تبیان، دستیار زندگی
استرس فشار و فرسایش بدن به هنگامی است كه با محیط پیوسته در حال تغییر سازگار شویم. چنین تغییراتی آثار جسمانی و هیجانی بر ما می گذارد و می تواند احساسات مثبت یا منفی ایجاد كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت استرس

استرس فشار و فرسایش بدن به هنگامی است كه با محیط پیوسته در حال تغییر سازگار شویم. چنین تغییراتی آثار جسمانی و هیجانی بر ما می‌گذارد و می‌تواند احساسات مثبت یا منفی ایجاد كند. در صورت مثبت بودن ، اثرات استرس ما را ناگزیر به عمل می‌كند، هوشیاری تازه و چشم انداز مهیج جدیدی برای ما به ارمغان می‌آورد.

فرآوری:مریم تجریشی - مرکز مشاوره
مدیریت استرس

تقریبا همه احساس می کنند استرس زیادی در زندگی شان وجود دارد . هر روز می شنویم مردم شکایت می کنند که استرس به آن ها وارد می شود ، بسیاری از لذت های زندگی شان را می رباید و آن ها را از خوشی های زندگی محروم می کند .

استرس، فشار و فرسایش بدن به هنگامی است كه با محیط پیوسته در حال تغییر سازگار شویم. چنین تغییراتی آثار جسمانی و هیجانی بر ما می‌گذارد و می‌تواند احساسات مثبت یا منفی ایجاد كند. در صورت مثبت بودن ، اثرات استرس ما را ناگزیر به عمل می‌كند، هوشیاری تازه و چشم انداز مهیج جدیدی برای ما به ارمغان می‌آورد .آثار منفی استرس احساس بی اعتمادی ، طرد ، خشم و افسردگی می‌آفریند كه این احساسات به نوبه خود به مشكلاتی مانند سردرد ، ناراحتی معده ، جوش و خارش پوست ، بی‌خوابی ، زخم معده ، فشار خون بالا ، بیماری قلبی و سكته مغزی می‌انجامد.

مرگ یک عزیز ، تولد یك كودک ، ارتقای شغلی یا ایجاد یك رابطه جدید استرس به دنبال می‌آورد. چون این تغییرات ما را مجبور به سازگاری مجدد با زندگی خود می‌كند. سازگاری با شرایط متغیر ، بسته به نوع واكنش ما می‌تواند كمك كننده یا آسیب رساننده باشد.

استرس مثبت بر تازگی و ابتهاج زندگی می‌افزاید. همه ما با تحمل میزان معینی از استرس زندگی می‌كنیم. سر رسیدن مهلت ، رقابتها ، برخوردها و حتی ناكامی‌ها و نگرانی‌ها به زندگی‌ها عمق و غنا می‌بخشد. هدف مدیریت استرس ،‌حذف استرس نیست، بلكه فراگیری چگونگی استفاده از آن به منظور كمك به خود است. استرس كمتر از حد ، عامل خمودگی است و در ما احساس خستگی و رخوت بر جای می‌گذارد. از سوی دیگر ، استرس مفرط تنش ایجاد می‌كند. آنچه ما بدان نیازمندیم، یافتن سطح بهینه و مطلوبی از استرس است كه ما را برمی‌انگیزد، ولی ما را در خود غرق نمی‌كند.

کتاب "مدیریت استرس" مهارت ها و تخصص هایی را بیان می کند که برای مدیریت و کاهش موثر استرس در زندگی لازم است و همچنین  درک اینکه استرس مان ناشی از چیست ، چگونه بر ما تاثیر می گذارد و مهم تر آنکه چه کاری می توانیم در مورد آن انجام دهیم تا ازتنشی  که ناشی از استرس زیاد است رها شویم و به آرامش برسیم.

استرس مثبت بر تازگی و ابتهاج زندگی می‌افزاید. همه ما با تحمل میزان معینی از استرس زندگی می‌كنیم. سر رسیدن مهلت ، رقابتها ، برخوردها و حتی ناكامی‌ها و نگرانی‌ها به زندگی‌ها عمق و غنا می‌بخشد. هدف مدیریت استرس ،‌حذف استرس نیست، بلكه فراگیری چگونگی استفاده از آن به منظور كمک به خود است.

نویسنده کتاب حاضر بیان می کند که :«هیچ ایده یا تکنیک خاصی وجود ندارد که بتواند یه تنهایی به طور معجزه آسایی تمام استرس شما را بگیرد و هیچ تکنیک یا رویکردی نیست که برای همه به طور یکسان مفید باشد .باید دسته ای ایده ها و روش هایی را که می توانید در جنبه های مختلف زندگی ترکیب کنید در کنار هم قرار دهید این جنبه ها از توجه به غذایی که می خورید تا صندلی ای که روی آن می نشینید ، از میزان خواب تا آرام کردن ذهن شلوغ تان را در بر می گیرد . مدیریت موثر استرس واقعا مربوط به مدیریت موثر سبک زندگیتان است . به همین دلیل ، در این کتاب می توانید انواع رویکردهای مدیریت استرس را بیابید . »

کتاب حاضر دارای 5 بخش است که در 278 صفحه توسط انتشارات آوند دانش منشر شده است .

بخش اول :مدیریت استرس بدون استرس

این بخش درباره ی ماهیت استرس و چگونگی تاثیر آن از نظر فکری ، فیزیکی و عاطفی آغاز می شود . سپس انواع تکنیک های قابل دسترسی اندازه گیری نسبی میزان استرسی که تجربه می کنید ، مورد بحث قرار می گیرند .

بخش دوم: مهارت یافتن در اصول

این بخش روش های منطقه ای را برای برخورد با استرس ارائه می کند . به شما نشان می دهد که چگونه نشانه های فیزیکی استرس را درمان ، ذهن را آرام و یا مسائل روزمره ای که می توانند استرس ایجاد کنند ، برخورد کنید .

بخش سوم :مسائل خیالی

این بخش تکنیک های پیشرفته تری را در بر دارد که می توانید برای کاهش میزان استرس در زندگی تان به کار برید . اگر روش تفکرتان هنگامی که در موقعیت های بالقوه استرس آمیز قرار دارید ، تغییراتی چزئی ایجاد کنید ، می توانید استرس را کاهش دهید یا شاید آن را حذف کنید.

بخش 4 :مدیریت استرس در زندگی واقعی

این قسمت به شما کمک می کند تا عادات روزمره ای را در منزل و محل کار ایجاد کنید که نهایتا به شما کمک می کند زندگی کم استرس تری داشته باشید .

بخش 5 :بخش ده تایی ها

در این بخش لیست های مختصری از رایج ترین ده مورد، مانند ده عادت افرادی که بهترین نحو استرس را مدیریت می کنند ، ده شغل پر استرس و غیره ، وجود دارد .

مشخصات کتاب
نویسنده:آلن الکین
مترجم:اکرم قیطاسی
ناشر:آوند دانش


منابع :کتاب مدیریت استرس