تبیان، دستیار زندگی
روزى یكى از یهودیان به نام «شاس بن قیس» كه پیرمردى تاریك دل و در كفر و دشمنى با اسلام كم‏نظیر بود، از كنار اجتماع مسلمانان مى‏گذشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی آل عمران - آیات 98 الی 105

مراقب حیله‌ی دشمنان باشید

روزى یكى از یهودیان به نام «شاس بن قیس» كه پیرمردى تاریك دل و در كفر و دشمنى با اسلام كم‏نظیر بود، از كنار اجتماع مسلمانان مى‏گذشت. متوجه شد جمعى از طایفه‌ی اوس و خزرج، اختلافات گذشته را كنار گذاشته و در نهایت صفا و صمیمیت گرد هم نشسته‏اند.

از دیدن این صحنه بسیار ناراحت شد. با خود گفت: اگر اینان به همین ترتیب پیش بروند، دین یهود به كلى در خطر خواهد افتاد. نقشه‏اى به نظرش رسید. به یكى از جوانان یهودى دستور داد كه به جمع آنان بپیوندد و حوادث جنگ‏هاى گذشته را به یادشان آورد و خاطره‌ی آن حوادث را زنده كند. این نقشه با مهارت زیادى اجرا شد و بعضى از مسلمانان با شنیدن این خاطرات برآشفتند و حتى بعضى از آنان، یكدیگر را به تكرار آن صحنه‏ها تهدید كردند. چیزى نمانده بود كه آتش خاموش شده، بار دیگر شعله‏ور شود.

خبر به پیامبر(ص) رسید و آن حضرت فوراً با عده‏اى از مهاجرین به سراغ آنان رفت و با سخنان آرامش‏بخش خویش آنان را از حیله‌ی دشمنان آگاه ساخت. مسلمانان وقتى دانستند كه این ماجرا از نقشه‏هاى دشمنان اسلام بوده است؛ سلاح‏ها را بر زمین گذاشتند، دست در گردن هم افكندند و از هم عذرخواهى كردند.

خداوند مهربان، در قرآن، هم یهودیان را سرزنش مى‏كند و هم به مسلمانان هشدار مى‏دهد كه مراقب حیله‌ی دشمنان باشند:

بگو: اى اهل كتاب، چرا به آیات خدا كفر مى‏ورزید با آن كه خدا گواه بر اعمال شماست. بگو: اى اهل كتاب، چرا كسانى را كه ایمان آورده‏اند، از راه خدا بازمى‏دارید و آن راه را منحرف مى‏خواهید در حالى كه خودتان گواه هستید؟ و خداوند از آن‏چه مى‏كنید غافل نیست.

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، اگر از گروهى از اهل كتاب، اطاعت كنید، شما را بعد از ایمان به كفر بازمى‏گردانند. و چگونه كافر مى‏شوید در حالى كه آیات خدا بر شما خوانده مى‏شود و پیامر او در میان شماست؟ و هر كس به خدا پناه بَرَد، به راه راست هدایت یافته است.

آیات 98 الى 101

به لطف او برادر شدید

در دوران جاهلیت، دو قبیله‌ی بزرگ در مدینه زندگى مى‏كردند به نام‏هاى «اوس» و «خزرج». بیش از صد سال بود كه این دو قبیله با یكدیگر اختلاف، جنگ و خونریزى داشتند. پس از آن كه پیامبر اكرم(ص) به مدینه مهاجرت كرد، این دو قبیله، اسلام را پذیرفتند و در سایه‌ی اسلام، اختلافات دیرینه را كنار گذاشتند و با یكدیگر مهربان شدند. اما گاه و بى‏گاه، آتش این اختلافات شعله‏ور مى‏شد و آنان با یكدیگر درگیر مى‏شدند.

روزى دو نفر از قبیله‌ی اوس و خزرج، از افتخاراتشان بعد از اسلام صحبت مى‏كردند و هر یك از آن دو، قبیله‌ی خود را برتر از دیگرى مى‏شمرد. ناگهان گفت‏وگوى آنان شدت گرفت. افراد دو قبیله رو در روى یكدیگر قرار گرفتند و دست به اسلحه بردند. پیامبر اكرم(ص) از ماجرا با خبر شد. نزد آنان رفت و بار دیگر صلح را بین آنان برقرار كرد. خداوند یگانه، آنان و تمام مسلمانان را به وحدت و مهربانى با یكدیگر دعوت مى‏فرماید:

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، از خدا بترسید آن‏چنان كه شایسته‌ی اوست، ونمیرید مگر این كه مسلمان باشید و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراكنده نشوید و نعمت خدا را بر خود به یاد آورید آن‏گاه كه دشمن هم بودید و او دل‏هایتان را به هم مهربان ساخت و به نعمت او برادر شدید و بر لبه‌ی پرتگاهى از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد. خداوند این چنین آیات خود را براى شما بیان مى‏كند، شاید هدایت شوید.

آیات 102 و 103

چه كسى از همه مردم بهتر است

مردى خدمت رسول اكرم(ص) رسید و پرسید: «چه كسى از همه‌ی مردم بهتر است؟» پیامبر(ص) فرمود: «آن كس كه از همه بیش‏تر امر به معروف و نهى از منكر كند و آن كس كه از همه پرهیزكارتر باشد و در راه خشنودى خدا از همه بیش‏تر كار كند.» در حدیث دیگرى پیامبر اكرم(ص) مى‏فرماید: «كسى كه امر به معروف و نهى از منكر مى‏كند، جانشین خداوند در زمین و جانشین پیامبر و كتاب است.»

امر به معروف و نهى از منكر، دعوت كردن مردم به انجام كارهاى نیك و شایسته و بازداشتن مردم از كارهاى زشت و ناپسند است. با این كه این دو فریضه، بسیار مهم هستند و انجام آن‏ها واجب است، اما فقط كسانى باید به این كار اقدام كنند كه شایستگى لازم را داشته باشند. چه بسا كسانى كه با امر به معروف و نهى از منكرِ خود، دیگران را از هر چه معروف بیزار مى‏كنند و مردم را به سوى كار زشت مى‏كشانند. افرادى كه اقدام به امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنند باید مانند پیامبر(ص) و امامان (ع) اخلاق نیكو داشته باشند و با روى خوش و سخن زیبا و با محبت، دیگران را راهنمایى كنند. راهنمایىِ دیگران اگر به صورت درست انجام شود، موجب انس و الفت و مهربانى مى‏شود، و بر عكس، اگر به صورت نادرست انجام گیرد، موجب جدایى مسلمانان خواهد شد. خداوند مهربان مسلمانان را به این كار مهم دعوت كرده است:

و باید از میان شما گروهى باشند كه دعوت به نیكى و امر به معروف و نهى از منكر كنند و آنان رستگارانند. و همانند آنان نباشید كه پس از آن كه نشانه‏هاى روشن به ایشان رسید پراكنده شدند و اختلاف كردند، و آنان عذابى بزرگ خواهند داشت.

آیات 104 و 105

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی آل عمران - آیات 92 الی 200 جزء چهارم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.