تبیان، دستیار زندگی
زنده یاد مرتضی احمدی از جمله هنرمندانی بود که کمتر کسی را می توان پیدا کرد که از او یاد و خاطره ای در ذهن نداشته باشد؛ چه از صدایش و چه از بازی های روان و تاثیرگذارش.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرتضی احمدی به روایت اهالی هنر و ورزش/ سمبل مهربانی


زنده‌یاد مرتضی احمدی از جمله هنرمندانی بود که کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که از او یاد و خاطره‌ای در ذهن نداشته باشد؛ چه از صدایش و چه از بازی‌های روان و تاثیرگذارش.

مرتضی احمدی

درگذشت مرتضی احمدی هنرمند محبوب و دوست‌داشتنی تئاتر، سینما، تلویزیون و رادیو، در آخرین روز پاییز 93 در حالی‌که جامعه هنری و مردم هنردوست کشورمان هنوز داغ از دست دادن هنرمندانی همچون زنده‌یادان مجید بهرامی، مرتضی پاشایی و انوشیروان ارجمند را در دل داشتند، بار دیگر جامعه و به خصوص هنرمندان را در شوک از دست دادن یکی از پیشکسوتان هنر این مرز و بوم عزادار کرد. هنرمندی که کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که از او یاد و خاطره‌ای در ذهن نداشته باشد؛ چه از صدایش و چه از بازی‌های روان و تاثیرگذارش.

انتظامی: جای او دیگر به راحتی پر نخواهد شد

عزت‌الله انتظامی که از شنیدن خبر درگذشت مرتضی احمدی بسیار متاثر شده، یاد روزهایی می‌افتد که همراه با او در تئاتر پارس و تماشاخانه فرهنگ پیش پرده‌خوانی می‌کردند، و درباره او به خبرآنلاین گفته: "مرتضی احمدی کسی بود که تمام نکات ارزشمند قدیمی را در کتاب‌ها و آثارش جمع می‌کرد و بعد هم به چاپ می‌سپرد. ما روی صحنه با هم خاطرات خیلی زیادی داشتیم و او سابقه بسیار درخشانی در تئاتر و سینما دارد."

انتظامی درباره نحوه آشنایی‌اش با زنده‌یاد مرتضی احمدی افزوده: "من در تئاتر پارس بازی می‌کردم که مرتضی برای خواندن به آنجا آمد. او سبک خودش را در پیش‌پرده‌خوانی داشت که مردم هم آن را خیلی دوست داشتند و در این کار واقعا موفق بود. من هم پیش‌پرده می‌خواندم و با هم دوست بودیم و بارها با هم روی صحنه رفتیم. تا این که من به آلمان رفتم و رابطه ما قطع شد."

آقای بازیگر اضافه کرده: "اما بعد از بازگشتم، دوباره با هم ارتباط گرفتیم. همیشه هر وقت می‌دیدمش به او عرض ارادت می‌کردم و خیلی دوستش داشتم. هر وقت هم از او خواهش می‌کردم که سر فیلمی حاضر شود، با روی باز می‌پذیرفت و مرا شرمنده خود می‌کرد."

او که این روزها خود به دلیل بیماری در خانه بستری است با اظهار تاسف خاطر نشان کرده: "متاسفانه در شرایطی هستم که در این هوا دکتر اجازه خروج از منزل به من نمی‌دهد وگرنه الان وظیفه‌ام بود که به خانه‌اش بروم و به خانواده‌اش تسلیت بگویم. متاسفم که مرتضی را از دست دادیم. جای او دیگر به راحتی پر نخواهد شد."

فخیم‌زاده: احمدی نه فقط هنرمندی برجسته که انسانی برجسته بود

مهدی فخیم‌زاده، بازیگر و کارگردان سینمای ایران هم درباره مرتضی احمدی به ایران تئاتر گفت: "با مرتضی احمدی سال‌ها دوست و همکار بودم. همیشه به ایشان ارادت خاصی داشتم، چرا که مرد بزرگی بود؛ نه فقط هنرمندی برجسته که انسانی برجسته بود."

