تبیان، دستیار زندگی
عجب انسانهای عجیبی هستند این اشرف مخلوقات!از یک طرف دم از انسانیت و کمک به هم نوع میزنند و از طرف دیگر با کوچکترین حرف و نیش و کنایه ایی از کوره در میروند به راستی چه چیز باعث این همه پرخاشگری و عصبانیت می شود؟ ایا مشکلات اقتصادی و تورم بزرگ تر از مصیبت ه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردم همیشه عصبانی جامعه اسلامی

عجب انسانهای عجیبی هستند این اشرف مخلوقات!از یک طرف دم از انسانیت و کمک به هم نوع میزنند و از طرف دیگر با کوچکترین حرف و نیش و کنایه ای از کوره در میروند به راستی چه چیز باعث این همه پرخاشگری و عصبانیت می شود؟ ایا مشکلات اقتصادی و تورم بزرگ تر از مصیبت های بانوی صبر و استقامت حضرت زینب (س) است؟

هدی سادات پاکنهاد - بخش اجتماعی تبیان
خشونت

در حال عبور از خیابان هستید که می بینید دو نفر همدیگر را به قصد کشت کتک می زنند. این تراژدی تقریبا هر روز در خیابان های شهر تکرار میشود از تنه زدن‌ها، هل دادن یکدیگر در صف‌های مترو و اتوبوس و نگاه‌های توهین آمیز و الفاظ رکیک گرفته تا درگیری‌های فیزیکی در پشت ترافیک شهری که هرروز بر تعداد تماشاگران این صحنه ها می افزاید که با بی اعتنایی و لبخند اجتماع می کنند و اگر سوژه ی جالبی بود از آن صحنه فیلم هم میگیرند که متاسفانه این مساله هم به عادات زشت ایرانی ها بدل شده است.

برا اساس امار، امریکا جزو پرخاشگرترین جامعه در سطح جهانی است ومیزان پرخاشگری به صورت قتل،استفاده از اسلحه و تجاوز جنسی در این کشور بسیار بالاست واصولا پرخاشگری در امریکا از طریق دیدن فیلم های هالیودی تشویق میشود گویی خشم به فیلم های امریکایی تقدس فرهنگی می دهد اما در ایران که این مشوق وجود ندارد فشارهای موجود در جامعه را مهمترین عامل پرخاشگری می دانندالبته این فشارها مختص تورم و گرانی های پیش رو نیست بلکه زندگی پستی و بلندی های بسیاری داردمثل از دست دادن عزیزان،مشکلات زناشویی،مشکلات کاری،بچه دار نشدن و...که همه این موارد صبر در برابر مشکلات را می طلبد در حالیکه 99 درصد از مردم دنیا ظاهرا این باور غلط را دارند که هنگام ناکامی باید احساس افسردگی و بدبختی کنیم که مسلما ناکامی، الزاما منجر به پرخاشگری می شود. اگرچه وقتی به خواسته های خود نمی رسید احساس تأسف، نارضایتی یا ناخشنودی می کنید، اما لزومی ندارد که این مسئله را فاجعه آمیز یا وحشتناک بدانید، مگر آن که چنین طرز فکری داشته باشید.

آیامشکلات اقتصادی و سختی های زندگی توجیه مناسبی برای پرخاشگری است؟!آیا مشلات زندگی بزرگ تر از مصیبت های بانوی صبر و استقامت حضرت زینب است؟! آیاتحقیر و کوچک شمردن ظالمان و ستمگران، دفاع جانانه و تلاش وافر برای استمرار امامت حضرت زینب در برابر مشکلات زنان امروز مصیبت و سختی نبوده است؟!

وقتی کارها بر وفق مرادتان پیش نمی رود می توانید بگویید: الف) من از این وضعیت، خوشم نمی آید. حال باید ببینم برای تغییر این وضع، چه کار می توانم بکنم. اگر هم کاری از پیش نبردم، گرچه زندگی برایم دشوار است اما باز هم فاجعه ای رخ نداده است. یا می توانید به خودتان بگویید: ب) من از این وضع، خوشم نمی آید و تاب تحمل آن را ندارم؛ چون دارم دیوانه می شوم. اوضاع نباید این طور باشد.

جمله اخیر(ب)، موجب می شود تا احساس بدبختی کنید و به حال خود تأسف بخورید یا خشمگین و افسرده شوید؛ اما جمله نخست(الف)، گرچه موجب ناخشنودی و ندامت شما می شود اما در شما احساس طردشدگی یا عصبانیت ایجاد نمی کنند.

