تبیان، دستیار زندگی
نوسان بورس آن قدر سرمایه گذاران را ترسانده و کمتر کسی به فکر خرید سهام است. آینده بورس چه می شود؟ آیا سقوط شاخص بورس به مذاکرات ربط دارد؟ آیا سهامداران بیشتر ضرر می کنند؟ آیا در شرایط فعلی خرید سهام به نفع خریدار است یا فروشنده؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بورس‌بازان بازنده!


نوسان بورس آن قدر سرمایه گذاران را ترسانده و کمتر کسی به فکر خرید سهام است. آینده بورس چه می شود؟ آیا سقوط شاخص بورس به مذاکرات ربط دارد؟ آیا سهامداران بیشتر ضرر می کنند؟ آیا در شرایط فعلی خرید سهام به نفع خریدار است یا فروشنده؟

بورس

بالا و پایین شدن بورس از ابتدای آذرماه جاری تا اواسط هفته گذشته نشان می‌دهد بازار سرمایه نیز تحت تاثیر هیجانات ناشی از بازارهای دیگر قرار گرفت و هیچ منطقی پشت آن نبود. شاخص بورس از فردای تمدید مذاکرات روند کاهشی به خود گرفت اما این موضوع کمترین ارتباطی به مذاکرات نداشت بلکه همزمان نرخ نفت در حال سقوط بود و شرکت‌های فرآورده‌های نفتی مانند پتروشیمی‌ها بیشترین تاثیر منفی را در شاخص داشتند به طوری که شاخص کل بورس طی 5 روز معاملاتی گذشته بیش از 4 هزار واحد واحد ریزش کرد و از 76 هزار واحد به 72 هزار واحد رسید. هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک ملت، گروه مپنا، بانک تجارت، بانک صادرات، مخابرات، هلدینگ پتروشیمی تأمین، ایران خودرو، توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، بانک پارسیان، سایپا، بانک اقتصاد نوین و بانک پاسارگاد بیشترین تأثیر منفی بر شاخص گذاشتند. شایعه تاثیر بد اقتصادی با تمدید مذاکرات و افزایش نرخ دلار موجب شد صفهای فروش سهام طولانی شود اما نکته قابل توجه صف‌های خرید بود؛ آنهایی که حرفه‌ای بودند مبادرت به خرید سهام‌های ارزان‌شده کردند و بیشتر خریداران حقوقی این کار را کردند چراکه با بازگشت آرامش به بازار آنها سود بسیاری نصیبشان می‌شد.

یکی از کارشناسان بورس در ایام سقوط شاخص کل پیش‌بینی کرده و گفته بود: "به جرات می‌توان گفت اگر 30 یا 40 میلیارد تومان نقدینگی داشتم حتما در بازار امروز و فردا خرید می‌کردم و میانگین خرید خود را قطعاً پایین می‌آوردم.اکنون هیچ چشم‌انداز منفی در بازار وجود ندارد بلکه از برخی زوایا با توجه به اظهارات طرف‌های مذاکره‌کننده در بیانیه روز گذشته چشم‌انداز مثبت و قابل اتکاست.روند ریزشی امروز بازار در نتیجه رفتار هیجانی سهامداران حقیقی است. هفته آینده خواهیم دید که چطور بازار متعادل شده و بسیاری که امروز در صف‌های فروش نشستند در آینده حسرت خواهند خورد.به راحتی سرمایه‌گذاران منطقی طی چند روز کاری می‌توانند در  این شرایط بین 5 تا 10 درصد بازدهی کسب کنند."

یکی از کارشناسان بورس در ایام سقوط شاخص کل پیش‌بینی کرده و گفته بود: "به جرات می‌توان گفت اگر 30 یا 40 میلیارد تومان نقدینگی داشتم حتما در بازار امروز و فردا خرید می‌کردم

همین اتفاق نیز رخ داد و دو روز بعد از سقوط عجیب شاخص کل، آرامش به بازار سرمایه بازگشت. نگرانی فعالان بازار سهام از نوسان قیمت نفت در بازار جهانی از عمده عوامل ریزش بازار و افزایش عرضه طی روزهای گذشته بود. کاهش قیمت نفت از جمله مواردی بود که کارشناسان بازار از تأثیر آن بر صنایع سخن می‌گفتند و نگرانی‌هایی در میان فعالان ایجاد شده بود، اما با بررسی بیشتر وضعیت و واقعیت‌ اقتصادی درمی‌یابیم که کاهش قیمت نفت با وجود تأثیر منفی مستقیم و غیرمستقیم بر صنایع بورسی، تأثیر مثبت هم در برخی صنایع به واسطه کاهش هزینه تمام شده کالا دارد. صنایع بورسی یا به لحاظ کاهش درآمد، فروش و یا بهای تمام شده تأثیرات متفاوتی چه مثبت و چه منفی خواهند داشت و پیش‌بینی‌های خود را در صورت تداوم چنین روندی تغییر خواهند داد. قیمت نفت در بازارهای جهانی به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران به واسطه رکود اقتصادی دنیا و برخی لابی‌های سیاسی دچار نوسان و روند نزولی شده، اما این روند تداوم نخواهد داشت. سرانجام بازار سهام با گذر از رفتارهای هیجانی برخی سهامداران حقیقی و حقوقی امروز با کاهش عرضه و افزایش تقاضا به آرامش بازگشت که بار دیگر به سهامداران نشان دهد که واکنش هیجانی نسبت به رویدادها به زیانشان خواهد بود و تصمیم عاقلانه نسبت به رخدادهای سیاسی و اقتصادی در بلندمدت منطقی‌تر است.

محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


مطالب مرتبط:

چرا بورس سقوط کرد؟

بورس در بیست دقیقه

چرا بورس....؟