تبیان، دستیار زندگی
در انتخاب همسر، بی شک «کفویت» یکی از مهم ترین معیارهای اسلام است. معیاری که همه روانشناسان هم روی آن اتفاق نظر دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شباهت لازم نیست، متناسب باشید


در انتخاب همسر، بی شک «کفویت» یکی از مهم ترین معیارهای اسلام است. معیاری که همه روانشناسان هم روی آن اتفاق نظر دارند.

عشق

«کفو» در لغت، به معنای همطراز و همسنگ و همسان بودن در منزلت و قدر و ارزش‏ است. یعنی، زن و مرد از نظر شئون اجتماعى با هم متناسب باشند. میان زن و مرد بایستى توافق فکرى و تناسب روحى و اخلاقى وجود داشته باشد و دو همسر از نظر فرهنگ خانوادگى و روحیات، هم‌سطح یکدیگر باشند تا بتوانند به خوبى یکدیگر را درک نموده و کانون زندگیشان را گرم و پررونق نگه دارند.

اما به جز این موارد، کفویت مصداق های دیگری هم دارد. کفویت به معنای همسانی نیست. بلکه به معنی تناسب است. تناسبی که ممکن است یکی در آن بالاتر و یکی پایین تر باشد. اما این عدم همسانی در نهایت به تعادل و تفاهم منجر می شود.

اول تفاهم، بعد عرف

در جامعه ما عرف است كه سن، قد و تحصیلات مرد باید بیشتر از زن باشد. البته در برخی كشورها نیز چنین معیارهایی مطرح است ولی عوامل دیگری هم جز این 3 مورد در امر ازدواج دخیل هستند و فقط این موارد عاملی برای موفق بودن یا نبودن زندگی محسوب نمی‌شود.

خیلی وقت ها می شنویم که کسی می خواهد با فردی بلندقد یا كوتاه‌قدتر یا حتی با سن و تحصیلات كمتر از خود ازدواج كنند.

معمولا به این افراد توصیه می شود برای تصمیم‌گیری، توجه به سن، تحصیلات یا قد را کنار بگذارند و سایر عوامل را بررسی كنند و بسنجند. اگر طرف مقابل از نظر شخصیتی، اخلاقی، اعتقادی، فرهنگی، خانوادگی و... مورد قبول بود، این موارد نمی‌تواند مانع ازدواج شود. در غیر این صورت، اگر در روابط مشكلی ایجاد شود، وجود همین مشكلات باعث پررنگ‌ترشدن مسائلی مثل كوتاه بودن یا نبودن قد، تحصیلات كم و... خواهد شد.

برای تصمیم‌گیری قاطع باید با خودتان روراست باشید و همه جوانب را بررسی كنید. شاید در حال حاضر تحصیلات طرف مقابل برایتان خیلی مهم نباشد اما باید ببینید در آینده نیز چنین تفكری را خواهید داشت؟

هیچ تناسبی کامل نیست

هیچ تناسب و کفویتی به تنهایی نمی تواند باعث خوشبختی شما باشد مگر آنکه موافقت خانواده ها آن را کامل کند. بیشتر جوانان بر این باورند كه می‌خواهند با هم ازدواج كنند، نه با خانواده‌ها، درحالی كه اگر خانواده‌ای موافق ازدواجی نباشد، ممكن است مشكلاتی را در روند ازدواج و پس از آن در زندگی مشترك زوج به وجود بیاورند. علاوه بر این، نظر خود شما نیز مهم است.

روراست باشید

برای تصمیم‌گیری قاطع باید با خودتان روراست باشید و همه جوانب را بررسی كنید. شاید در حال حاضر تحصیلات طرف مقابل برایتان خیلی مهم نباشد اما باید ببینید در آینده نیز چنین تفكری را خواهید داشت؟ نكند بعدها این مسائل برایتان مهم شود و وقتی قرار بود در جمعی با همسرتان (كه همین آقاست) حضور داشته باشید و او را به دوستانتان معرفی كنید، خجالت بكشید یا در بحث‌ها و حرف‌هایتان ناخودآگاه مثلا بگویید تقصیر من بود كه آمد‌ه‌ام با آدمی كه دیپلم دارد، ازدواج كردم و از آن طرف هم آقا بگوید كه مقصر من بودم كه با فردی بزرگ‌تر از خود ازدواج كردم! و... درس خواندن و حضور در دانشگاه می‌تواند باعث تغییراتی (البته نوع مثبت) در فرد شود.

بهتر است با خود رك و راست باشید و تمام جوانب را بسنجید. البته نسبت به این موضوع نه خیلی احساسی برخورد نكنید و نه خیلی آن را برای خود بزرگ كنید. چنین ازدواجی نیازمند بررسی بیشتر است چون هم می‌تواند موفق باشد هم ناموفق. حتما به متخصص مشاور مراجعه كنید تا در تصمیم‌گیری درست كمكتان كند.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: سلامت، اسلام کوئست

مطالب مرتبط:

ازت راضی ام با تمام اختلافاتمان

با کی ازدواج کنیم؟

معیارها و ملاک‌های ازدواج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.