او ادامه داد: "مرتضی احمدی، اطلاعات و قریحه و تبحر زیادی در زمینه لهجه تهرانی داشت و حتی کتاب‌هایی در این زمینه چاپ کرد. او به عنوان یک بازیگر، بیان بسیار درست و خوبی هم داشت که از سابقه پیش‌پرده‌خوانی‌اش ریشه می‌گرفت. فقدان ایشان ضایعه بزرگی است و به همه هنر دوستان تسلیت می‌گویم."

پرستویی: مردم به خاطر خاکی بودن مرتضی احمدی را خیلی دوست داشتند

پرویز پرستویی که در پیش از انقلاب با زنده‌یاد مرتضی احمدی در ضبط کاست‌هایی مخصوص رانندگان همکاری داشته، ضمن درگذشت این بازیگر توانای سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو به جامعه هنری و خانواده ایسن هنرمند درباره زنده‌یاد مرتضی احمدی به ایسنا گفت: "مردم به خاطر افتادگی و خاکی بودن مرتضی احمدی ایشان را خیلی دوست داشتند. من از قبل از انقلاب او را می‌شناختم. زمانی که کاست‌هایی را به کارگردانی ایشان در جهت فرهنگ شنیداری برای رانندگان به ‌ویژه رانندگان کامیون پر می‌کردیم، با هدف حمایت از این قشر که کمتر می‌توانستند تلویزیون ببینند و بسیار هم مورد توجه قرار گرفته بود."

پرستویی گفت: "تمام جامعه ورزش ایشان را می‌شناختند و به لحاظ علاقه‌ای که به ورزش و تیم پرسپولیس داشت، در تمام قراردادهایش قید می‌کرد در روزهایی که تیم محبوبش بازی دارد مقابل دوربین نرود."

این بازیگر با بیان اینکه از قدیم در منزل مرتضی احمدی رفت‌وآمد داشته است، خاطرنشان کرد: "این اواخر صدمه زیادی دیده بود و قد رشیدش خمیده شده بود."

فردوسی‌پور: مرتضی احمدی هنرمندی بود که جامعه هنری قدر‌ او را ندانست

عادل فردوسی‌پور تهیه‌کننده و مجری برنامه تلویزیونی 90 که پیش از این در یکی از برنامه‌ها خود میزبان زنده‌یاد مرتضی احمدی بود، از او به عنوان هنرمندی دوست‌داشتنی یاد کرد که جامعه هنری قدر‌ او را ندانست.

عادل فردوسی‌پور که از شنیدن خبر درگذشت زنده‌یاد مرتضی احمدی بسیار متأثر شده بود، درباره این بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو که علاقه زیادی به ورزش فوتبال نیز داشت به مهر گفت: آقای مرتضی احمدی خیلی دوست‌داشتنی بود و آدم را یاد تهران قدیم، یاد مادربزرگ و پدربزرگ، یاد پرسپولیس و طرفداران این تیم فوتبالی می‌انداخت و حضورش خیلی تأثیرگذار بود.

فردوسی‌پور درباره برنامه‌ای که مهمان آن زنده‌یاد احمدی بود، یادآور شد: آن برنامه خیلی دوست‌داشتنی و گرم بود. مخاطبان نیز استقبال خیلی خوبی از آن برنامه داشتند که آن استقبال و دوست‌داشتنی شدن برنامه به خاطر حضور آقای مرتضی احمدی بود.

این چهره شناخته شده عرصه کارشناسی فوتبال ایران که به عنوان مخاطب عرصه‌های مختلف هنری از جمله سینما و تئاتر نیز حضوری مستمر دارد با اشاره به ارتباط مداوم خود با زنده‌یاد مرتضی احمدی افزود: مدام با آقای مرتضی احمدی در تماس بودم و وقتی پرسپولیس می‌برد یا می‌باخت با هم درباره بازی‌ها صحبت می‌کردیم. آخرین بار که برای صحبت با ایشان تماسی تلفنی گرفتم، متوجه شدم که حالشان خوب نیست و خیلی متأثر شدم. حتی قصد داشتم که گزارشی از این وضعیت تهیه و در برنامه پخش کنم که دخترشان صلاح ندانست.

