تبیان، دستیار زندگی
خداوند مهربان به مسلمانان دستور مى‏دهد كه وقتى مى‏خواهند در راه خدا انفاق كنند، از چیزهایى بخشش كنند كه آن‏ها را دوست دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی آل عمران- آیات 92 الی 97

آن‏چه را دوست دارید انفاق كنید

خداوند مهربان به مسلمانان دستور مى‏دهد كه وقتى مى‏خواهند در راه خدا انفاق كنند، از چیزهایى بخشش كنند كه آن‏ها را دوست دارند. كسى كه در راه خدا چیزى را مى‏بخشد، بین عشق به خدا و عشق به مال، عشق به خدا را انتخاب مى‏كند، وگرنه بخشیدن چیزى كه مورد علاقه و قابل استفاده نیست، كار آسانى است.

نوشته‏اند كه زبیده، همسر هارون‏الرشید، قرآن بسیار گرانبهایى داشت كه با طلا و جواهرات تزیین شده بود و علاقه‌ی فراوانى به آن داشت. یك روز، هنگام تلاوت قرآن، با خود گفت: براى من از همه چیز عزیزتر، این قرآن است و باید آن را در راه خدا انفاق كنم. شخصى را دنبال جواهرفروشان فرستاد و جواهرات و تزیینات قرآنش را فروخت. با پول جواهرات، در بیابان‏هاى حجاز، چاه‏هاى آب حفر كرد تا مردم از آن‏ها استفاده كنند. این چاه‏ها، امروز هم وجود دارد. در قرآن مى‏خوانیم:

هرگز به خیر و نیكى نخواهید رسید، مگر آن كه از آن‏چه دوست دارید انفاق كنید، و هر چیز كه انفاق كنید حتماً خدا به آن داناست.

آیه‌ی 92

غذاهاى پاك بر بنى‏اسرائیل حلال بود

روزى یهودیان نزد پیامبر (ص) رفتند و گفتند: چگونه اسلام گوشت و شیر شتر را حلال مى‏داند، با این كه در آیین ابراهیم(ع) و حضرت نوح(ع) حرام بوده است و به همین دلیل یهود هم آن‏ها را بر خود حرام مى‏داند. خداوند در قرآن به آنان پاسخ مى‏دهد:

تمام خوراكى‏ها بر بنى‏اسرائیل حلال بود، مگر آن‏چه اسرائیل پیش از نزول تورات بر خود حرام كرده بود. بگو: اگر راست مى‏گویید تورات را بیاورید و آن را بخوانید. از آن پس، هر كس بر خدا دروغ بندد، از ستمكاران است. بگو: خدا راست مى‏گوید. پس، از آیین ابراهیم یكتاپرست، پیروى كنید و او از مشركان نبود.

آیات 93 الى 95

نخستین خانه‌ی خداپرستى

تاریخ و منابع اسلامى به ما مى‏گوید كه خانه‌ی كعبه به دست آدم(ع) ساخته شد و سپس در توفان نوح(ع) آسیب دید و بعد به وسیله‌ی حضرت ابراهیم(ع)تجدید بنا شد.

كعبه نخستین خانه‌ی توحید و با سابقه‏ترین پرستشگاهى است كه در روى زمین وجود دارد. خانه‏اى است كه براى مردم و به سود همه‌ی مردم در سرزمینى پر بركت و در نقطه‏اى كه محل اجتماع است ساخته شده است.

یهودیان مى‏گفتند: چگونه پیامبر اسلام خود را وفادار به آیین پیامبران بزرگ خدا، مخصوصاً ابراهیم(ع) مى‏داند در حالى كه تمام پیامبران، بیت‏المقدس را محترم مى‏شمردند و به سوى آن نماز مى‏خواندند، ولى پیامبر اسلام از آن قبله روى گردانده و كعبه را قبله‏گاه مسلمانان كرده است. اما خداوند مهربان، خانه كعبه را قبله مسلمین قرار داد و دلایل آن را چنین بیان فرمود:

نخستین خانه‏اى كه براى مردم بنا شد، همان است كه در سرزمین مكه است. كه پر بركت است و براى جهانیان، سبب هدایت است. در آن نشانه‏هاى روشن و مقام ابراهیم است و هر كس داخل آن شود، ایمن است و براى خدا، حج آن خانه، بر مردمى كه قدرت رفتن به آن را داشته باشند واجب است، و هر كس كافر شود، پس به راستى خدا از جهانیان بى‏نیاز است.

آیات 96 و 97

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی آل عمران - آیات 92 الی 200 جزء چهارم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.