تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای «ولادت»، «رضای نامه» و «سفر عشق».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر عشق

معرفی کتابهای «ولادت»، «رضای نامه» و «سفر عشق».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
«ولادت»، «رضای نامه» و «سفر عشق

«ولادت»

رمان «ولادت» نوشته سعید تشکری بی شک یکی از بهترین کتاب‌هایی است که درباره زندگی امام هشتم شیعیان علی بن موسی الرضا (ع) نوشته شده است. تشکری در این رمان روایت هنرمندانه‌ای را برای روایت ماجراهای زندگی امام رضا(ع) برگزیده است و آن روایتی داستانی از زندگی و تلاش یاران آن حضرت است. تلاش و مجاهدتی که از شیعیان سال‌ها برای حفظ اسلام انجام داده‌اند و روایت این کتاب نیز از مجاهدت‌های یاران امام موسی کاظم(ع) پدر امام رضا(ع) شروع می‌شود و با روایتی بی‌نظیر سیر داستانی این ماجراها برای رسیدن حضرت به ایران و سپس دسیسه‌های مامون برای ایشان و خانواده‌شان پی گرفته می‌شود.

یکی از شخصیت‌های اصلی این کتاب دعبل، شاعر اهل بیت است که ابتدا برای هارون الرشید شعر سرود و بعد وقتی دید این حاکم ظالم کربلا را به آب بست و در حق اهل بیت ستم می‌‌کند از عباسیان روی بر می‌گرداند و شعرهایی در وصف اهل بیت می‌سراید که هنوز هم که هنوز است، ماندگار است. بخشی از ماجرای این کتاب به همسفری هاتف از یاران علی بن موسی الرضا و دعبل اختصاص دارند آنها با هم همسفر شده‌اند تا به دیدار مولا و امامشان برسند. در راه ناچار به طاهر حکمران بغداد می‌خورند. همان کسی که امین برادر مامون را کشته و با یک دست با مامون بیعت کرده و با دست دیگر با امام رضا(ع). طاهر که می‌فهمد این دو به سوی امام می‌روند،‌ قصد تکریمشان را دارد تا با آذوقه و لباس و مهر مخصوص آنها را راهی کند و ارادت خود را به امام نشان دهد و اینک ادامه ماجرا به روایت سعید تشکری در کتاب ولادت:

هاتف پاسخ داد:

- نه خلیفه را شناختی و نه مولایت را! من بی‌مرکب و گرسنه خوش‌ترم!

دعبل لبخندی زد.

- دیر یا زودش را نمی‌دانم حاکم بغداد! اما ای کاش مولایمان را قدر خودش می‌خواستی نه قدر خلیفه‌ای که برای حکومت خود و مهرورزی پارسیان به علی بن موسی،‌ او را می‌خواهد! مولایمان را برای خود و حکومت خود طلب کرده‌ای نه برای وجود و حضور مولایم.

طاهر غرید!

-می‌توانستی در بارگاه حاکمی دیگر هم چنین معلقه و خطابه بخوانی؟

-تو بگو طاهر! آیا اگر حاکمی دیگر بود ما را رها می‌ساخت؟

گفتی،‌ گفتیم! تو به ما لطف نمی‌کنی تا سزاوار سپاس باشی؛ تو بیعت خویش را پاس می‌داری.

هاتف پاسخ طاهر را آن چنان خوب گفت که دعبل در دل او را تحسین کرد.

-خوش‌تر داریم خود برویم! می‌توانیم برویم.

طاهر سری تکان داد.

گرسنگی و درد با آنها بود.

رنج بند و کمند!

اما از او چیزی نخواستند. طاهر تحقیر شده بود. اما روح مهر به علی بن موسی و بیعت با او ،‌آرامش می‌ساخت. نگاهی به طعام‌ها انداخت. دعبل نرفته بازگشت. ریسمانی از خورجین خود که از غلامان پس گرفته بود،‌ بیرون آورد و به طاهر گفت:

- این ریسمان طناب دار من است. عهد کردم اگر خطی،‌ دمی،‌ قدمی، نفسی جز به مهر علی بن موسی بردارم، مرا با همین به دار بکشند. عهد تو با خودت چیست؟ سردار حاکم!

