تبیان، دستیار زندگی
هدف از این درس آشنایی با بحث اعجازی عددی و حروف مقعطه می باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعجاز عددی حروف مقعطه - جلسه اول

اعجاز عددی حروف مقطعه

هدف:

آشنایی با بحث اعجازی عددی و حروف مقطعه

مقدمه:

قرآن وحی الهی و معجزة پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ است؛ كه با ظهورش در بیش از 1400 سال قبل، توانست تاثیرات شگرفی را بر جامعه بشری بگذارد.

این کتاب آسمانی با هدف به كمال رساندن تمامی انسان ها شامل سلسله احكامی و قوانینی است که بی شک عمل به آنها سعادت ابدی را در پی خواهد داشت.کتابی که آنچنان با قدرت و صلابت است که در پاسخ به شبهه پراکنی کوردلان این چنین سخن می گوید:

«و ان كنتم فی ریب ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورة من مثله...»(سوره بقره آیه 21)

(اگر درباره ی آن‌چه بر بنده ی خود (پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ) نازل كردیم شك و تردید دارید (دست كم) یك سوره همانند آن بیاورید؛ و گواهان خود را غیر خدا فراخوانید؛ اگر راست می‌گوید).

در حقیقت قرآن کریم با این آیه تمام مخالفان را به مبارزه طلبیده است؛ امّا به گواهی تاریخ، از زمان نزول قرآن تا به حال هیچ شخص یا گروهی نتوانسته است شبیه قرآن را بیاورد و این همان اعجاز قرآن است.

بنابراین قرآن کتابی است از جانب خداوند متعال که باید در اجرای دستورات آن تمام تلاش خود را به کار گیریم. کتابی که هم محتوایش بی بدیل است و هم الفاظش.

به عبارت دیگرخداوند متعال در قرآن عظیم، علاوه بر معانی و معارف دقیق، با حروف و اعداد و نحوه‌ی چیدمان آن‌ها، حقایق و اعجاز بی‌کرانی را به‌ ارمغان نهاده‌است.

کشف و معرفی این نظم عددی عجیب، نیازمند پژوهش های علمی دقیق و فراوانی است که هرچند پاره ای از قرآن پژوهان به آن همت گماشته اند اما همچنان نیاز است تا این پژوهش ها ادامه یابد.

یکی از این جنبه های نظم دقیق قرآن را می توان در «حروف مقطعه» مشاهده کرد. به جهت آشنایی با این حروف، در ادامه به معرفی اجمالی آنها می پردازیم.

حروف مقطعه

در آغاز برخی از سوره های قرآن کریم، یک یا چند حرف از الفبای عربی به چشم می خورند که باید جدای از یکدیگر و دقیقا مانند حروف الفبا خوانده شوند.به این حروف «حروف مقطعه» می گویند و در زبان های اروپایی نیز از آن ها به «حروف اسرار آمیز» یاد می شود. به عنوان مثال در ابتدای سوره بقره آمده است: الم که به صورت الف، لام، میم، خوانده می شوند.

شایان ذکر است در خود قرآن کریم و هم چنین روایات حضرات معصومین (ع) مطلبی كه به طور صریح از حقیقت معنایی این حروف پرده برداری نماید، به چشم نمی خورد. این مسئله موجب شده است دانشمندان و پژوهشگران اسلامی درباره حروف مقطعه نظرات گوناگونی را بیان نمایند؛ چنانچه فخر رازی در تفسیر خود در حدود بیست نظر را ذکر کرده است،که البته باید گفت که نمی توان به قطع و یقین تمامی آنها را رد و یا مورد قبول کرد.

هرچند برخی از این نظریه ها با آسمانی بودن قرآن تطابق بیشتری دارند. به عنوان مثال طبق یکی از این نظر ها که می توان آن را قابل قبول پنداشت، می گوید: حروف مقطعه رموزی میان خدا و پیامبر(ص) است كه جز اولیای مقرب الهی كسی به آن راه ندارد.

گفتنی است ظاهرا این نظریه براساس روایتی از امام جعفر صادق (ع)، مطرح شده است. ایشان در این حدیث نورانی می فرمایند: «الم، رمز و اشارتی است میان خدا و حبیب او محمد (ص) و چون خداوند خواسته تا كسی جز او برآن آگاه نگردد آن را به صورت حروف درآورده است تا آن رموز را از چشم اغیار دور نگاه دارد و تنها بر دوست، روشن و ظاهر سازد».

در همین راستا یکی از دانشمندان اسلامی به نام علامه بلاغی معتقد است: «جای شگفتی نیست كه در قرآن گفتگوهای رمزی و اشارت به اسرارخصوصی باشد كه تنها با رسول گرامی و امنای وحی انجام گرفته باشد».

همان طور که بیان شد تلاش برای رمزگشایی از معنا و مقصود این حروف طی قرون متمادی همواره وجود داشته است تا آنجا که در عصر حاضر و با حضور رایانه ها در عرصه های مختلف پژوهشی، قرآن پژوهان نیز تلاش کردند با به کارگیری این ابزار پیشرفته، حروف مقطعه قرآن را مورد مطالعه قرار دهند. گفتنی است تاکنون این تحقیقات نتایج قابل توجهی داشته است و همچنان نیز با پیشرف علم ریاضیات و کامپیوتر این بررسی ها ادامه دارد.

گام1:

با جستجوی در سایت های معتبر تلاش کنیدپیرامون «اعجاز عددی قرآن» و «حروف مقطعه» اطلاعات بیشتری را استخراج نمایید.

گام2:

سوره هایی که با حروف مقطعه آغاز می شوند را جستجو کرده و در جدولی مشابه جدول زیر بنویسید. هم چنین با حذف حروف تکرای مشخص کنید حروفی که به عنوان حروف مقطعه آمده اند چه حروفی هستند.

برای جستجو این سور می توانید ا زنرم افزار «جامع التفاسیر» که فایل آموزشی آن نیز در سایت تبیان موجود است استفاده نمایید.

ردیف

نام سوره

حروف مقطعه

1

2

3

...

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تهیه: ساجده طالب تاش

اعجاز عددی حروف مقطعه - جلسه اول

اعجاز عددی حروف مقطعه - جلسه دوم

اعجاز عددی حروف مقطعه - جلسه سوم