فردوسی‌پور با بیان اینکه ما هنرمندان علاقه‌مند به فوتبال زیادی داریم، تاکید کرد: اما آقای مرتضی احمدی با بقیه فرق داشتند. ایشان از طرفداران پر و پا قرص تیم پرسپولیس بود که استقلالی‌ها هم خیلی دوست‌اش داشتند.

فتحعلی‌بیگی: مرتضی احمدی همیشه با صدایش در هر ذهنی به یاد خواهد ماند

داود فتحعلی‌بیگی رئیس کانون نمایش‌های آئینی سنتی، مرتضی احمدی را هنرمندی تمام عیار دانست و گفت: او یکی از هنرپیشه‌های برجسته و خاطره‌ساز است که همیشه با صدایش در هر ذهنی به یاد خواهد ماند.

او ادامه داد: احمدی در مقام یک مولف و نویسنده، از نثر شیوا و دوست داشتنی برخوردار بود که در کتاب‌هایش به خوبی قابل مشاهده است. او خدمات شایان توجهی به فرهنگ عامه کرد که ماندگار کردن بخشی از فرهنگ نمایش‌های شادی آور، تصنیف‌ها و موسیقی سنتی ایرانی از جمله آنهاست. از جمله کتاب‌های قابل توجه این نویسنده "کهنه‌های همیشه نو" است.

این بازیگر و پژوهش‌گر در پایان گفت‌و‌گویش با سایت ایران تئاتر یادآور شد: کار‌های هنری و تالیفی مرتضی احمدی هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. او همیشه به عنوان هنرمندی مردمی، دوست داشنتی و نیک نفس در یاد‌ها می‌ماند.

قافله مرگ بازهم حرکت کرد و در این پاییز غم انگیز دگر بار ما را سوگوار عزیزی دیگر کرد. مرتضی احمدی برای من ورای حضور مطلوبش در سینما و تلویزیون، سمبل مهربانی بود. سمبل یک هوادار واقعی فوتبال که عشق به تیم پرسپولیس را با همان صفای همیشگی‌اش معنا می‌کرد

دایی: مرتضی احمدی سمبل مهربانی بود

علی دایی سرمربی سابق تیم فوتبال پرسپولیس نیز درگذشت مرتضی احمدی را تسلیت گفت. به نوشته وبسایت نود علی دایی، سرمربی سابق پرسپولیس که این روزها خارج از کشور حضور دارد، طی پیامی درگذشت مرتضی احمدی بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: "قافله مرگ بازهم حرکت کرد و در این پاییز غم انگیز دگر بار ما را سوگوار عزیزی دیگر کرد. مرتضی احمدی برای من ورای حضور مطلوبش در سینما و تلویزیون، سمبل مهربانی بود. سمبل یک هوادار واقعی فوتبال که عشق به تیم پرسپولیس را با همان صفای همیشگی‌اش معنا می‌کرد.

در این روز عزیز از خداوند می‌خواهم او را در بهشت همسفره خاتم نبوت (ص) و کریم اهل بیت (ع) گرداند. خوش به سعادتت استاد که در چنین ایامی رخت سپید سفر برتن کردی و آسمانی شدی. خداحافظ سمبل مهربانی و صفا و صداقت.

این ضایعه اسفناک را به خانواده معظم ایشان، بازماندگان، اهالی محترم هنر و ورزش و به خصوص پرسپولیسی‌های عزیز تسلیت عرض می‌کنیم."

نوری: تعصب او به پرسپولیس همواره برای همه ما درس‌های زیادی به همراه داشت

محمد نوری کاپیتان پرسپولیس هم در اردوی تیم ملی با ابراز تاسف نسبت به درگذشت مرتضی احمدی به خانواده او و همین طور تمام پرسپولیسی‌ها تسلیت گفت. به نوشته ورزش سه؛ نوری که از درگذشت مرتضی احمدی شوکه به نظر می‌رسید، گفت: واقعا ناراحتی و تاسف من در کلام نمی‌گنجد. خاطرات زیادی با آقای احمدی داشتیم و تعصب او به پرسپولیس همواره برای همه ما درس‌های زیادی به همراه داشت. از صمیم قلب از درگذشت ناگهانی او متاسف شده و صمیمانه برای خانواده او و تمام پرسپولیسی‌ها آرزوی صبر و شکیبایی دارم. بی‌شک در ادامه راه تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا با موفقیت پرسپولیس روح او را شاد کنیم.

