تبیان، دستیار زندگی
در چند دهه ی اخیر نویسندگی گویا، ثمره ی ادبیات، به عنوان یکی از بی ضررترین راه کارهای درمان به کار گرفته شده است. این نوع نویسندگی به شکل فعال فرد را از عمیق ترین مشکلات روحی و روانی خود دور می کند و سلامتی جسمی و آرامش درونی برای او به ارمغان می آورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم سمیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نویسندگی گویا

در چند دهه‌ی اخیر نویسندگی گویا، ثمره‌ی ادبیات، به عنوان یکی از بی ضررترین راه‌کارهای درمان به کار گرفته شده است. این نوع نویسندگی به شکل فعال فرد را از عمیق‌ترین مشکلات روحی و روانی خود دور می‌کند و سلامتی جسمی و آرامش درونی برای او به ارمغان می‌آورد.

مریم سمیعی- بخش ادبیات تبیان
نویسندگی

اصطلاح نویسندگی گویا (Expressive Writing) اولین بار در اواخر دهه‌ی 1980 بود که توسط جیمز پن‌بیکر به کار گرفته شد. در این نوع نویسندگی فرد خود دست به قلم می‌شود و ناگفته‌های خود را بدون ترس و واهمه بر روی کاغذ پیاده می‌کند. به عبارتی دیگر با زبان قلم از مشکلات، اتفاقات ناگوار و احساساتش نسبت به مسائل مختلف سخن به میان می‌آورد. اما تأثیر این نوع نویسندگی بر فرد چگونه است؟

نوشتن درباره‌ی مسائلی که به روح و روان فرد جراحت وارد کرده‌اند و قسمت تاریک زندگی او را تشکیل می‌دهند، می‌تواند بسیار موثر واقع شود. پارادایم نویسندگی گویا این ادعا را دارد که می‌تواند در جهت سلامت فیزیکی و سلامت روحی و روانشناختی فرد گام‌های مثبتی بردارد. در این مدل نویسندگی افراد در 20-15 دقیقه از 5-3 اتفاقی که تأثیر دردناکی بر زندگی‌شان گذاشته است می‌نویسند. نتایج این نوع تحقیقات به خوبی نشان داده‌ است که آن دسته از افراد که مشکلات خود را بر روی کاغذ پیاده کردند بیشتر از کسانی که درباره‌ی مسائل عادی و روزمره نوشتند از آرامش برخوردارند.

اولین تحقیقی که برای اثبات تأثیر نویسندگی گویا انجام گرفت در سال 1986 بود. در این نوع تحقیق 46 نفر از دانشجویان به ظاهر سالم به دو گروه تقسیم شدند. از گروه اول خواسته شد که در روزهای متوالی، هر روز 15 دقیقه‌ی وقت خود درباره‌ی یکی از دردناک‌ترین و متأثرترین خاطراتشان در طول زندگی خود بنویسند. از گروه دوم که گروه کنترل بودند خواسته شد در طول همین مدت درباره‌ی مسائل عادی و بی اهمیت مثل اتاقشان و یا کفش‌هایشان بنویسند. آن دسته از شرکت‌کنندگانی که از عمیق‌ترین احساسات خود و مشکلات زندگی‌شان نوشته بودند در طول مدت شش ماه پس از بررسی نشان دادند که از سلامتی فیزیکی و روانی بیشتری برخوردار هستند. این دسته از افراد حتی در روزهای بعد آن کمتر به پزشک مراجعه کردند و کمتر مریض شدند. از این تحقیق می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد که نویسندگی گویا نه تنها در کوتاه مدت می‌تواند از نظر روحی و روانی فرد را شاداب کند بلکه در بلند مدت نیز مشکلات و بیماری‌های گوناگون را در فرد به حداقل می‌رساند.

