تبیان، دستیار زندگی
دین مبین اسلام به عنوان کامل ترین دین، برای پاسخ به تمامی نیازهای انسان از جمله غرائز موجود در او، راهکار مناسب دارد. یکی از این غرائز، غریزه جنسی است که توصیه دین در خصوص آن برای شرایط عادی، استحباب ازدواج[1] و در صورت بیم آلوده شدن به گناه، وجوب آن[2] م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسخه آقای قرائتی برای ازدواج جوانان

دین مبین اسلام به عنوان کامل ترین دین، برای پاسخ به تمامی نیازهای انسان از جمله غرائز موجود در او، راهکار مناسب دارد. یکی از این غرائز، غریزه جنسی است که توصیه دین در خصوص آن برای شرایط عادی، استحباب ازدواج[1] و در صورت بیم آلوده شدن به گناه، وجوب آن[2] می باشد.

فرآوری: هانیه اخباریه - بخش اجتماعی تبیان
ازدواج

با توجه به گستردگی اسباب تحریک جنسی در سطح جامعه کنونی ما، نیاز به ایجاد تسهیل در امر ازدواج برای جلوگیری از مفاسد و همچنین کاهش آلودگی به گناه، بیش تر از هر زمانی احساس می شود. در این نوشتار قصد داریم پس از بررسی اسباب تحریک جنسی و مهم ترین مانع ازدواج، برخی از توصیه های دین برای تسهیل در این امر مهم و مقدس را مطرح کنیم.

اسباب تحریک جنسی

برخی از اسباب تحریک جنسی موجود در جامعه، موارد ذیل است:

1. اینترنت (سایتهای غیر اخلاقی و چت با جنس مخالف)، فیلمهای مستهجن، ارسال ژس و قطعه های فیلم غیر اخلاقی از طریق موبایل، فیلمهای تحریک کننده سیما و سینما؛

2. محیطهای ناسالم و دوستان ناباب؛

3. پوششهای نامناسب و آرایشهای محرک بعضی از دختران و زنان در جامعه؛

4. اختلاط دختر و پسر در برخی از مکانهای تحصیلی و کاری.

مهم ترین مانع ازدواج

وی همسر را سومین نیاز انسان دانست و تصریح کرد: نیازهای انسان شامل اکسیژن، آب و لباس است که همسر انسان در حکم لباس برای او است و در تهران 14 هزار پیرمرد و پیرزن وجود دارند که به سبب نبود همسر به بیماری روانی دچار می‌شوند‌

امروزه از موانع بزرگ ازدواج جوانان، فراهم نبودن لوازم اقتصادی ازدواج و تشکیل زندگی از قبیل مراسم و خریدهای عروسی تا تهیه شغل و مسکن است که به مشکلی مهم و بزرگ مبدل شده است و راهکارهایی همچون: ایجاد فرصتهای شغلی مناسب برای جوانان، حل مشکل مسکن جوانان توسط دولت، ترغیب خیّرین برای کمک به ازدواج جوانان و... حتی در صورت کارساز بودن در بلند مدت، در یک زمان کوتاه قادر به حل این مشکلات فراوان نخواهد بود؛ زیرا جمعیت جوانان در آستانه ازدواج، میلیونها نفر است، و لازمه اکتفا به اقدامات فوق آن است که سالیان سال از عمر جوانان برای بدست آوردن شرایط لازم؛ مانند شغل و مسکن مناسب و... در تجرد بگذرد.

ستاد ازدواج تشکیل شود

با عنایت به مطالب فوق، این سوالات مطرح می شود که از نظر دینی وظایف همگان چیست؟مسئولین برای تسهیل در امر ازدواج چه تدبیری باید بیاندیشند که حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی بعد از ظهر دوشنبه در نشستی صمیمی با فرهنگیان و دانشگاهیان خراسان جنوبی اظهار داشت:ولایت مانند نخ است .امروز وظیفه ما سنگین‌تر شده قبل از این شیطان و شهوت وجود داشت و اکنون با وجود شبکه‌های ماهواره‌ای بچه‌ها در دست ما نیستند و تنها راه هدایت آنها ازدواج و نماز است.

قرائتی با بیان اینکه ما باید ازدواج را آسان کنیم، اضافه کرد: باید یک ستاد ازدواج در کشور تشکیل شود.

وی همسر را سومین نیاز انسان دانست و تصریح کرد: نیازهای انسان شامل اکسیژن، آب و لباس است که همسر انسان در حکم لباس برای او است و در تهران 14 هزار پیرمرد و پیرزن وجود دارند که به سبب نبود همسر به بیماری روانی دچار می‌شوند‌.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه سجده برای قرب به خداوند است، یادآور شد: محققان هم‌اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که سجده بهترین راه برای رسیدن خون به مغز انسان است.

امروزه از موانع بزرگ ازدواج جوانان، فراهم نبودن لوازم اقتصادی ازدواج و تشکیل زندگی از قبیل مراسم و خریدهای عروسی تا تهیه شغل و مسکن است که به مشکلی مهم و بزرگ مبدل شده است

قرائتی با بیان اینکه ما چیزی از قرآن نفهمیده‌ایم، ادامه داد: در این رابطه حضرت علی(ع) می‌فرماید: دست هیچ بشری به قرآن نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه ازدواج ربطی به تحصیل ندارد، گفت: باید مشکلات پیش ‌روی این امر مهم را برداشت و شهرداری برای هر منطقه سالنی برای ازدواج جوانان بگذارد.

امیدواریم مسئولین و در راس آنها شهرداری ها اقداماتی را در این خصوص انجام دهند.

پی نوشت ها

.[1] العروه الوثقی، السید الیزدی، موسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة، 1420، چاپ اولی، ج 5، ص 474.

[2]. توضیح المسائل سیزده مرجع، سید محمد حسن بنی هاشمی خمینی، دفتر انتشارات اسلامی، تابستان 1385، قم، چاپ دوازدهم، ج2، ص 493 و 449.


منابع: فارس/ حوزه