تبیان، دستیار زندگی
رجعت یکباره نیست یعنی مقارن ظهور امام زمان (علیه السلام) یکباره همه کسانی که قرار است رجعت کنند، برنمی گردند. براین اساس رجعت تدریجی است. لذا از قیام امام زمان (علیه السلام) تا بعد از شهادت امام زمان (علیه السلام) هم ، رجعت ادامه دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم جعفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمان وقوع رجعت مومنان!

رجعت

بحث رجعت بحث بسیار مهم و از تمایزات شیعه و از اعتقادات خاص شیعه است و فرقه های اهل سنت به این موضوع اعتقاد ندارند اگر چه به استناد قرآن در امت های گذشته رخ داده. اما با وجود پذیرش این موضوع این سوال همواره در مورد رجعت مطرح است که چه زمانی واقع می شود آیا این واقعه هم زمان با ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) صورت می گیرد یا اندکی بعد از ظهور؟

رجعت همزمان با ظهور

اگر چه اعتقاد به رجعت تقریباً وجه تمایز شیعه با سایر فرقه ها است اما رجعت اختصاص به شیعه ندارد. زیرا رجعت در امتهای گذشته نیز اتفاق افتاده و آیات فراوانی در قرآن به رجعت گروه هایی از کسانی که از دنیا رفته و دوباره برگشته اند اشاره می کند، از جمله: آیه 259 سوره بقره که در باره عزیر پیغمبر است.

در روایات منقول از معصومین (علیهم السلام) آمده که از ما نیست کسی که به رجعت ایمان نداشته باشد. پس ایمان به رجعت، نشانه پیرو مکتب اهل بیت بودن است. قرآن هم در آیات فراوانی به بحث رجعت پرداخته است.

اجمالاً اصل رجعت اجماعی است و رجعت برای همه نیست. بلکه برای مومنین محض که بیان و ظهور دولت حق را در همین عالم و در همین دنیا ببینند و برای کفار محض که بیایند، عذاب دنیاییشان را بچشند و بروند.

در روایات زمان رجعت مطرح شده ولی تا ظهور امام زمان(علیه السلام) تحقق پیدا نکند و دعوتی نباشد رجعتی هم نیست. بنابراین باید امام زمان (علیه السلام) ظهور بکنند، بعد از اینکه ایشان دعوت کردند عده ای از مومنین برای یاری حضرت برمی گردند تا حکومت عدل جهانی را بر پا بکنند.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: وقتی که حضرت قیام کند در عالم برزخ به مومن گفته می شود که صاحبت امام زمان ظهور کرده اگر دوست داری می توانی به دنیا بروی و به او ملحق بشوی. اگر هم می خواهی همین جا بمانی، بمان و منتظر کرامت الهی که همان قیامت و ثواب ها و نعمت های جاودانه اخروی است باش. گفته شده مومنین نوعاً برگشتن و رجعت را انتخاب می کنند.

نکته دوم اینکه رجعت یکباره نیست یعنی مقارن ظهور امام زمان(علیه السلام) یکباره همه کسانی که قرار است رجعت کنند، برنمی گردند. بر این اساس رجعت تدریجی است. لذا از قیام امام زمان (علیه السلام) تا بعد از شهادت امام زمان (علیه السلام) هم، رجعت ادامه دارد.

رجعت یکباره نیست یعنی مقارن ظهور امام زمان (علیه السلام) یکباره همه کسانی که قرار است رجعت کنند، برنمی گردند. براین اساس رجعت تدریجی است. لذا از قیام امام زمان (علیه السلام) تا بعد از شهادت امام زمان (علیه السلام) هم، رجعت ادامه دارد

در روایات نقل شده امام حسین(علیه السلام) رجعت نموده و حکومت می کنند. بعد از امام حسین(علیه السلام) رجعت ائمه دیگر(علیهم السلام) نیز ادامه دارد.

امام فرمود: هیچ مومنی نیست که کشته می شود مگر اینکه حتماً در دوران رجعت بر می گردد و به مرگ طبیعی از دنیا می رود. از این روایت که دو قید مومن بودن و با قتل از دنیا رفتن را دارد چنین فهمیده می شود که اگر کسی مومن باشد و با مرگ طبیعی از دنیا نرفته باشد در دوران رجعت می آید و با مرگ طبیعی از دنیا می رود.

مطابق آنچه از روایات فهمیده می شود، مومنین همه یکباره نمی آیند بلکه به تدریج هر کسی در دوره خاصی که معین شده و باید بیاید، به دنیا برمی گردد.

خلاصه سخن

حاصل سخن این است که گر چه در روایات ، هم در هنگام ظهور بحث رجعت مطرح شده ،هم بعد از ظهور بیان شده، اما اولاً باید به این مطلب توجه کرد تا دعوتی شروع نشود رجعت معنا ندارد. رجعت از خصوصیات ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) است و ثانیاً رجعت دفعی نیست بلکه تدریجی است. بنابر این هیچ استبعادی ندارد که بگوییم بعضی ها مقارن ظهور حضرت رجعت می کنند و بعضی ها بعد از ظهور حضرت.

بازآوری: دکتر جعفری     

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی، موجود در سایت رادیو معارف

مطالب مرتبط:

تفاوت رجعت با قیامت!

آیا رجعت عقلانی است؟

معنای رجعت در امت اسلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.