تبیان، دستیار زندگی
آنچه در ذیل می خوانید مقدمه ای است برای بررسی كاركرد مباحث مطرح در رسانه ها و جایگاه فعالیتهای رسانه ای در پیشبرد سیاست دولتها.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش راهبردی رسانه ها


آنچه در ذیل می خوانید مقدمه ای است برای بررسی كاركرد مباحث مطرح در رسانه ها و جایگاه فعالیتهای رسانه ای در پیشبرد سیاست دولتها.

نقش راهبردی رسانه ها

اگرچه این موضوع به جهت گستردگی و پراكندگی فضاهای رسانه ای نیازمند مجالی در خور برای بیان كارشناسی و تخصصی می باشد ولی سعی شده است به بیانی ساده، مواردی در این خصوص ارائه شود.

از اوائل دو دهه ی آخر قرن بیستم "عصراطلاعات" آغاز شد كه دردهه ی آخرهزاره ی دوم  به دوران " اطلاعات وارتباطات"  تبدیل شد و با رشد روز افزون نرم افزارها و سخت افزارهای اطلاعاتی و ارتباطاتی و بهره مندی عموم مردم جهان از آنها اکنون جا دارد دهه ی جاری از قرن اول هزاره ی سوم را "عصر رسانه" بنامیم.

شدت و دامنه ی تأثیرات رسانه ها امروز بسیارفراتر از چند دهه ی قبل شده است. رسانه دیگرفقط یك ابزار خبر رسانی،تفریحی ، اطلاع رسانی و آموزشی نیست. رسانه به یک منبع مهم آگاهی بخش برای هدایت افکار عمومی ، بیانگر بسیاری ازدیدگاه ها ، باعث گسترش اندیشه ها و سازنده آرا تبدیل شده است . به وجهی که امروزه مقدمه و متن اصلی چالش ها، رقابت، تضادها و تعارضات و حتی جنگ فکری - اعتقادی بیش و پیش از هرعرصه ای در رسانه ها با ابزاری پیچیده و شیوه هایی حرفه ای و تخصصی با سرمایه گذاری کلان و هنگفت در جریان است.

جامعه ی جهانی به اهمیت روزافزون و لزوم بهره مندی شایسته تر از رسانه ها اذعان دارد و برای دستیابی به سخت افزار و نرم افزار پیشرفته تر برای استفاده ی بیشتر و بهتر از رسانه ها تلاش می نماید و با فراهم آمدن زیرساخت های ارتباطی اغلب کشورها و ابداع ابزار رسانه ای نوین و سخت افزارها و نرم افزارهای پیشرفته، می توان گفت بشر در واقع راه رستگاری خود را در امکان بهره مندی بهینه از رسانه می جوید!

امروزه رسانه میدان جنگ نرم پیچیده ای گردیده است که به مراتب تأثیرگذارتر از تحولات جنگ سخت نظامی، مردمان را به شکلی نامحسوس اسیر و شیفته و مسحور خویش گردانده و آنها را درجهت رسیدن به اهداف گردانندگان خویش استثمار می کند

این روزها رسانه وابستگی مردم جهان به خویش را هرلحظه بیش از پیش می گرداند و وسایل ارتباطی، شبکه های ماهواره ای، فیلم ها، بازیهای رایانه ای و... که روزی تنها بعنوان تسهیل کننده زندگی و ابزار تفریحی به آنها نگریسته می شد آنچنان خود را به صورت خزنده در دل و فکر و ذهن مخاطبان خویش جا نموده اند که زندگی بدون آنها تقریبا غیرممکن جلوه می کند.

امروزه رسانه، بسترسازی روانی - اجتماعی است که سرنوشت بخش وسیعی از جهان را در رویارویی بزرگ تاریخی تعیین خواهد کرد. امروزه رسانه میدان جنگ نرم پیچیده ای گردیده است که به مراتب تأثیرگذارتر از تحولات جنگ سخت نظامی، مردمان را به شکلی نامحسوس اسیر و شیفته و مسحور خویش گردانده و آنها را درجهت رسیدن به اهداف استعماری و استکباری گردانندگان خویش استثمار می کند.

