تبیان، دستیار زندگی
مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره فیلم عمار چهارشنبه شب دهم دی ماه با حضور خانواده های شهدا و چهره های فرهنگی، هنری و انقلابی در سینما فلسطین برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنجمین جشنواره فیلم عمار


مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره فیلم عمار چهارشنبه‌شب دهم دی‌ماه با حضور خانواده‌های شهدا و چهره‌های فرهنگی، هنری و انقلابی در سینما فلسطین برگزار شد.

پنجمین جشنواره فیلم عمار

پس از سخنرانی نادر طالب‌زاده، دبیر جشنواره از برندگان بخش‌های جنبی تقدیر شد.

برندگان بخش پوستر

هیات داوران در بخش پوستر ضمن تقدیر از طراح پوستر فیلم‌های گاو خشمگین، روسری‌های رنگین و نورالدین پسر ایران، فانوس جشنواره را به مهدی بادیه‌پیما برای طراحی پوستر فیلم‌های آن مرد خواب بود و چریکه بی‌دنگ و پویا رئیسی برای پوستر فیلم باباخون داد اهدا کرد.

برترین‌های فیلمنامه

هیات داوران در بخش فیلمنامه، لوح تقدیر بخش فیلمنامه بلند را به سروش بهاری برای اثر تجارت خانه شهر اهدا کرد همچنین فانوس جشنواره را به امیرعباس ربیعی برای فیلمنامه امشب برای همه بهتر از هزار شب است تقدیم کرد.

بهترین نماهنگ‌ها

تقدیر از برگزیدگان بخش نماهنگ پنجمین جشنواره فیلم عمار در حضور احمدعلی راغب و محسن صفایی‌فر انجام شد. فانوس جشنواره بخش نگاه ویژه به 3 نماهنگ پیر فرزانه اثر ابوالفضل حاجیان با موضوع اقتصاد مقاومتی، نماهنگ جرم پرواز اثر پویا بابایی با موضوع ترور هواپیمای ایرباس و شهدای مظلوم آن و نماهنگ حماسه نادر اثر عبدالحسن رفیعی‌نژاد با موضوع تنها جنگ دریایی و رویارویی با ناو متجاوز آمریکا در خلیج‌فارس اهدا شد. هیأت داوران با بررسی 43 اثر بخش مسابقه نماهنگ، ضمن تقدیر از آثار نجات، خیلی دور اما نزدیک، هم‌آواز طوفان، نفرین به جنگ، جنگ رسانه‌ای داعش، تسلیم هرگز، بغض 8 ساله، مادران گمنام و مجموعه تیزرهای کالای کشتار، این آثار را شایسته دریافت فانوس جشنواره معرفی کرد: سکینه جمشیدی، معروف به «ننه سکینه» زنی که برای رزمندگان دفاع مقدس نان می‌پخت تا مدیون شهدا نباشد، برای تقدیر از مسعود شجاعی‌طباطبایی روی سن آمد. سکینه جمشیدی در سخنانی گفت: اگر امام حسین آن موقع که شهیدش کردند 70 نفر یار داشت اما الان که به هر گوشه نگاه می‌کنی 70 میلیون پشت رهبر ایستاده‌اند. همه ما باید بدانیم و آمریکا هم باید بداند که اگر پایش را از خط قرمز ما فراتر بگذارد همه ما کوچک و بزرگ و زن و مرد مقابل او می‌ایستیم. وی افزود: من 5 فرزند داشتم که همه را راهی جنگ کردم. همانطور که حضرت زینب در سوگ فرزندان شهیدش ناراحتی کشید، من هم از جانبازی فرزندم ناراحتی کشیدم ولی برای اینکه به اسلام خدمت کرده‌ام افتخار می‌کنم. سپس پدر و مادر مسعود شجاعی‌طباطبایی، کاریکاتوریست مطرح کشورمان روی سن حاضر شدند تا با حضور وی از فرزندشان تجلیل شود. تقدیرنامه مسعود شجاعی‌طباطبایی توسط علی صدری‌نیا قرائت شد.

هیات داوران در بخش فیلمنامه، لوح تقدیر بخش فیلمنامه بلند را به سروش بهاری برای اثر تجارت خانه شهر اهدا کرد همچنین فانوس جشنواره را به امیرعباس ربیعی برای فیلمنامه امشب برای همه بهتر از هزار شب است تقدیم کرد.

برندگان نقد و مقاله سینمایی

طبق نظر هیات داوران، در بخش نقد سینمایی آرین طاهری برای اثر «ساختار روایی در سینمای مقاومت: زبان، زیباشناسی و بلاغت»، علی عبدی برای اثر «پذیرایی ساده؛ روایت انفجار خشم روشنفکر ایرانی» و میلاد فلاح برای اثر «نقد هرمنوتیک نوین بر فیلم نوح» شایسته دریافت لوح تقدیر جشنواره شدند. هیات داوران در بخش مقاله فانوس جشنواره را به علی عبدی برای اثر «جشنواره عمار و خاکریزهای فتح نشده انقلاب» و علی جعفری برای اثر «آسیب‌شناسی بازنمایی دفاع مقدس در سریال‌های تلویزیونی» اهدا کرد. تجلیل از مسعود ده‌نمکی با حضور عصمت فلکیان که در زمان جنگ برای رزمندگان دفاع مقدس دستکش می‌بافت بعد از جنگ برای سربازان لب مرز دستکش می‌بافت و حالا برای هنرمندان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی دستکش می‌بافد و با حضور خانواده شهید جوادیان و مادر شهید علی خلیلی، شهید امر به معروف برگزار شد. عصمت فلکیان با اشاره به اینکه 24-23 سال است که بافتنی می‌بافد، بیان کرد: 3 سال تهران بودم و بافتم و یزد هم بافتم. کار دیگری نمی‌توانستم برای رزمندگان بکنم. تا مدتی قبل هم می‌بافتم تا اینکه چشمانم دچار مشکل شد و دکترها گفتند دیگر نمی‌توانم بافتنی ببافم. خداوند به خانواده شهدا صبر بدهد. من غیر از این کاری نمی‌توانستم بکنم. تنها آرزویی که دارم یک بار می‌خواهم بروم دیدار رهبر و ایشان را از نزدیک ببینم. تنها آرزوی من دیدار نزدیک با مقام معظم رهبری است. ان‌شاءالله خداوند رهبرمان را نگه دارد و عمرشان را طولانی کند. وی سپس یکی از لنگه‌های دستکش بافت خودش را به مسعود ده‌نمکی اهدا کرد. لنگه دیگر به مسعود شجاعی‌طباطبایی اهدا شد. ده‌نمکی هم در سخنانی گفت: شما بچه‌های عمار سونامی دهه نود هنر انقلاب هستید. نیامده لرزه به تن کسانی که این عرصه را حیاط خلوت خود می‌دانستند انداختید. ان‌شاءالله این عرصه در دهه‌های آینده در اختیار شما باشد و میدان‌دار آن باشید و ما از شما یاد بگیریم. وی افزود: این چند سال و بویژه این 10 سال سینما به من چیزی آموخت که به شما می‌گویم، بدانید باید بین عزتی که خدا می‌دهد و عزتی که دیگران می‌دهند، یکی را انتخاب کنید.

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منبع : مهر