تبیان، دستیار زندگی
آیت الله خاتمی آرزوی خود را برای فتنه گران گفته است و ایت الله علم الهدی نیز علت حصر را از دیدگاه خد بیان کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظرات جدید آیت الله خاتمی و علم الهدی درباره فتنه گران


آیت الله خاتمی آرزوی خود را برای فتنه گران گفته است و ایت الله علم الهدی نیز علت حصر را از دیدگاه خدا بیان کرده اند.

علت حصر سران فتنه از زبان علم الهدی

امام جمعه مشهد با بیان اینکه سران فتنه جرمشان در خرداد 88 قطعی شد اما کسی آنها را حصر خانگی نکرد گفت: حصر سران فتنه در راستای پیگرد جرم نبوده است.

علم الهدی

به گزارش جهان؛ آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد در گفت‌وگو با مهر با اشاره به مساله بغی سران فتنه و حصر آنها با بیان اینکه بغی مقوله‌ای غیر از محاربه است چراکه محاربه باید در دادگاه ثابت شود اما بغی یک مفهوم اجتماعی و تشخیص آن با عرف جامعه است اظهار داشت: هر کسی در جامعه‌ای حقی مازاد از حق خود مطالبه کند باغی است و سران فتنه ادعا داشتند که در انتخابات تقلب شده است و جامعه نیز برای آنها حقی در نظر گرفته بود که بیایند اعتراض خود را به مرجع قانونی که شورای نگهبان است اعلام کنند و مرجع قانونی هم باید حتی با بررسی صدها صندوق به اعتراض آنها رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه سران فتنه این حق را قائل نشدند و اردوکشی خیابانی و تقاضای ابطال انتخابات را کردند افزود: ابطال انتخابات تضییع حقوق 40 میلیون انسان بود و یک تقاضای مازاد بر حق و مطالبه غیرقانونی، تجاوز بر حقوق یک ملت محسوب می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی بغی را یک عنوان عرفی دانست و گفت: باغی در سطح عرف جامعه شناخته می‌شود اما اینکه سران فتنه باغی هستند یا خیر و در مساله بغی چگونه باید این امر پیگیری شود مربوط به دستگاه قضایی است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه حصر سران فتنه به معنای پیگرد قضایی نبوده است اظهار داشت: متاسفانه برخی سوءاستفاده می‌کنند و در این مساله مغلطه انجام می‌دهند، چراکه سران فتنه از ابتدایی که جرم را مرتکب شدند در حصر خانگی قرار نگرفتند.

وی تاکید کرد: سران فتنه در خرداد 88 جرمشان مشخص شد چراکه راهپیمایی غیرقانونی انجام دادند و اموال مردم را ضایع کردند و در این راستا انسان‌های بسیاری کشته شدند و اگر در این زمینه دستگاه قضایی مباشر قتل را پیدا نکند این افراد مسبب قتل هستند.

وی افزود: سران فتنه جرمشان در خرداد 88 قطعی شد اما کسی آنها را حصر خانگی نکرد اما از طرفی آنها روش و بغی خود را تا 25 بهمن 89 ادامه دادند.

آنچه در عرصه بیرونی اتفاق افتاد و مشاهده شد، اعتراض نبود بلکه اردوکشی خیابانی بود که در پی بیانیه‌های دعوت‌کننده به این امر صورت گرفت و فتنه سال 88 را ساخت و اگر اعتراض به صورت قانونی شکل می گرفت، مشکلی برای نظام درست نمی‌کرد

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: مساله حصر خانگی برای پیشگیری از جرم بود و قوه قضاییه این وظیفه و پیگرد جرم را در مساله حصر این آقایان انجام داد نه در سطح پیگرد جرم.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه اگر فرض بگیریم آقای دادستان به عنوان مدعی‌العموم نظر به پیگرد جرم داشته و آنها را حصر خانگی کرده است گفت: دادستان می‌تواند افرادی را در زندان نگه دارد و سپس پرونده آنها را به دادگاه بفرستد که این موضوع بنابر مصلحت انجام می‌گیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: ما باید بدانیم مساله حصر سران فتنه مساله پیگرد جرم نبوده است بلکه مساله پیشگیری جرم بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حصرهای خانگی در ابتدای انقلاب همچون حصر آیت‌الله شریعتمداری، سیدصادق روحانی و آیت‌الله منتظری نیز در همین راستا انجام گرفته است یا خیر؟ گفت: دقیقا؛ ما در زمان ابتدای انقلاب این حصرهای خانگی را داشتیم که به عنوان مثال حصر آقای منتظری هم در مقام پیشگیری از جرم انجام گرفت زیرا برخی افراد در آن زمان ناامنی ایجاد کردند و با استفاده از نام آن آقا اقداماتی خلاف عرف جامعه انجام دادند که این مساله جرم بود و برای اینکه جرمی صورت نگیرد حصر خانگی آنها صورت گرفت.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه وظیفه دستگاه قضایی پیشگیری از جرم است ولی می‌تواند مصلحت ببیند که به عنوان مثال من 10 سال در این مملکت نباشم افزود: این امر محاکمه محسوب نمی‌شود چراکه گاهی می‌گویند شما متهم هستید و کیفرت این است که 10 سال در این مملکت نباشی که این می‌شود محاکمه؛ البته بدون محاکمه نمی‌توانند فردی را کیفر کنند اما در مقام پیشگیری از جرم می‌گویند تو مبداء جرم هستی و فعلا 10 سال در این مملکت نباید حضور داشته باشی.

وی با اشاره به فضاسازی برخی افراد درخصوص حصر سران فتنه اظهار داشت: برخی در موضوع حصر بر روی پیگرد جرم تاکید می‌کنند، اما اینگونه نبوده است چراکه این امر در مقام پیشگیری از جرم صورت گرفته است.