نقش راهبردی رسانه ها

با این اوصاف، بی گمان رسانه اکنون بُرنده ترین سلاح جنگ های امروزیست؛ سلاحی که می تواند سازنده و هم ویرانگر باشد. این سازندگی و یا ویرانگری را با فهم و درک عمیق و دقیق نیات، اهداف پیدا و پنهان، شیوه ها و روش های کار رسانه ای و پیامدهای ایفای نقش آنها و بازشناسی ماهیت جریان های رسانه ای – تبلیغی، می توان تبیین و تشریح نمود.

به همین دلیل طراحی و انجام مطالعات و تحقیقات تخصصی با هدف شناخت واقعی، دقیق و عمیق ریشه ها، روش ها، اهداف و پیامدهای ایفای نقش جریان های رسانه ای در جوامع مختلف اهمیت و ضرورت بسیار دارد.

اتفاقاتی كه امروز در اطراف كشور ما و با ابعاد جهانی در حال رخ دادن است، نتیجه ی سال ها فعالیت و برنامه هایی است که کشورهای غربی برای نفوذ به اذهان و افكار مردم جهان با استفاده از امكانات و ابزارها و روش های رسانه ای زمینه سازی نموده اند، ضمن اینکه هم اکنون نیز در جهت اهداف خود و در راستای برنامه ریزی های گذشته غول های رسانه ای خویش را در تکمیل آنها به کار گرفته است.

برای مثال چنانچه نگاهی گذرا به اتفاقات و چگونگی انتشار اخبار و فعالیت های رسانه ای دنیای غرب در قبال جهان اسلام که بیشتر در همین منطقه ی غرب آسیا(خاورمیانه) رقم می خورد بیندازیم به برنامه سازی ها و نوع متفاوت انعکاس آنها در عرصه ی جهانی به گونه ای که دشمنان اسلام از آنها بهره مندی بیشتری داشته باشند پی خواهیم برد.

اینكه امروزه مشاهده می شود یك جوان تحصیلكرده اروپایی و یا آمریكایی حاضر می شود از آسایش فراهم شده در جامعه ی غربی گریزان شود و خود را با مشقات فراوان به گروههای تروریستی تكفیری برساند و در كنار آنان فجیع ترین و وحشیانه ترین اعمال غیر انسانی را نسبت به عده ای انسان بی گناه  و بی پناه روا بداند محصول منحوس سالها تلاش رسانه های غربی با اهداف تعریف شده و راهبردهای مشخص می باشد و به نوعی شبیه سازی های این اتفاقات در فیلم های دهه های گذشته ی کمپانی های فیلم سازی مشهور قابل مشاهده است.

اتفاقاتی كه امروز در اطراف كشور ما و با ابعاد جهانی در حال رخ دادن است، نتیجه ی سال ها فعالیت و برنامه هایی است که کشورهای غربی برای نفوذ به اذهان و افكار مردم جهان با استفاده از امكانات و ابزارها و روش های رسانه ای زمینه سازی نموده اند

توصیه می شود به چگونگی انتشار اخبار لحظه به لحظه از تکفیری های داعش که جمعیت آنان بر اساس آمارهای مختلف ارائه شده حداکثر از پنجاه هزار نفر تجاوز نمی کند و یا همچنین بازتاب گسترده رسم ناپسند قمه زنی در جمعیت محدود چند هزار نفری، ازیک سو و سکوت خبری و عدم اطلاع رسانی و یا نشراخبار بسیار محدود از بزرگترین تجمع مردمی جهان و حضور میلیونی شیعیان در مراسم اربعین، از سوی دیگر توجه بفرمایید. آن چه از مقایسه ی این دو شیوه فعالیت رسانه ای جلوه می نماید اسلام ستیزی و اسلام هراسی جبهه ی استکباری است که تمام رسانه های خود را برای نمایش چهره ای خشن و وحشتناک از اسلام و علی الخصوص مذهب شیعه که خود را حامی مستضعفین و دشمن مستکبرین معرفی نموده است به صف کرده است.

حسن خسروآبادی

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

نقش رسانه ها در مذاکرات هسته ای

بیماری رهبری،شیطنت رسانه های غربی و چند نکته

 رسانه هایی که عاشورا را به بیراهه می برند