تبیان، دستیار زندگی
هدف از این درس آشنایی با مفهوم نرمالیزه می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعجاز عددی حروف مقطعه - جلسه سوم

اعجاز عددی حروف مقطعه - جلسه سوم

هدف:

آشنایی با مفهوم نرمالیزه

فراوانی نرمالیزه :

به تعداد دفعات تکرار هر داده ، «فراوانی مطلق» آن داده می گویند. به عنوان مثال اگر با استفاده از نرم افزار فراوانی حروف در سوره حمد را به دست آورید، در ستون سمت راست نرم افزار جدولی را مشاهده خواهید کرد که در مقابل حرف «ا» عدد 23 و در مقابل حرف «ب» عدد 5 نوشته شده است.

این اعداد بدین معناست که در کل سوره حمد، حرف «ا» 23 مرتبه و حرف «ب» 5 مرتبه تکرار شده است. بنابراین فراوانی حرف «ا» و حرف «ب» در سوره حمد به ترتیب 23 و 5 می باشد.

در انتهای همین ستون عبارت «جمع کل: 149» مشاهده می شود و این بدین معناست که سوره حمد در کل شامل 149 حرف می باشد. عدد 149 را فراوانی کل نامیده می شود.

حال به تعریف «فراوانی نرمالیزه» می پردازیم...

اگر در همین نرم افزار روی کلمه فراوانی نرمالیزه اشاره کنیم، اعدادی نمایان می شود که به صورت اعشاری و کمتر از یک هستند. به عنوان مثال در مقابل حرف «ا» عدد 0/154 و در مقابل حرف «ب» عدد 0/034 نوشته شده است. در حقیقت تساوی های 0/154 = 23/149 و  0/034 = 5/149 را داریم.

یعنی فراوانی نر مالیزه برابر است با نسبت فراوانی مطلق هر داده به فراوانی کل.

به دست آمد که تنها حروف مقطعه یک حرفی، حروف ق، ص و ن هستند که ق در ابتدای سوره ق(50 امین سوره قرآن) و ص در ابتدای سوره ص(38 امین سوره قرآن) و ن در ابتدای سوره القلم(68 امین سوره قرآن) آمده است.

اکنون تلاش کنید با استفاده از نرم افزار به نتایج شگفت انگیزی که در رابطه با این حروف به دست می آید دست پیدا نمایید.

برای نمونه اگر فراوانی حرف ص را در تمامی سوره ها محاسبه کنیم، مشاهده می شود که حرف ص در سوره بقره با 157 بار تکرار بیشترین فراوانی را دارد. اما با توجه به تعداد آیات این سوره، فراوانی نرمالیزه حرف ص در این سوره «0/006» می باشد. فراوانی حرف ص در سوره ص برابر با 29 بوده و فراوانی نرمالیزه آن نیز برابر با 0/009 می باشد.

نکته شگفت انگیز در این سوره آن است که اگر اگر فراوانی نرمالیزه حرف ص را در تمامی سوره هایی که فراوانی حرف ص در آن ها از 29 بیشتر است را محاسبه کنیم خواهیم دید در بین همه آن ها فراوانی نرمالیزه حرف ص در سوره ص بیشترین مقدار را داراست!!

اکنون با توجه به این نتایج شگفت آور باید یادآوری کنیم که قرآن 1400 سال قبل و در دوره ای که کامپیوتر و نرم افزارهای مختلف وجود نداشت نازل شده ست، پس چگونه می توان باور کرد تمامی این نظم اتفاق افتاده اتفاقی باشد؟!!

تکلیف 1:

فراوانی نرمالیزه حرف ق را در تمامی سوره های قرآن محاسبه و در جدولی نمایش دهید و با استفاده از آن تلاش کنید همچون نمونه گفته شده به نتیجه گیری بپردازید.

روش نگهداری غلات - بخش علمی

تکلیف2:

فراوانی حروف در سوره ق را محاسبه و نتایج آنرا بیان کنید.

تکلیف 3:

سوره هایی که فراوانی حرف ص در آن ها از 29 بار تکرار بیشتر است را پیدا کرده و فراوانی نرمالیزه حرف ص در این سوره هارا محاسبه و نتایج حاصل را بیان کنید

گام نهایی:

اکنون با جمع بندی یافته ها و مطالعات خود و با کمک گرفتن از معلمان و مشاوران، تلاش کنید این مطالب را در قالب یک مقاله علمی تدوین نمایید.

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تهیه: ساجده طالب تاش

اعجاز عددی حروف مقطعه - جلسه اول

اعجاز عددی حروف مقطعه - جلسه دوم

اعجاز عددی حروف مقطعه - جلسه سوم