گفت و با هاتف رفت.

انتشارات نیستان کتاب ولادت نوشته سعید تشکری را با قیمت 9200 تومان منتشر کرده است.

«رضای نامه»

کتاب «رضای‌نامه» (خوانشی از شبیه‌نامه‌های رضوی) اثر پژوهشی از رضا کوچک‌زاده است که به شبیه‌نامه‌های مربوط به زندگی و شهادت امام ‌رضا (ع) در چهار بخش پرداخته است.

رضا کوچک‌زاده درباره این کتاب گفت: این کتاب، نتیجه‌ جست‌وجویی‌‌ست متمرکز بر شبیه‌نامه‌های شهادت، زندگی و کرامات امام‌ رضا (ع). شبیه‌نامه‌ها از سندهای مهم شناخت فرهنگ و هویت نمایش ایرانی هستند. در این مجموعه، دو متن متفاوت از تعزیه‌نامه‌های شهادت امام‌ رضا (ع) و سه متن از حضور ایشان در زندگی و جامعه‌ زمان نگارش شبیه‌نویسان، پس از تصحیح و ویرایش آمده است؛ در حالی که بخش‌هایی نیز از شبیه‌نامه‌های دیگری را در بر دارد که گریزی دارند به حضور ایشان.

وی با بیان این مطلب که برخی شبیه‌نامه‌های این مجموعه برای نخستین‌بار است که شناسایی و منتشر می‌شوند، گفت؛ مهم‌ترین بخش این کتاب برای من ‌جدا از پرداخت متمرکز و موضوعی به شبیه‌نامه‌ها‌، خوانش بینامتنی شبیه‌نامه‌های همانند است که درک تازه‌ای از هنر و نوآوری شبیه‌نویسان را پیش رویم نهاد».

این پژوهش‌گر تصریح کرد: کتاب رضای‌نامه پس از پیش‌گفتار با مقاله‌ جای‌گاه شبیه‌نامه‌ها در تئاتر ایران آغاز شده و پس از بخش‌های شبیه تاریخی (شهادت‌خوانی)، شبیه کنونی (مناسب‌خوانی) و شبیه پیوسته (مصیبت‌خوانی) با دو پیوندان به پایان می‌رسد؛ امام‌ رضا (ع) در مجموعه‌های مدون شبیه‌خوانی و تصویر نسخه‌هایی کهن از شبیه‌نامه‌ها.

«سفر عشق»

کتاب «سفر عشق» با موضوع زیارت پیاده به قلم محسن موسوی گرمارودی به تازگی توسط انتشارات شاملو منتشر شده است.

محسن موسوی گرمارودی از نویسندگان و محققان کشورمان در گفت‌وگویی خبر از انتشار جدیدترین کتابش داد و گفت: کتاب «سفر عشق» با موضوع زیارت پیاده به تازگی توسط انتشارات شاملو منتشر شده است.

وی افزود: موضوع پیاده رفتن به زیارت اهل بیت علیهم السلام یک سنت تاریخی در فرهنگی شیعی است که از گذشته وجود داشته و بزرگان بسیاری به آن عمل می‌کرده‌اند که من در این کتاب به این موضوع پرداخته‌ام.

این کتاب پس از مقدمه به موضوعاتی چون زیارت پیاده در کلام الهی، زیارت پیاده در سیرة معصومان، زیارت پیاده در احادیث، زیارت پیاده در زندگی بزرگان، کاروان های پیاده، توصیه های حضرت آیت الله سیستانی، مفاهیم مختلف پیاده و پابرهنه بودن مثل پیاده بودن در زندگی معصومان و پیاده بودن در زندگی غیر معصومان، باید پیاده به استقبال معصومان رفت، زیارت پیاده و سنت حسنه وقف و مساله خدمت به زائران پرداخته است که در مجموع کتاب کاملی را تشکلی می‌دهد برای آنان که به سنت پیاده به زیارت رفتن علاقه مند هستند یا این کار را انجام داده‌اند و از پیشینه آن و اجر این عمل پسندیده به درستی اطلاع نداشتند.

انتشارات شاملو این کتاب را با قیمت 6هزار تومان منتشر کرده است.


منبع: فارس