تبیان، دستیار زندگی
خون کم رنگ و لک در ایّام عادت اگر سه روز متوالى ادامه یابد در حکم عادت است؛ ولى اگر سه روز متوالى ادامه نیابد حکم استحاضه را دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایز است خانم ها در حال حیض وارد حرم امامزادگان شوند؟

احکام

خون کم رنگ و لک در ایّام عادت اگر سه روز متوالى ادامه یابد در حکم عادت است؛ ولى اگر سه روز متوالى ادامه نیابد حکم استحاضه را دارد.


حیض در كلمات بسیارى از فقها به خونى كه پس از بلوغ، به صورت عادت ماهانه، در ایامى خاص از رحم زن بیرون مى‌آید، تعریف شده است.

به جا آوردن عبادات مشروط به طهارت همچون نماز، روزه، طواف و اعتکاف بر حائض حرام است و پیدایى قاعدگی در اثناى آنها موجب بطلان عمل مى‌گردد قضاى نمازهای یومیه بر حائض واجب نیست.لیکن قضاى روزه ماه رمضان بر او واجب است.

تماس گرفتن با آنچه تماس با آن مشروط به طهارت است، مانند نوشته قرآن و نیز بنابر قول مشهور، اسامى خداوند، پیامبران و امامان علیهم السّلام بر حائض حرام است.

خواندن حتّى بخشى از سوره‌هایى که سجده واجب دارند بر حائض حرام است.لیکن بنابر مشهور سجده کردن در صورت تلاوت آیه سجده و یا گوش دادن به آن و یا شنیدن آن بر حائض واجب است.

همچنین توقف در مسجد و گذاشتن چیزى در آن، و مکث و عبور از مسجد الحرام و مسجد النبی بر حائض حرام است. مشاهد مشرفه معصومین نیز حکم مسجد را دارد. هرچند برخى در این حکم توقف کرده و بنابر احتیاط، حکمِ مسجد را بر آن جارى دانسته‌اند.

آمیزش با حائض از قُبُل حرام و استمتاع از وى در حد فاصل ناف تا زانو بنابر مشهور به گونه تماس با بدن بدون لباس و نیز آمیزش در دُبُر بنابر مشهور، مکروه است. سایر استمتاعات جایز مى‌باشد.

سوال: اگر با وجود استفاده از قرص، در زمان عادت ماهانه لکه‌هایی دیده ‌شود چه حکمی دارد؟

هر چند معمولاً استفاده از این قرصها موجب جلوگیری از عادت می‌شود، ولی چنانچه زنی با وجود استفاده از این قرصها، لکه بینی داشت، حکم، تغییر نمی‌کند.

پس چنانچه این لکه‌ها خون باشد و تا سه روز (ولو در داخل فضای فرج) استمرار داشته باشد، حکم خون حیض را دارد و در غیر این صورت حکم استحاضه را خواهد داشت.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

به هر حال اگر خون نباشد حکمی ندارد، ولی اگر خون باشد ـ اگر چه قهوه‌ای رنگ ـ در صورتی‌که در سه روز اول هر چند در باطن استمرار داشته باشد، و مجموع آن با خون‌های بعدی از ده روز تجاوز نکند همه‌ی آن حیض محسوب می‌شود؛ ولى اگر از ده روز تجاوز کند به مقدار عادت حیض، و بقیه محکوم به استحاضه است، که دستور آن در رساله توضیح المسائل حضرت امام«قدس سره» مذکور است، مراجعه نمایید.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

باید سه روز اول حیض پشت سر هم باشد، پس اگر مثلاً دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، حیض نیست. و ابتدای حیض لازم است خون بیرون بیاید، ولى لازم نیست در تمام سه روز خون بیرون بیاید، بلکه اگر در باطن فرج خون باشد کافى است، و چنانچه در بین سه روز مختصرى پاک شود به نحوى که در بین زنها تماماً یا بعضاً متعارف است، باز هم حیض است.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

اگر در باطن خون باشد و لکه‌ها سه روز پشت سر هم دیده شود حیض است و الا استحاضه می‌باشد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

چنانچه لکه‌هایی ببیند ولی سه روز اول متصل و پی در پی نباشد حکم استحاضه را دارد.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

چنانچه حداقل سه روز استمرار داشته باشد ولو اینکه داخل فضای فرج باشد، حیض است.

