تبیان، دستیار زندگی
پایگاه تحلیلی «جینز» آمریکا در مقاله ای تحلیلی، به بررسی وضعیت فعلی بازمانده های عبدالمالک ریگی در گروهک ترویستی «جندالله» پرداخته و نوشته که این جمع در سراشیبی تضعیف و از هم گسیختگی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته هایی از جانشین عبدالمالک ریگی


پایگاه تحلیلی «جینز» آمریکا در مقاله‌ای تحلیلی، به بررسی وضعیت فعلی بازمانده‌های عبدالمالک ریگی در گروهک ترویستی «جندالله» پرداخته و نوشته که این جمع در سراشیبی تضعیف و از هم گسیختگی است.

پایگاه خبری تحلیلی «جینز» آمریکا که معمولاً به بررسی وقایع نظامی می‌پردازد، این بار به بررسی وضعیت گروهک تروریستی «جندالله» پرداخته و نوشته که این گروه، پس از دستگیری و اعدام «عبدالمالک ریگی»، در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

جندالله

این پایگاه ابتدا به تاریخچه تشکیل «جندالله» پرداخته و نوشته که «گروه جندالله در 20 آوریل سال 2003 اعلام موجودیت کرد ولی نبرد نظامی خود را از سال 2005 آغاز کرد. از زمانی که رهبر این گروه توسط دولت ایران دستگیر و سپس به دار آویخته شد، ضربه‌ای جدی به ساختار جندالله وارد شد.»

«جینر» در ادامه به وضعیت فعلی این گروه پرداخته و با اشاره به اثرات منفی اعدام ریگی بر «جندالله» نوشته «از آن زمان به بعد، روند فعالیت جندالله، به دلیل انشقاق درونی و چند دستگی، سیری نزولی داشته است. در حال حاضر، محمدظهیر بلوچ رهبری این گروه را برعهده دارد، وی که در سال 1357 به دنیا آمده، مدرک دیپلم دارد و از سال 2003 تا 2007 به قاچاق مشغول بوده است.»

سابقه رئیس جدید یاران قدیمی ریگی به این شرح است: «محمدظهیر در سال 2008 به جندالله پیوست؛ در ابتدا به فرماندهی یک واحد رسید، سپس معاون ریگی شد و بعد از دستگیری عبدالمالک جانشین وی شد.»

بستگان قربانیان عملیات تروریستی ریگی بر سر جسد عزیزانشان

مقاله‌نویس «جینز» به روی فعلی سکه تروریست‌های «جندالله»، یعنی وضعیت فعلی آنان هم پرداخته و نوشته «از زمان مرگ ریگی، فعالیت‌های جندالله به دلیل انشقاق‌های داخلی در سیر نزولی قرار گرفته است. از 2011 تا 2014، اعضای جدا شده از جندالله، سه گروه دیگر تشکیل دادند.»

مهم‌ترین گروه جدا شده، «حرکت انصار ایران» است که چندی بعد، به حرکت الانصار تغییر نام داد. رئیس این گروه «حسن خان بلوچ» نام دارد که متولد سال 1356 شمسی در بلوچستان است؛ وی از سال 1999 به قاچاق مشغول می‌شود. «حسن خان» در سال 2008 به جندالله پیوست ولی همزمان با دستگیری «عبدالمالک ریگی» یعنی در سال 2010، به امارات رفت و با پولی که در آنجا به وی داده شده بود، گروه خود را تأسیس کرد.

گروه دیگری که از جندالله جدا شده، «جیش العدل» است که در 27 مارس 2013 اعلام موجودیت کرد. رئیس این گروه هم صلاح‌الدین فاروقی است که در سال 1361 شمسی به دنیا آمده است.

«از زمان مرگ ریگی، فعالیت‌های جندالله به دلیل انشقاق‌های داخلی در سیر نزولی قرار گرفته است. از 2011 تا 2014، اعضای جدا شده از جندالله، سه گروه دیگر تشکیل دادند.»

دستگیری «عبدالمالک ریگی» که در این گزارش بارها به آن اشاره شده است، حاصل همکاری نیروهای اطلاعاتی ایران و خلبانان جنگنده رهگیرهای ارتش این کشور در سال 2010 بود.

در آن سال، عبدالمالک ریگی با تغییر چهره و ارائه گذرنامه جعلی به گیت فرودگاه امارات متحده عربی، با هدف ملاقات با مقامات پنتاگون و دریافت کمک‌، راهی قرقیزستان شد تا در پایگاه هوایی مناس، با میزبانان خود دیدار کند.

هواپیمای حامل این تروریست اما از حریم هوایی ایران رد می‌شد. روز سه‌شنبه 4 اسفند 1388، مسئول کنترل رادار در حریم هوایی ایران از خلبان این هواپیما خواست که فرود بیاید. خلبان اما بر خلاف پروتکول‌های بین‌المللی، از قبول درخواست مقامات هوایی ایران سر باز زد.

در این هنگام با هماهنگی فرمانده پایگاه نهم شکاری نیروی هوایی ارتش ایران، دو فروند جنگنده فانتوم اف-4 و یک فروند تام‌کت اف-14، در نزدیکی هواپیمای مسافربری قرقیز به پرواز درآمدند و با پایفشاری کاپیتان هواپیمای مسافربری بر موضع خود، یکی از فانتوم‌ها 200 گلوله در نزدیکی بدنه هواپیما شلیک کرد که پس از این تهدید عملیاتی، هواپیمای حامل این تروریست، مجبور به فرود شد.

ریگی در دادگاه محاکمه و پس از روبرویی با خانواده قربانیان بلوچ عملیات تروریستی گروه تحت امر خود، به دار مجازات آویخته شد.

بخش سیاست تبیان


منبع : جهان نیوز