تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در گفتگویی با عوامل سازنده سریال موفق «پرده نشین»،به بررسی این مجموعه تلویزیونی از زوایای مختلف پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«پرده نشین» روحانیتی از جنس مردم

سریال پرده نشین

سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در گفتگویی با عوامل سازنده سریال موفق «پرده نشین»،به بررسی این مجموعه تلویزیونی از زوایای مختلف پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش سینما و تلویزیون موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در گفتگو با محسن کیایی کوشیده تا به ظرایف شکهای رخ داده برای براتعلی بپزدازد.

کیایی با اشاره به لحظات عاشقانه این کاراکتر می‌گوید:«ابتدا این هراس را داشتم که قرار است در سریالی با موضوع روحانیت بازی کنم و ممکن است هر لحظه کار به سمت شعاری شدن پیش برود. اما چند عامل باعث شد این اتفاق نیفتد. اول حساسیت آقای شعیبی موقع نگارش فیلمنامه است. دوم هوش او است که برای نقش های روحانیت انتخاب های درستی داشت. اگر به جای آقای آئیش یا برق نورد دو بازیگر دیگری قرار می گرفتند امکان این که سریال رنگ شعاری بگیرد وجود داشت. یعنی انتخاب ها، انتخاب های درستی بود. این ظرایف باعث موفقیت سریال شده. فتن به سمت موضوعاتی که خط قرمز محسوب می شوند کار را برای سازندگان سخت تر می‌کند؛حالا این خط قرمز می تواند سیاسی – اجتماعی باشد یا مذهبی و دینی. مخصوصا در تلویزیون این سختی ها بیشتر هم می‌شود. به هر حال تلویزیون یک سری محدودیت و خط قرمز هم برای خودش دارد. مهم ترین نکته ای که همیشه در فیلمنامه هایی که خودم می نویسم رعایت کرده ام، قصه است. یعنی باید مسیری طراحی کرد که قصه را بدون لکنت تعریف کنیم. به نظر من دیگر نکته مهم سریال «پرده نشین» قصه گو بودن آن است. این قصه توسط آدمی گفته می‌شود که کارش را بلد است. بهروز شعیبی با حساسیت زیاد بالای سر نویسندگان حضور داشت و این خودش برای من دلگرمی بود.»

وی این مجموعه تلویزیونی را «روحانیتی از جنس مردم» نامید و افزود:«تا الان روحانیت را در سریال های مختلف دیده ایم. واقعا کاربرد این قشر در سریال ها چه بوده؟ جز این که روحانی می آید یک خطبه عقد می خواند، یا موعظه می داد، گره ای را باز می کرد و. .. چهره دیگری از آن ها در سریال ها ندیده ایم. الان «پرده نشین » کاربرد درستی از روحانیت نشان می دهد. نشان می دهد که روحانی ما چه آدم خوبی است، چه قدر درست به زندگی نگاه می‌کند و از جنس مردم است. حالا اشکالی ندارد اگر نقدی هم بر او داشته باشیم. یا کاراکتر من (براتعلی) در شرایطی قرار می گیرد که دچار شک می‌شود که لباس بپوشد یا نپوشد. یعنی ما پرداخت درستی به روحانیت داشته ایم و از آن طرف روحانیت هم حساسیتی نداشته. چون می بیند پرداخت درستی انجام شده. به نظرم می‌شود این الگو را برای دیگر اقشار جامعه هم پیاده کرد؛ یعنی می توان به همه گروه ها درست و منطقی و دو سویه پرداخت. نتیجه اش هم پرمخاطب شدن تلویزیون است. خیلی ها می گفتند مردم تلویزیون نمی بینند ولی وقتی به آن ها احترام بگذاری، قصه را درست تعریف کنی، ساختار خوبی داشته باشد، با عجله و دم دستی سریال نسازی، مردم تلویزیون می بییند. تا الان از بازخوردهایی که گرفته ام واقعا خیلی ها «پرده شین» را می بینند.»

احمد رنجبر این گفتگو را برای بخش سینما و تلویزیون تبیان تهیه کرده است.

تنظیم: هومن بهلولی