تبیان، دستیار زندگی
یهودیان از هنگام ظهور اسلام، دشمنى خاصى نسبت به این آیین نشان دادند و با نفوذ و گسترش اسلام، تلاش خود را بیش‏تر كردند و سعى داشتند مردم را به هر صورت به آیین خود متوجه سازند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

شما نمى‏دانید

یهودیان از هنگام ظهور اسلام، دشمنى خاصى نسبت به این آیین نشان دادند و با نفوذ و گسترش اسلام، تلاش خود را بیش‏تر كردند و سعى داشتند مردم را به هر صورت به آیین خود متوجه سازند.

مثلاً یهودیان و مسیحیان، هر یك سعى مى‏كردند ثابت كنند حضرت ابراهیم(ع) پیامبر بزرگ خدا، كه در میان تمام پیروان مذاهب از او به بزرگى یاد مى‏شود، از آنان است. یهودیان مدعى بودند كه او از ما و پیرو آیین ما است. مسیحیان نیز همین ادعا را داشتند. خداوند در قرآن كریم آنان را سرزنش مى‏كند كه در مسائل مربوط به مذهب خودشان كه از آن علم و اطلاع داشتند، بحث و گفت‏وگو كردند و دچار اشتباهات بزرگ شدند؛ پس چگونه در مورد چیزى كه از آن اطلاعى ندارند بحث و گفت‏وگو مى‏كنند و اصولاً نزاع آنان درباره‌ی ابراهیم(ع) بیهوده است؛ زیرا او سال‏ها قبل از حضرت موسى(ع) و حضرت عیسى(ع) زندگى مى‏كرده و تورات و انجیل سال‏ها بعد از او نازل شده‏اند. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

اى اهل كتاب، چرا درباره ابراهیم نزاع مى‏كنید، در حالى كه تورات و انجیل بعد از او نازل شده است؟ آیا نمى‏اندیشید؟ شما همان كسانى هستید كه درباره‌ی آن‏چه نسبت به آن آگاه بودید گفت‏وگو كردید، پس چرا درباره‌ی آن‏چه آگاه نیستید گفت‏وگو مى‏كنید؟ و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید. ابراهیم نه یهودى بود و نه نصرانى؛ بلكه یكتاپرست مسلمان بود و از مشركان نبود. به راستى نزدیك‏ترین مردم به ابراهیم، همانا پیروان او و این پیامبر و مومنان هستند. و خدا یاور مومنان است.

آیات 65 الى 68

آنان نمى‏فهمند

بعضى از یهودیان كوشش مى‏كردند افراد سرشناس و مبارزى از مسلمانان مثل «معاذ» و آ‌«عمار» و دیگران را به آیین خود دعوت كنند و با وسوسه‏هاى شیطانى از اسلام بازگردانند. فكر مى‏كردند اگر بتوانند در یك یا چند نفر از یاران نزدیك پیامبر نفوذ كنند، ضربه‌ی بزرگى بر اسلام وارد مى‏شود و براى آنان موفقیت بزرگى است. خداوند در قرآن مى‏فرماید:

گروهى از اهل كتاب دوست دارند كه شما را گمراه كنند و آنان گمراه نمى‏كنند مگر خودشان را و نمى‏فهمند.

آیه‌ی 69

دست بردارید

خداوند مهربان به قوم یهود و نصارى اخطار مى‏كند كه دشمنى و لجاجت را كنار بگذارند؛ و چون نشانه‏هاى پیامبر را در تورات و انجیل خوانده‏اند، دست از انكار دین حق و پیامبر اكرم(ص) بردارند. خداوند مهربان آنان را براى گمراه كردن خود و منحرف ساختن دیگران سرزنش مى‏كند و مى‏فرماید:

اى اهل كتاب! چرا به آیات خدا كافر مى‏شوید با آن كه خودتان گواهى مى‏دهید؟ اى اهل كتاب! چرا حق را به باطل مى‏آمیزید و حقیقت را پنهان مى‏كنید، در حالى كه خودتان مى‏دانید.

آیات 70 و 71

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی آل عمران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.