تبیان، دستیار زندگی
بیماری دیورتیکولوز قبل از آغاز قرن بیستم که هنوز آرد سفید به این شکل وارد بازار مواد غذایی نشده بود به ندرت در بین مردم مشاهده می شد؛ اما این روزها تعداد افرادی که از این مشکل رنج می برند رو به افزایش است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقابله با دیورتیکولوز: فیبر را دریابید


بیماری دیورتیکولوز قبل از آغاز قرن بیستم که هنوز آرد سفید به این شکل وارد بازار مواد غذایی نشده بود به ندرت در بین مردم مشاهده می شد؛ اما این روزها تعداد افرادی که از این مشکل رنج می برند رو به افزایش است.

دیورتیکول

دیورتیکولوز یا بیماری دیورتیکولی یک بیماری مربوط به روده ی بزرگ است. در واقع این بیماری عبارت است از برآمدگی‌های کیسه مانند یا همان دیورتیکول‌ها در دیواره‌ی روده‌ی بزرگ.

محققان هنوز به درستی دلیل اصلی ابتلا به این بیماری را تشخیص نداده اند اما به نظر می رسد که افزایش سن و مصرف کم فیبرهای غذایی، عدم مصرف میوه و سبزیجات و غلات کامل کافی می تواند در ابتلا به این بیماری دخیل باشد. در این مطلب مواد غذایی مقابله کننده با این بیماری را عنوان می کنیم.

دانه ها و مغزهای روغنی

سالهاست که پزشکان بر این بارو هستند که دانه ها و مغزها می توانند داخل کیسه های کوچک جداره ی کولون (روده ی بزرگ) مبتلایان به دیورتیکولوز جا خوش کنند و باعث بروز عفونت شوند. با این حال تاکنون هیچ یافته ی علمی این تئوری را به اثبات نرسانده است. دانه ها و مغزها سرشار از فیبر هستند که می توانند باعث تسکین دیورتیکولوز شوند. البته واکنش هر فردی نسبت به مواد غذایی با افراد دیگر متفاوت است. اگر شما بعد از مصرف یک ماده ی غذایی احساس درد یا نفخ و گاز معده می کنید یعنی اینکه به احتمال زیاد آن را به خوبی نجویده اید. اگر بعد از اصلاح این عادت باز همان ماده ی غذایی برایتان مشکل ساز شد آن را از برنامه ی غذایی تان حذف کنید و شرایط را بسنجید. بهترین کار این است که در این خصوص با پزشک تان مشورت کنید.

فیبرهای معجزه گر

فیبرها برای سلامت کولون لازم و ضروری اند. این ترکیبات مغذی از ابتلا به دیورتیکولوز پیشگیری می کنند و در صورت ابتلا، به کاهش التهاب و تسکین درد کمک می کنند. بهتر است بدانید که فیبرهای غیرمحلول در آب برای مقابله با این بیماری موثرتر از فیبرهای محلول در آب هستند. فیبرهای غیرمحلول به میزان زیادی در انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل وجود دارند که آب را به خود جذب کرده و باعث حجیم و نرم شدن مدفوع می‌شوند. در نتیجه کار دفع را راحت می سازند. فیبرهای محلول در آب به خصوص در بلغور جودوسر، بادمجان، عدس، سیب، گلابی و بلوبری هستند در داخل روده تبدیل به نوعی ژل نرم و چسبناک می شوند. متخصصان معتقدند که این ترکیبات می توانند از بروز یبوست جلوگیری کرده و همچنین به کاهش کلسترول بالای خون کمک می کنند.

فیبرها برای سلامت کولون لازم و ضروری اند. این ترکیبات مغذی از ابتلا به

دیورتیکولوز پیشگیری می کنند و در صورت ابتلا، به کاهش التهاب و تسکین درد کمک می کنند. بهتر است بدانید که فیبرهای غیرمحلول در آب برای مقابله با این بیماری موثرتر از فیبرهای محلول در آب هستند

شما باید میزان مصرف فیبر را بالا ببرید. برای اینکار سبوس را دریابید. می‌توانید با مصرف نان سبوس دار، برنج کامل و همچنین افزایش مصرف میوه و سبزیجات و حبوبات به میزان فراوانی فیبر دریافت کنید. برای جذب فیبر بیشتر حتما میوه ها و سبزیجات را با پوست میل کنید. البته به شرط اینکه این میوه ها و سبزیجات ارگانیک باشند. هر روز سالاد میل کنید.

شما باید روزانه بین 25 تا 35 گرم فیبر دریافت کنید. دو فنجان میوه، دو و نیم فنجان سبزیجات، سه سهم غذایی 30 گرمی غلات کامل و یک فنجان حبوبات نیازتان را فراهم می‌کند. توصیه می‌کنیم این میزان فیبر را به طور تدریجی وارد برنامه ی غذایی تان بکنید تا دچار مشکلاتی مانند نفخ و غیره نشوید. تا جایی که می‌توانید برنامه ی غذایی تان را متنوع کنید. به طور کلی فیبرها بهترین دوستان روده هستند چون باعث می‌شوند که مدفوع بدون درد و سختی دفع شود. در عوض برنامه ی غذایی فقیر از فیبر باعث بروز یبوست و مشکل و درد در حین دفع می‌شود که این وضعیت به مخاط روده آسیب می‌زند. زمانیکه مشکل حاد می‌شود بیماری نیاز به درمان با آنتی بیوتیک و عمل جراحی پیدا می‌کند. در نتیجه لازم است که تغییرات اساسی در عادت‌های غذایی خود ایجاد کنید. یعنی روز را با غلات کامل مفید و میوه آغاز کنید و در طول روز نیز از مصرف مواد غذایی حاوی فیبر غافل نشوید.

مصرف مکمل: لازم یا بیهوده؟

اگر مصرف مواد غذایی مناسب نتواند مشکل را برطرف سازد، مصرف مکمل های فیبر به عنوان مثال مکمل‌های تهیه شده از اسفرزه می‌تواند کمک کننده باشد. یادتان باشد که به همراه این مکمل ها باید به میزان زیادی آب بخورید و بدون تجویز پزشک مصرف آن ها را بیش از 7 روز طول ندهید.

نحوه ی مصرف این مکمل ها روی برچسب دارو نوشته شده است. این مکمل ها به صورت قرص یا پودر هستند. از آنجایی که فیبرها آب زیادی به خود جذب می کنند لازم است که با این مکمل ها آب زیادی نوشیده شود؛ در غیر اینصورت باعث بروز یبوست خواهند شد.

از اینها بپرهیزید

اگر فیبرها را دوست روده بدانیم، باید در مواد غذایی کم فیبر مانند برنج سفید، مواد غذایی تهیه شده از آرد سفید، غلات صنعتی شیرین و غیره هشیارتر باشید. این مواد غذایی حاوی فیبر اندکی هستند. حواستان به مصرف آب میوه ها نیز باشد. چون این نوشیدنی ها نیز فیبر کمی دارد. البته می توانید روزانه تا یک لیوان از این آب میوه ها استفاده کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

بیماری دیورتیکولار و درمان آن

منوی پیشنهادی برای روده‌های سالم

غذاهای ممنوع برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند

چه عواملی موجب سوء جذب غذا می‌شوند؟

تغذیه‌ی مناسب برای روده‌های بی‌اعصاب

تغذیه در سندرم روده تحریک‌پذیر

تغذیه در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

قاروقور شکم ربطی به گرسنگی ندارد

حل‌المسائل نفخ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.