نقش نعمت) درباره‌ی موقعیت‌هایی كه در منطقه‌ی پامنار در این سریال برای او ایجاد شد اظهار كرد: اهالی منطقه‌ی پامنار با گروه ما ارتباط عمیق عاطفی پیدا كرده بودند و ما در برخی مواقع از ساعت 2 بعد از ظهر تا پنج صبح كار می‌كردیم و اطراف ما سكنه زندگی می‌كردند و حتی یك بار هم به ما اعتراضی نشد و ارتباطی صمیمی و نزدیكی با آنها داشتیم.

وی با بیان این مطلب كه اهالی منطقه‌ی پامنار خوب انتخاب می‌كنند، تصمیم می‌گیرند و بعد اظهار علاقه می‌كنند، گفت: پس از پخش سریال، مردم آن منطقه هر امكانی كه در خانه‌هایشان داشتند را در اختیار ما قرار می‌دادند و ما از همین طریق متوجه شدیم كه مردم با مجموعه ارتباط برقرار كردند و سریال تاثیر گذاشته است.


داستان زیرزمین چقدر نزدیك به شخصیت‌های واقعی پامنار بود

مهتاج نجومی (بازیگر نقش شوكت) در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این‌كه موقعیت داستان زیرزمین تا چه اندازه به موقعیت شخصیت‌های واقعی محله‌ی پامنار نزدیك بود، اظهار كرد: اهالی آن منطقه كاملا با تشخیص هستند و بسیاری از اقوام كهنسال بازار در آن منطقه زندگی می‌كنند منطقه‌ی با هویت و با اصالتی است و البته بخش‌هایی از جمعیت فقیرتر بودند و به دلایل اقتصادی مجبور بودند آن‌جا باشند.

این بازیگر افزود: آشنایی با آن محلات برای من چیز تازه و جدیدی نبود و خوشحال بودم كه مورد توجه آن‌ها هستیم با این‌كه باعث اغتشاش زندگی آنها بودیم، همواره لطف داشتند.

بهمن دان ـ بازیگر نقش كورانی ـ درباره‌ی شباهت موقعیت خلق شده در داستان با موقعیت واقعی اظهار كرد: آدم‌هایی كه در این سریال خلق شدند وجود دارند و چیز جدیدی نبودند.


علیرضا بذرافشان(نویسنده) محیط را ترك نمی‌كرد

صدرالدین حجازی بازیگر نقش نعمت نیز در این‌باره گفت: علیرضا بذرافشان(نویسنده) محیط را ترك نمی‌كرد و در محیط رفت و آمد داشت و برای نوشتن در مردم بده بستان داشت و غریبگی در آن نبود و حتی‌المقدور در محیط حضور داشت و ما همگی مثل خود آن شخصیت‌ها شده بودیم.

وی تاكید كرد: ما با آدم‌های آن‌جا همجنس شده بودیم و هیچ اختلاف فاحشی با افراد آن‌جا نداشتیم و این حس به مخاطب منتقل شد.


اگر قصه‌ی داستان با واقعیت آن منطقه منطبق نبود

فتحعلی اویسی در ادامه تاكید كرد: اگر قصه‌ی داستان با واقعیت آن منطقه منطبق نبود، آن‌ها ما را نقد می‌كردند؛ درحالی كه آن‌ها با ما همرنگ شده بودند و كار را قبول داشتند و اگر با آن‌ها هم‌آوازی نداشتیم، با ما مقابله می‌كردند.

وی افزود: البته در جایی كه من به زن و همسرم برای رفتن به خانه‌ی صابر می‌گویم كه بروید لباس كهنه‌هایتان را بپوشید با انتقاد یكی از اهالی آن منطقه مواجه شد و انتقاد به‌جایی هم بود.

صدرالدین حجازی نیز گفت: اگر آنها مثل ما نبودند، طی 4 ماهی كه در آن‌جا كار می‌كردیم نمی‌توانستیم در آن محله دوام بیاوریم. آنها با ما همرنگ شده بودند و ما با آنها هم‌سنخ.


انتقاد به افزایش بار ماورایی سریال‌های اخیر

تهیه‌كننده‌ی سریال «زیرزمین»، در پایان نشست خبرگزاری دانشجویان ایران از افزایش بار ماورایی سریال‌های اخیر صدا و سیما انتقاد كرد و افزود: یكی از دلایل موفقیت سریال زیرزمین و ویژگی مهم آن در این است كه مخاطب شخصیت‌های سریال و تغییر آنها را پذیرفت.

به اعتقاد مفید، از مجموعه‌ی چهار سریال‌های ماه رمضان امسال دو مجموعه بسیار غیرزمینی بود؛ در حالی كه نیاز جامعه‌ی ما در حال حاضر در این است كه ملموس‌تر با مجموعه‌ی افكار عمومی ارتباط برقرار كنیم.


لینک :

آلبوم تصاویر سریال زیرزمین