زنان بیش از مردان خشمگین می شوند؟

نمی توان به طور صریح در این مورد اظهار نظر کرد. با این حال احساس قدرت میان مردان شایع‌تر است و اغلب به‌عنوان یک ویژگى مردانه ارزیابى مى‌شود اما این روزها دیده میشود که زنان هم با ان ظرافت زنانه در این مورد کم نیاورده اند و با کوچکترین چیزی عصبانی و پرخاشگر میشوند شاید برخی بگویند که وضع جامعه امروز شرایطی را رقم زده که باعث شده زنان در کنار وظایف همسری و مادر و خانه داری ، پا به پای مردان در بیرون از منزل کار کنند و این عامل فشار زیادی را بر زنان وارد می کند که خود باعث بروز پرخاشگری میشود شایداین حرف تا حدودی قابل قبول باشد اما آیامشکلات اقتصادی و سختی های زندگی توجیه مناسبی برای پرخاشگری است؟!آیا مشکلات زندگی بزرگ تر از مصیبت های بانوی صبر و استقامت حضرت زینب است؟! آیاتحقیر و کوچک شمردن ظالمان و ستمگران، دفاع جانانه و تلاش وافر برای استمرار امامت حضرت زینب در برابر مشکلات زنان امروز مصیبت و سختی نبوده است؟!

حضرت زینب (س)، در برابر مشکلات و مصائب آن چنان صبور و پایدار بود که سرآمد صابران تاریخ قرار گرفت و هر جا که صحبت از صبر و مقاومت می شود، زینب کبرا به عنوان الگوی صابران معرفی می گردد.

بر جوانان مسلمان، بلکه بر هر انسانی لازم است، با الگو گیری و سرمشق قرار دادن آن حضرت در تمام زمینه ها، اعم از فردی و اجتماعی، برای احیا و پیاده کردن ارزش ها در جامعه با تامل بر مشکلات به وظایف و مسئولیت خویش عمل کند.

خشونت در جامعه ایران،در جاهایی وجود دارد که انتظار نمی رود

همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی،عاشقان و دلباختگان آن حضرت از نقاط مختلف و از كشورهای دیگر ،با پای پیاده سختی های سفر را به جان میخرند و راهی دیار عشق میشوند. وقتی افراد به این سفر معنوی دعوت می شوند حداقل چیزی که انتظار می رود این است که در این سفر تمرین صبر و استقامت کنند اما دیده میشود برخی از زوار گاهی از مواقع بدون توجه به مکان حضور خود در حال مشاجره و نزاع با عرب ها و یا حتی با هم وطنانشان هستند در حالیکه اگر ما خود را پیرو آن امام می‌‌دانیم و با جان و دل سختی های سفر را تحمل کردیم ، باید روش و منش آن حضرت در صبر و استقامت و مظلومیت را الگوی رفتاری خود قرار دهیم تا با شكیبایی و تحمل بر مشكلات و سختی‌‌ها فائق شویم.

صبر در برابر مشکلات

99 درصد از مردم دنیا ظاهرا این باور غلط را دارند که هنگام ناکامی باید احساس افسردگی و بدبختی کنیم که مسلما ناکامی، الزاما منجر به پرخاشگری می شود. اگرچه وقتی به خواسته های خود نمی رسید احساس تأسف، نارضایتی یا ناخشنودی می کنید، اما لزومی ندارد که این مسئله را فاجعه آمیز یا وحشتناک بدانید، مگر آن که چنین طرز فکری داشته باشید

هرکسی به نوعی در ندگی مشکل دارد. وقتی انسان خودش را در کنار دریای عظمت ببیند، خود و مشکلاتش را به فراموشی می سپارد، و همچون قطره ای در دریا محو می شود.برخی گمان میکنند در خلاف جهت آب به هیچ وجه نمی توان شنا کرد؛ ولی تجربه نشان داده که اگر صبر و استقامت داشته باشیم، می توانیم این کار را به خوبی انجام دهیم.

دین اسلام به این نکته اشاره می کند که دنیا، به لحاظ مادی بودن، منزلگاه رنج و مشقت است و انسان در دنیا، باید با این سختی ها و مشکلات در ارتباط باشد.: «ما انسان را در سختی آفریدیم»

نکته ای که در دین روشنگر ما به آن اشاره شده، آزمایش انسان ها به وسیله مشکلات است. امام حسین(ع) در حدیثی به این نکته اشاره می کنند که: «دوستان اهل بیت، بیشتر مورد آزمایش واقع می شوند تا مقاوم تر گردند.»)

بنابراین در مواجهه با مشکلات، باید در پی حل آن باشیم، نه این که با گوشه گیری و عصبانیت ، وجودمان را از بین ببریم. مشکلات زندگی باعث استحکام بیشتر اراده انسان می گردد تا او در مقابل مشکلات دیگر، زودتر خلاص شود.

حضرت علی(ع) به این نکته مهم اشاره می کنند که: «آخر گرفتاری ها، گشایش است. بنابراین، صبر و استقامت در برابر آن، بسیار مهم است.»


آستانه تحمل جوانان پایین آمده

یک بمب ساعتی در میان ایرانی ها

راه حل اول خشونت؟