تبیان، دستیار زندگی
آشنایی فیلم سازان جوان با معارف دینی و ارتباط با علما هدف اصلی از برگزاری جشنواره است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دومین نشست خبری ششمین جشنواره نماز و نیایش


آشنایی فیلم سازان جوان با معارف دینی و ارتباط با علما هدف اصلی از برگزاری جشنواره است

دومین نشست خبری ششمین جشنواره نماز و نیایش

حبیب ایل‌بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در نشست خبری با اشاره به اولویت اصلی برنامه‌ها قبل و بعد از برگزاری جشنواره نماز و نیایش در راستای آشنایی فیلم‌سازان جوان با معارف دینی و ارتباط با علما تأكید كرد: آشنایی فیلم سازان جوان با معارف دینی و ارتباط با علما هدف اصلی از برگزاری جشنواره است.

حبیب ایل‌بیگی توضیحات خود در مورد اهداف و مراحل برگزاری ششمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین را در دو محور انگیزه‌ها و برنامه‌های كلان جشنواره و اطلاعات روند برگزاری دسته‌بندی كرد و گفت: موضوع نماز و اهمیت آن در دین ما بر كسی پوشیده نیست و تأكیدات زیادی در این مورد وجود دارد.

دومین نشست خبری ششمین جشنواره نماز و نیایش

وی با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری نماز در اهواز در روزهای اخیر دستاوردها، برنامه‌ها، طرح‌ها و فعالیت‌هایی كه در حوزه نماز ابراز شده را منبعی قابل‌توجه دانست و افزود: پیام‌های مقام معظم رهبری به این اجلاس نیز در این سال‌ها، تأكید زیادی بر بهره‌گیری از جنبه‌های هنری در فرهنگ‌سازی در حوزه نماز و نیایش داشته به صورتی كه در پیام سال 1391 می‌فرمایند: تلاش‌های فرهنگی هنری و برنامه‌ریزی‌های آموزشی همه باید به‌گونه‌ای طراحی و اجرا شود كه نماز روز به روز در میان مردم به‌ویژه در میان جوانان رونق بگیرد. ایشان همچنین در پیام امسالشان نیز به بهره‌گیری از شیوه‌های هنری در رسانه‌های تصویری و صوتی در فرهنگ‌سازی این امر و تلاش نهادهای مرتبط در این راستا تأكید ویژه‌ای داشته‌اند.

ایل‌بیگی در ادامه گفته‌های خود افزود: ما به‌عنوان انجمن سینمای جوانان ایران این افتخار را داریم كه در طول سال‌های گذشته چراغ شاید تنها جشنواره با نگاه ویژه به امر نماز را روشن نگه‌داشته‌ایم. انجمن به‌منظور فرهنگ‌سازی، آثار تولیدشده را گردآوری و به نمایش می‌گذارد تا هنرمندان این حوزه امكان ادامه فعالیت خود را پیدا كنند.

دومین نشست خبری ششمین جشنواره نماز و نیایش

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به این نكته كه جشنواره را برای جشنواره برگزار نمی‌كنیم افزود: جشنواره نماز و نیایش مقدمه و موخره‌ای خواهد داشت. هنرمندانی كه در این حوزه فعالیت می‌كنند با حضور در فضای معنوی كه برایشان پیش‌بینی‌شده آن جنبه‌های معرفتی لازم را فرا خواهند گرفت. بسیاری از این هنرمندان با تكنیك‌های سینما آشنا هستند. اما آنچه برای انجمن اهمیت دارد برگزاری مجموعه برنامه‌هایی در جشنواره نماز و نیایش است تا علاوه بر كسب معارف لازم، هنرمندان بتوانند ارتباط‌هایی را كه با متخصصین دینی و مذهبی لازم دارند برقرار كنند.

وی ادامه داد: بنابراین با برنامه‌ریزی انجام شده مراكز دینی چون بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء كه زیر نظر آیت جواد آملی اداره می‌شود در برگزاری جشنواره نقش مهمی خواهد داشت. این مركز یكی از مراكز آموزشی و پژوهشی در حوزه امور دینی است. معتقد هستیم. ارتباط با این‌گونه مراكز محتوای لازم برای هنرمندان را فراهم خواهد كرد. بنابراین نشست‌های متعددی برای هنرمندان در قم پیش بینی شده است. امیدواریم این نشست‌ها بتواند به ارتباط دوطرفه منجر بشود كه از سوی بزرگان ما تأكید شد. مخصوصاً با توجه به بیانات مقام معظم رهبری كه تأكید ویژه‌ای به برقرار ارتباط فیلم‌سازان با علمای دینی دارند.

دومین نشست خبری ششمین جشنواره نماز و نیایش

حبیب ایل‌بیگی در خصوص برنامه‌هایی كه برای بعد از برگزاری جشنواره در نظر گرفته‌شده خاطرنشان كرد: بعد از برگزاری جشنواره امكان رشد استعدادهای شناسایی‌شده در این جشنواره فراهم خواهد شد. كه البته نیازمند حمایت‌های مراكز و دلسوزان فرهنگ و هنر و حوزه‌های دینی و مذهبی است. این جزو اولویت‌ها است كه هنرمندان را حمایت بكنیم. امیدواریم این هنرمندان با حضور در نشست‌های معرفتی كه برایشان پیش بینی شده در این حوزه نیز دانش لازم را كسب كنند تا بخش عمده نیازهای هنری متدینین كشور توسط این هنرمندان تأمین بشود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پایان‌ بخش اول صحبت های خود از افتتاح ششمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین در روز دوشنبه 15 دی‌ماه در شهر قم و با حضور آیت‌الله جوادی آملی و دكتر حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران سازمان سینمایی خبر داد. وی افزود بعد از اقامه نماز ظهر به امامت آیت الله جوادی آملی، ایشان بیاناتی را برای حاضرین ایراد خواهند كرد.

