تبیان، دستیار زندگی

روش نگهداری غلات - جلسه دوم

هدف از این درس شناسایی کلمات کلیدی آیه مورد بحث و آشنایی با معنای آنها می باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش نگهداری غلات - جلسه دوم

هدف:

شناسایی کلمات کلیدی آیه مورد بحث و آشنایی با معنای آنها

غلات کامل

 

مقدمه:

آگاهی از معنای واژگان اولین و مهم ترین گام در فهم معنای آیه است. یعنی بدون فهمیدن معنای لغات موجود در آیه فهم دقیق غیر ممکن است. نکته ای که باید این جا در نظر داشته باشیم این است که کلمات عربی مثل کلمات فارسی در طول زمان تفاوت معنایی پیدا کرده اند. برای مثال در زبان فارسی معنای کلمه «شوخ» از «چرک» و «کثیفی» به معنای «مزاح کردن» تغییر پیدا کرده است

کاری که هر شخصی در ترجمه و تفسیر قرآن باید انجام بدهد این است که با بررسی دقیق کلمات، معنایی که در عصر نزول برای مخاطبین قرآن قابل فهم بوده را مورد توجه قرار بدهد و بر اساس آن، آیه را معنا کند. البته از قرون ابتدایی نزول قرآن، تلاش هایی برای جمع آوری معنای کلمات قرآنی در یک مجموعه واحد، صورت گرفته است که اولین و مهم ترین این تلاش ها توسط شخصی به نام «ابن فارس» در کتاب «مقایس اللغه» می باشد. بعد از ابن فارس هم لغت نامه های دیگری نوشته شده که مهم ترین آن ها عبارتند از: «العین» نوشته خلیل بن احمد فراهیدی، «مجمع البحرین» نوشته فخرالدین طریحی، «مفردات» نوشته راغب اصفهانی، «لسان العرب» نوشته ابن منظور و «التحقیق فی کلمات القرآن الکریم» نوشته حسن مصطفوی.

این کتاب ها به زبان عربی نوشته شده که البته بعضی از آن ها به فارسی ترجمه شده اند. در این کتاب ها سعی شده با توجه به کاربردهای مختلف قرآنی و اشعار و ضرب المثل های عربی، معنای کلمات را بیان کنند.

 

گام 1:

واژگانی که زیرشان خط کشیده شده واژگان مهم آیه هستند.

«قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِینَ دَأَبًا فَمَا حَصَدتمُ‏ْ فَذَرُوهُ فىِ سُنبُلِهِ إِلَّا قَلِیلًا مِّمَّا تَأْكلُونَ»(47)

اکنون با مراجعه به بخش لغتنامه های نرم افزار جامع التفاسیر، معنای این واژگان را یافته و اطلاعات خود را در جدولی مشابه جدول زیر وارد نمایید.

 

کتب لغت پیشنهادی:

ترجمه المفردات، قاموس قرآن، فرهنگ ابجدی، لسان العرب

 

 

تکلیف1:

اگر واژگان دیگری نیز از نظر شما دارای اهمیت هستند را معرفی و به یافتن معنای آنها اقدام نمایید.

 

تکلیف2:

استنباط خود در مورد معنای هر یک از این واژگان را در یک سطر یادداشت نمایید.

 

 شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:

غلات - جلسه اول

غلات - جلسه دوم

غلات - جلسه سوم

* روش نگهداری غلات - بخش علمی


بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: نرجس توکلی