رحمتی: مرتضی احمدی هنرمندی به معنای واقعی مردمی و محبوب بود

اکبر رحمتی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون نیز که این روزها در نمایش مردن با دهان باز به کارگردانی دلارا نوشین در تماشاخانه سنگلج مشغول بازی است، در صفحه فیسبوک خود درباره زنده‌یاد مرتضی احمدی چنین نوشته: "آقا مرتضی هنرمندی بود که به جرات میگم جایگزینی نداره. چند سال پیش در سریالی همبازی بودیم. به محض ورود می‌گفت: اکبر بیا دیالوگامونو تمرین کنیم. منم می‌گفتم چشم آقا مرتضی. بعد یه جوری فضا رو آماده می‌کردیم که برامون خاطره بگه و واقعا از هر دری برامون حرف می‌زد. من خیلی از ایشون آموختم. هنرمندی به معنای واقعی مردمی و محبوب بود. یادش گرامی و روحش قرین آرامش.

اسدزاده: دیگرفردی همانند او نخواهیم داشت

داریوش اسدزاده نیز از همکاران و دوستان قدیمی مرتضی احمدی با اظهار تاسف به مناسبت درگذشت این هنرمند عنوان کرد: "او یکی از قدیمی‌ترین هنرمندان تئا‌تر، سینما و تلویزیون بود که با داشتنن 90 سال سن توانست تاثیرات فراوانی را در عرصه‌های متفاوت هنری بگذارد."

او به ایران تئاتر گفته: "ما رفاقتی بسیار قدیمی با یکدیگر داشتیم و روزهای بسیار خوبی را با یکدیگر گذراندیم. من 20 روز پیش در منزل این هنرمند بودم و او از وضعیت مساعدی برخوردار بود. از شنیدن این خبر بسیار متاسف شدم و برای او از خداوند طلب آمرزش می‌کنم. ما دیگر فردی همانند او نخواهیم داشت. او هنرمندی بود که در همه عرصه‌ها به خوبی کار کرد و آثار قابل توجهی را از خود به یادگار گذاشت."

علی کریمی:قدیمی‌ترین پرسپولیسی از بین ما رفت

علی کریمی فوتبالیست محبوب کشورمان نیز با انتشار پیامی در اینستاگرام درگذشت مرتضی احمدی را تسلیت گفت. کریمی شخصی اش در اینستاگرام عکسی از احمدی را منتشر کرده و نوشته است: "قدیمی ترین پرسپولیسی از بین ما رفت؛ روحش شاد و یادش گرامی باد."

انصافی: مرتضی احمدی یکی از بی‌همتا‌ترین ضرب‌خوان‌های تهران بود

جواد انصافی، بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون نیز از زنده‌ یاد مرتضی احمدی به عنوان یکی از بی‌همتا‌ترین ضرب‌خوان‌های تهران نام می برد درباره او به ایران تئاتر می گویند: "ضربی‌خوانی و بحر‌طویل‌ خوانی را هرکسی بلد نیست، اما مرتضی احمدی در هر دو زمینه حقیقتاً تک بود. او از قدیم هم در رادیو، بیات تهران می‌خواند و در این زمینه هم منحصر به فرد بود. خوشبختانه به درخواست شاگردانش، بسیاری از دانسته‌هایش را کتاب کرد. جدا از کار بازیگری، در دوبله هم منحصر به فرد بود."

گفتنی است؛ پیکر زنده‌یاد مرتضی احمدی روز چهارشنبه، 3 دی ماه از مقابل تالار وحدت با حضور هنرمندان و دوستداران مرتضی احمدی تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) آرام خواهد گرفت.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: هنر آنلاین