دومین نشست خبری ششمین جشنواره نماز و نیایش

وی سپس با اشاره به آمار برگزاری جشنواره افزود: جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین در سه بخش فیلم كوتاه، فیلم‌نامه و عكس برگزار می‌شود كه درمجموع  در بخش فیلم تعداد 143 فیلم كوتاه داستانی، 103 مستند كوتاه، 9 انیمیشن و 17 فیلم كوتاه تجربی، در بخش تك عكس 810 قطعه عكس و در بخش مجموعه عكس 105 قطعه عكس و در بخش فیلم‌نامه نیز 252 فیلم‌نامه متقاضی شركت در بخش آزاد و 52 فیلم‌نامه نیز برای شركت در بخش فیلم‌نامه اقتباسی از متون ادبی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد. از این بین تعداد 39 فیلم كوتاه، 42 عكس و 11 فیلم‌نامه به بخش مسابقه این جشنواره راه پیدا كرده است. داوران بخش‌های مختلف جشنواره نیز عبارت‌اند از: بخش فیلم: منوچهر محمدی، محمدمهدی عسگر پور و هادی نائیجی، در بخش فیلم‌نامه: مجید شیخ انصاری، هادی مقدم دوست و مهدی بنكدار و در بخش عكس نیز: یدالله عبدی، محمدحسین حیدری و داود عامری به داوری آثار پرداخته‌اند كه در روز 18 دی در شب میلاد پیامبر برگزیدگان معرفی خواهند شد.

دومین نشست خبری ششمین جشنواره نماز و نیایش

در ادامه نشست فرید فرخنده كیش معاون امور استان‌های انجمن با اشاره به تغییرات انجام‌شده در نگرش برگزاری جشنواره گفت: باید كاربرد جشنواره را رو به سمتی تأثیرگذار تغییر بدهیم و صرفاً به نمایش فیلم اكتفا نكنیم. جشنواره نماز و نیایش درواقع یك تشكل بزرگ از هنرمندانی است كه به سینمای دینی می‌پردازند. از این رو باید در قالب این گردهمایی پژوهش‌های لازم در خصوص سینمایی دینی یك سرانجامی بگیرد. امیدواریم با تأسیس دبیرخانه دائمی جشنواره در شهر قم این شهر به‌عنوان قطب فرهنگی سینمای دینی كشور شناخته شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره در جهت كمك به فیلم‌سازان و هنرمندان جوان در راستای تولید فیلم‌های دینی و كاستی در حوزه پژوهش كه توسط داوران و كارشناسان حاضر در این دور شناسایی شده افزود: نشست‌های معرفتی با حضور اساتید دینی و نشست‌های فرهنگی با حضور اساتید سینمایی تشكیل خواهد شد.

دومین نشست خبری ششمین جشنواره نماز و نیایش

این نشست‌ها عبارت‌اند از: سه نشست معرفتی با عنوان: امام خمینی و راهبرد هنر و سینمای دینی با حضور علیرضا زهادی مدیریت امور سینما و هنرهای تصویری در بنیاد نشر آثار امام خمینی (ره)، نماز انسان و زندگی با حضور آیت‌الله حسن مخبر از مجموعه‌ی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء و قامت شخصیت نماز در گستره تاریخ با حضور آیت‌الله سید محمود صادقی و نیز دو نشست فرهنگی صدا در سینما با حضور محمدرضا دلپاك و كارگردانی با مجتبی راعی كه البته این دو نشست با محوریت سینمای دینی و تجربیاتشان در خصوص ساخت فیلم دینی برگزار خواهد شد.

وی در پایان صحبت‌های خود خبر از بازدید لوكیشن فیلم محمد رسول‌الله در روز آخر جشنواره توسط فیلم‌سازان و میهمانان جشنواره داد.

دومین نشست خبری ششمین جشنواره نماز و نیایش

حبیب ایل‌بیگی در بخش دوم صحبت‌های خود در جریان نشست خبر گفت: كتابچه‌ای با موضوع آیات و روایت بزرگان در حوزه نماز و نیایش برای آشنایی بهتر هنرمندان با مفهوم نماز و نیایش و استفاده از سوژه‌ها موجود در این كتابچه برای ساخت فیلم در اختیار فیلم‌سازان جشنواره قرار خواهد گرفت.

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به همكاری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، استانداری قم، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم، از بخش‌های جنبی جشنواره خبر داد و گفت: مجموعه فیلم‌هایی با موضوع امام خمینی و نماز و نیایش در بخش جنبی جشنواره نمایش داده خواهد شد و نیز دیدارهایی برای فیلم‌سازان از برخی مكان‌های مذهبی شهر قم ترتیب داده‌شده است.

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منبع:

روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران