تبیان، دستیار زندگی
قاسم بن علا، دست خطی از امام حسن عسكری علیه السّلام آورد كه حاوی لعن بر احمد ابن هلال بود و در ابتدای آن به وكلا و خواص خویش در عراق توصیه فرموده بود كه از این صوفی ریاكار برحذر باشید. در حالی كه احمد بن هلال، پنجاه و چهار حجّ به جای آورده بود و بیست مرتب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهنمی شدن یار امام عسکری علیه السلام!


شهادت امام حسن عسکری(ع)

بعضی از ما تصور می کنیم که برای خوب بودن و دنبال خوبی ها بودن حتما باید یک معجزه صورت بگیرد یا کسی بیاید و جور کش ما در این راه بشود و در همه مراحل به ما توضیح بدهد که چه بکنیم و چه نکنیم ...


گاهی بهانه می آوریم که اگر ما هم عصر پیامبر و یا امامان علیهم السلام بودیم اینقدر گمراه نمی شدیم و در راه کمال با مانعی مواجه نمی شدیم .

این یک تصور اشتباه است چه انسان های بزرگی که همنشین اولیاء الله بودند و این همنشینی نه تنها برایشان سودی نداشت که خشم خدا را هم موجب شدند چرا که نعمت همنشینی با اولیاء الله مسولیت ما را سنگین تر می کند و راه توجیه خطاها را بر ما می بندد نمونه اش یار دیرین امام حسن عسکری علیه السلام .

قاسم بن علا، دست خطی از امام حسن عسكری علیه السّلام آورد كه حاوی لعن بر احمد ابن هلال بود و در ابتدای آن به وكلا و خواص خویش در عراق توصیه فرموده بود كه از این صوفی ریاكار برحذر باشید. در حالی كه احمد بن هلال، پنجاه و چهار حجّ به جای آورده بود و بیست مرتبه آن با پای پیاده بود....

احمد بن هلال از نزدیكان و خواص ائمه بود كه عمری را در مصاحبت ایشان سپری كرده و واسطه بین شیعیان و امامان متأخّر در انتقال سوالات و درخواست‌ها و جواب ایشان بود.

وجاهت و منزلت او نزد امامان به حدّی بود كه بسیاری از شیعیان در صحّت دست نوشته امام عسكری تردید كردند و اصحاب و خواص امام در كوفه گفتند به ملاقاتش بروید و همچنان احادیث و نقل قول‌هایش را بنویسید (و معتبر بدانید). پس قاسم بن علا را وادار كردند تا دوباره در این‌ باره به محضر امام برسد و حضرت امام عسكری نیز توضیحات بیشتری مرقوم داشتند:

«تصمیم ما در مورد ابن هلال - كه از رحمت خداوند به دور باد - صادر شد. روش و منش او اینطور گشته كه در كار ما بدون اذن و رضایتمان دخالت می كند -كه خداوند گناهش را نبخشد و لغزشش را نادیده نگیرد - خودسرانه تصمیم می گیرد و خواست ما را اجراء نمی كند بلكه طبق هوا و هوس خویش عمل می نماید. پس ما بر این كارهایش صبر كردیم تا اینكه ادّعاهای منحرف در عقیده (توحید و نبوت) اظهار داشت. و ما اخبار انحرافاتش را - كه خداوند او را از رحمت خویش به دور بدارد - از گروهی از دوستانمان گرفته بودیم، پس دستور دادیم كه این مسئله را با خواص از شیعیان ما در میان بگذارند. و ما از ابن هلال به خداوند تبرّی میجوییم و نیز از هر كس كه از او تبرّی نجوید». [رجال‏ الكشی، صص 535 و 536]

همانا راستى كلید تمام خوبیها و قفل در تمام باب بدیهاست و هر كسى این صفت را دارا باشد از تمام وادیهاى گناه و رسوائی ها و عیب‏ها نجات پیدا می ‏كند و حضرت امیر المومنین علیه السّلام فرمود كه راستگو بر شریفترین جاهاى نجات قرار گیرد و گرامى باشد و دروغگو در مقامى بسیار پست باشد

نمونه این آدم ها در تاریخ کم نیستند امثال طلحه ها و زبیرها ، امثال کنعان پسر نوح ، همسر حضرت لوط و ....این ها علی رغم اینکه نعمت مصاحبت با اولیاء الهی را داشتند منحرف شده و مستحق عذاب الهی شدند .

پس این بهانه ها برای ما کار به جایی نمی رساند ما راهنمایی داریم چون قرآن و دستورالعملی کامل از باید ها و نباید ها که از بهترین الگوهای بشر در اختیار ما قرار داده شده است پس چرا همیشه دنبال یک مرشد خیالی می گردیم و در این راه فریب کسانی را میخوریم که به اسم عرفان دکانی برای درآمد خود باز کرده اند؟

آیا دستورات روشن خداوند متعال و رسول خدا و اهل بیت ایشان (علیهم السلام) برای ما کافی نیست؟

رسول اكرم صلّى اللَّه علیه و اله فرمود همانا من دو چیز گرانبها در میان شما می ‏گذارم كه اگر شما بر آن دو چنگ بزنید هرگز گمراه نخواهید شد بعد از من، یكى كتاب خدا و دیگرى فرزندان من است این دو از هم جدا نمی شوند تا اینكه بر من وارد شوند در كنار حوض پس رسول خدا فرمان به پیروى اهل بیتش داده تا روز قیامت‏. این بیان دلیل است بر اینكه در هر عصرى كسى از آل پیغمبر می باشد كه بپاخیزد با كتاب و سنت و عمل به دستورات كتاب نماید در تفسیرش و تفصیل حلال و حرامش و این قول را جز مردمان شیعه‏ ى دوازده امامى كسى قائل نیست و همین تفصیل نیز دلالت بر صدق  و درستى گفتارشان دارد.

پس واجب است كه بر مذهب شیعه بود و همانا راستى كلید تمام خوبیها و قفل در تمام باب بدیهاست و هر كسى این صفت را دارا باشد از تمام وادیهاى گناه و رسوائیها و عیب‏ها نجات پیدا می ‏كند و حضرت امیر المومنین علیه السّلام فرمود كه راستگو بر شریفترین جاهاى نجات قرار گیرد و گرامى باشد و دروغگو در مقامى بسیار پست باشد. (ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 316 )

فرآوری: محمدی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:

سایت پاتوق بچه شیعه ها

سایت درس هایی از قرآن

مطالب مرتبط:

بهترین سفارش‌ها که سبب عاقبت به خیری می‌شوند!

عاقبت بخیر شدن یعنی چه؟

چرا برخی هرگز رستگار نمی شوند؟

دستورالعمل ویژه برای دیدن بهشت قبل از مرگ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.