امام جمعه مشهد افزود: سران فتنه از خرداد 88 تا بهمن 89 جرم انجام دادند؛ عوامل اینها در روز قدس شعار «نه غزه نه لبنان» گفتند، در روز 16 آذر عکس امام(ره) را پاره کردند و در روز عاشورا عزاخانه امام حسین(ع) را آتش زدند و در 25 بهمن 89 در مقابل راهپیمایی 22 بهمن قد علم کردند و خلاف نظام جمهوری اسلامی شعار جمهوری ایرانی را سر دادند.

وی تاکید کرد: با تمامی این جرائم از سوی سران فتنه حال باید دستگاه حاکم بگذارد تا همینطور جرم آنها ادامه پیدا کند؟ اما اینگونه نیست بلکه باید جلوی جرم آنها را بگیرد چراکه اموال و جان مردم در خطر است و در حد بالاتر می‌توان گفت نظام در خطر است.

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی جرمی با این وسعت دارد انجام می‌گیرد اگر گفتند دو نفر از خانه شان بیرون نیایند، این امر پیگرد جرم نیست بلکه پیشگیری جرم است.

آرزوی آیت الله خاتمی برای فتنه گران
احمد خاتمی

امام جمعه موقت تهران گفت:سرمایه نظام اسلامی مردم هستند و فتنه گران در حقیقت این سرمایه را در دنیا تباه کردند اما با این وجود مردم با نظام هستند وخواهند بود که نشانه آن حضور مردم در انتخابات اخیر بود.

به گزارش جهان؛ آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه فتنه سال 88 تجلی یک شورش داخلی علیه نظام اسلامی بود، آنچنان که جنگ تحمیلی نیز تجلی یک شورش خارجی علیه نظام بود، اظهار داشت: واقعیت آن است که در فتنه 88 اگر معترضان به انتخابات با استفاده از ظرفیت‌های قانونی که مقام معظم رهبری فرموده بودند خواست خود را مطرح می‌کردند، مشکلی نبود زیرا در هر انتخاباتی اعتراض هست و آن راهکار قانونی دارد.

وی افزود: اما آنچه در عرصه بیرونی اتفاق افتاد و مشاهده شد، اعتراض نبود بلکه اردوکشی خیابانی بود که در پی بیانیه‌های دعوت‌کننده به این امر صورت گرفت و فتنه سال 88 را ساخت و اگر اعتراض به صورت قانونی شکل می گرفت، مشکلی برای نظام درست نمی‌کرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ضربه‌ای که فتنه سال 88 به نظام زد، ضربه‌های اقتصادی و سیاسی بود که مسائل اقتصادی آن را باید اقتصاددانان بگویند و ضربات سیاسی آن را هم سیاسیون باید ارزیابی کنند، گفت: سرمایه نظام اسلامی مردم هستند و فتنه گران در حقیقت این سرمایه را در دنیا تباه کردند اما با این وجود مردم با نظام بودند، هستند و خواهند بود که نشانه آن حضور مردم در انتخابات ها و همچنین آخرین انتخابات ریاست جمهوری است.

آیت الله سید احمد خاتمی افزود: سران فتنه کاری کردند که دنیا این سرمایه را نبیند و یا اینکه عکسش را ببیند و بگونه ای آن را ترسیم کردند که نشان دهد تمامی مردم شورشگران خیابانی هستند در صورتی که این موضوع تحریف واقعیت بود.

وی همچنین گفت: اگر دنیا اکثریت مردم را می‌خواست ببیند باید حضور مردم در 9 دی ماه و در برخی استان ها در 8 دی ماه را می‌دید؛ بنابراین می‌توان گفت فتنه گران و سران فتنه با آبروی نظام اسلامی بازی کردند و این ضربه از ضربه های اقتصادی به نظام به مراتب فراتر است.

متاسفانه برخی سوءاستفاده می‌کنند و در این مساله مغلطه انجام می‌دهند، چراکه سران فتنه از ابتدایی که جرم را مرتکب شدند در حصر خانگی قرار نگرفتند

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتظار می‌رود اهل تحلیل در این عرصه وارد شوند و ضربه‌هایی که به آبروی نظام وارد شد را بررسی کنند، اظهار داشت: اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند فتنه گران سرمایه حضور 85 درصدی مردم را تباه کردند دلیلش همین است که آنها با آبروی نظام بازی کردند.

آیت‌الله سید احمد خاتمی در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا فعل سران فتنه را بغی بر نظام اسلامی می‌دانید یا خیر؟ گفت: در این عرصه تشخیص قاضی دادگاه مهم است و تشخیص‌های دیگر حرف اول را نمی‌زند و قاضی باید نظر دهد که آیا اینها باغی هستند یا خیر؛ اما فقه ما می‌گوید «الباغی من خرج علی امام عادل» که بر این اساس باغی آن کسی است که خروج بر امام عادل داشته باشد.

وی تاکید کرد: ما نیز امروز مقام معظم رهبری را رهبری عادل می‌دانیم.

امام جمعه موقت تهران در پایان با اشاره به چهارمین سالگرد حماسه نهم دی ماه، خاطر نشان کرد: در چهارمین سالگرد 9 دی از خدا می‌طلبیم که تنبه را بر فتنه‌گران و سران فتنه عنایت کند تا آنها با عذرخواهی از مردم و ولایت بتوانند این زخم را التیام بخشند و باید بدانند که بدون عذرخواهی مطلقا گره‌ای باز نخواهد شد

فرآوری: امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع : جهان نیوز/ مهر

مطالب مرتبط:

در 9 دی امسال چه گذشت؟

نامزدهای انتخابات و فتنه 88

فتنه گناه كبیره است