چند سوال از آیة الله خامنه ای دام ظله:

سوال: اگر زنی که به خاطر نذر روزه روز معیّنی روزه‏دار است، در حال روزه حیض شود، چه تکلیفی دارد؟

جواب: روزه‏اش با عادت شدن، ولو در یک جزء از روز باشد، باطل مى‏شود و قضاى آن روز بعد از پاک شدن بر او واجب است.

سوال: لکه‏هایی که زن بعد از یقین به پاک شدن می‏بیند، با توجه به این که آن لکه‏ها نه اوصاف خون را دارند و نه خون مخلوط با آب را، چه حکمی دارد؟

جواب: اگر خون نباشد حکم حیض را ندارد، و اگر خون باشد اگر چه به‌صورت لکه‏هاى زرد رنگ و از ده روز تجاوز نکند همه آن لکه‏ها محکوم به حیض است، و تشخیص این موضوع به عهده زن‏است.

سوال: جلوگیری از عادت ماهیانه به وسیله دارو به خاطر روزه ماه رمضان چه حکمی دارد؟

جواب: اشکال ندارد.

سوال: اگر زنی در ایام بارداری به خون‌ریزی کمی مبتلا شود ولی باعث سقط حمل او نگردد، آیا غسل بر او واجب می‏شود یا خیر؟ وظیفه او چیست؟

جواب: خونى که زن در ایام باردارى مى‏بیند اگر صفات و شرایط حیض را داشته باشد، و یا در زمان عادت بوده و سه روز اگر چه در باطن استمرار داشته باشد خون حیض است و الا استحاضه خواهد بود.

سوال: زنی دارای عادت ماهیانه معیّنی مثلاً هفت روز است، به علت گذاشتن دستگاه جلوگیری از حاملگی، هر بار دوازده روز خون می‏بیند. آیا خونی که از روز هفتم به بعد می‏بیند خون حیض است یا استحاضه؟

جواب: اگر خون تا روز دهم قطع نشود، خونى که در ایام عادت مى‏بیند خون حیض است و باقى استحاضه خواهد بود.

سوال: آیا جایز است زنی که در حال حیض و یا نفاس است داخل حرم امام‌زادگان(علیهم‌السلام) شود؟

جواب: جایز است.

چند سوال از آیة الله مکارم شیرازی دام ظله:

سوال: میخواستم ببینم در دوران بارداری اگر خون رقیقی (خونابه) از رحم زن بیرون بیاید حکم نماز ایشان چه می شود آیا همانند دوران پریود قبل از بارداری است؟

پاسخ: اگر در ایام عادت باشد حکم عادت را دارد و اگر در غیر آن باشد حکم استحاضه را دارد.

سوال: خانمى که عمل جرّاحى کرده و رحم او را برداشته اند، و در سنّ کسى است که عادتاً حیض مى بیند، آیا خونی که می بیند حکم حیض را دارد یا حکم استحاضه؟ در صورتى که احتمال بدهد و یا این که یقین کند که خون از زخم و عمل جرّاحى است چه صورت دارد؟

پاسخ: اگر یقین داشته باشد یا احتمال بدهد خون زخم یا جرّاحى است تکلیفى براى او ایجاد نمى کند تنها خود را مى شوید و غسل و وضو به خاطر آن واجب نیست.

سوال: اگر زنى به وسیله خوردن قرص از عادت ماهانه خود جلوگیرى نماید، آیا مى تواند با آن حال قرآن بخواند و روزه و حج و سایر عبادات را انجام دهد؟

پاسخ: مى تواند و اعمال او اشکالى ندارد.

سوال: در بعضى از اوقات عادت ماهانه زنان در اثر مصرف دارو دچار اختلال مى شود؛ از آن جمله این که در ایّام عادت خون کمرنگ و گاهى به صورت لک مشاهده مى کنند، در این صورت وظیفه زن نسبت به نماز و روزه و طواف چیست؟

پاسخ: خون کم رنگ و لک در ایّام عادت اگر سه روز متوالى ادامه یابد در حکم عادت است؛ ولى اگر سه روز متوالى ادامه نیابد حکم استحاضه را دارد.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله خامنه ای دام ظله

پورتال انهار

ویکی فقه

مطالب مرتبط:

حکم همبستری قبل از حیض

غسل جنابت در حال حیض

عادت در حیض

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.