آثار کوتاه مدت و بلند مدت نویسندگی گویا

تأثیر سریعی که نویسندگی گویا در فرد باقی می‌گذارد شامل؛ کاهش استرس، کنار رفتن افکار منفی و بازدارنده، افزایش حوصله‌ی فرد برای انجام اموری که پیش از این علاقه‌ای به انجامشان نشان نمی‌داد، امیدواری بیشتر نسبت به آینده است. در بلند مدت نیز محققان آثار مثبت مشهودی را در رفتار و سلامت بیرونی فرد مشاهده کردند. نمونه‌ای از این دسته آثار بلند مدت را در اینجا دسته‌بندی کرده‌ایم:

افزایش عملکرد سیستم دفاعی بدن

کاهش فشار خون

افزایش عملکرد ریه

افزایش عملکرد کبد

کاهش محسوس بستری در بیمارستان به هر دلیل

حوصله‌ی بیشتر

احساس آرامش و سلامت روانی بیشتر

کاهش نشانه‌های افسردگی در مقایسه با گذشته

کاهش محسوس میزان غیبت در کار و هر نوع فعالیت اجتماعی دیگر

توانایی بیشتر در تمرکز بر فعالیت‌های در دست انجام

علاقه‌ی بیشتر به ورزش

کسب نتایج بهتر دانشجویان در زمینه‌ی تحصیل

با نوشتن درد های خود، هرچند در ابتدا ممکن است آزرده خاطر شوید، اما با گذر زمان خواهید دید که چه طور نویسندگی گویا می‌تواند ذره ذره در شما دگرگونی ایجاد کند و شما را برای رو به رو شدن با مشکلات آماده کند.

یک پیشنهاد

شما نیز در چهار روز آینده قلم به دست بگیرید و قسمت‌هایی از روز، درباره‌ی یکی از بزرگترین مسائل زندگی‌تان بنویسید. موضوعی که به آن می‌پردازید می‌تواند رابطه‌ی شما با خانواده، دوستان و یا همسرتان باشد، گذشته‌های دورتان، ترس از آینده و یا غم از دست دادن یکی از عزیزانتان را شامل شود. در این نوع نویسندگی شما خود می‌توانید به مدد کلمات از عمیق‌ترین احساسات خود پرده بردارید. در نویسندگی گویا لازم است که صادق باشید و بدون هیچ ترسی از احساسات سخن گویید. حتی در مواردی اگر ترس از این دارید که کسی نوشته‌های شما را بخواند می‌توانید یک جای مخصوص برای آن‌ها پیدا کنید و یا حتی پس از نوشتن نوشته‌ها را دور بریزید. با انجام این کار هرچند در ابتدا ممکن است از نوشتن آن مسائل آزرده خاطر شوید اما با گذر زمان خواهید دید که چه طور نویسندگی گویا می‌تواند ذره ذره در شما دگرگونی ایجاد کند و شما را برای رو به رو شدن با مشکلات آماده کند.

نتیجه‌گیری

در چند دهه‌ی اخیر نویسندگی گویا، ثمره‌ی ادبیات، به عنوان یکی از بی ضررترین راه‌کارهای درمان به کار گرفته شده است. این نوع نویسندگی به شکل فعال فرد را از عمیق‌ترین مشکلات روحی و روانی خود دور می‌کند و سلامتی جسمی و آرامش درونی برای او به ارمغان می‌آورد. هرچند لازم به ذکر است که نویسندگی گویا هنوز در ابتدای راه است و هنوز نیاز است که بر روی آن تحقیقات تکمیلی بیشتری انجام شود و تأثیر آن در شرایط متفاوت و با توجه به ویژگی‌های مختلف شرکت‌کنندگان سنجیده شود. اما با همه‌ی اینها نویسندگی گویا به عنوان جایگزینی در برابر سایر روش‌های پرهزینه از اهمیتی انکارناپذیر برخوردار است.


منابع:
http://apt.rcpsych.org/content/11/5/338.full
http://www.health.harvard.edu/healthbeat/writing-about-emotions-may-ease-stress-and-trauma